Ekstraktbrygg, gjærer ikke (15 timer)

Morn! Satte et ekstraktbrygg igår ca. kl 16:00, og nå 15 timer senere er det ingen aktivitet i gjærlåsen.
Satte en Muntons Golden Ale med ferskgjær fra Wyeast (1098 British Ale), og ristet den LITT etter å hatt i gjæren da jeg var litt usikker på hvorvidt den skulle ristes i eller ei. Jfr div Youtube-videoer ser det ut til at man bare skal helle i gjæren og la den stå i ro? Er det det jeg har gjort feil?

That being said, ekstraktbrygging av denne sorten var (sålangt) såpass simpelt at det nesten ikke var morro, blir vel å prøve seg på BIAB neste gang.

RDWHAHB

Plopping i gjærlåsen er ingen sikker indikator på om det gjærer eller ikke. Ta en titt oppi bøtta. Godt mulig den er litt treg ut av startgropa da det lager til at du ikke var direkte raus med O2-tilsetningen.

Lag-fasen kan vare opp til 48 timer uten at det er noe som helst galt.

Ristingen er viktig for sundt gjæringsforløp. Gjæret trenger oksygen som den bruker bl.a. for å bygge gode cellevegger. Før vi gikk over til rent oksygen ristet vi karet som besatt i ca 5 minutter. Men øl blir det uansett.

Takk!
Da jeg kom hjem på Fredagen så ploppa det, men har vært borte fra da og til idag, og når jeg kom hjem sto det ganske stille, den skal i utgangspunktet ikke være ferdig før på Onsdag. Men den ga litt lyd fra seg igjen når jeg rørte litt på den, er det trygt å riste den mer så langt uti gjæringa?

Målte ikke noe før jeg satte den, har ikke hydrometer\ochslevekt. D'oh!
Men ifølge instruksene til Muntons skal den etter gjæringa holde seg konstant på 1040, så det kan jo være noe å sjekke evt.
Er det bare å ta av lokket og måle, forutsatt at man har desinfisert hydrometeret?

Mye dumme spørsmål her, men å spørre er eneste måten å lære på har jeg lest :)

1.040 etter gjæring tviler jeg på. Men ville investert i et hydrometer, hvis du har tenkt å opprettholde hobbyen din. Kan spraye det med starsan, og måle rett i bøtta, ja.

Hvis du rister nå, risikerer du oksidert øl.

Trykk litt ekstra på lokket, og se om det kan være lekkasje, eller at co2 forsvinner ut andre steder enn gjennom vannlåsen.

Hvilken temperatur har du i bøtta?

Jeg foretrekker å ta ut en desiliters prøve med et desinfisert 2.5-dl-mål. Prøven over i et måleglass som passer til hydrometeret, og så kan jeg drikke prøven etterpå for å sjekke hvordan den smaker.

Tapp fra kjelen til gjæringskar. 80 cm høyde. Sist så rista jeg ikke. Gikk fra 1,045 til 1,004.
(Nå var det riktignok Belle Saison - tørrgjær)

Slapp av og ta deg en hjemmebrygga øl (SAOTDeHØ)

Takk for svar igjen.
Den begynte å gjære igjen, om enn ikke hyppig plopping i gjærlåsen.
Nå har den stått stille et par dager, men er idag den egentlig skal være klar til flasking. SMakte på den igår, og den smakte helt klart uferdig (veldig bitter) men ikke voldsom usmak. Er det for sent å flaske den, bare å helle ut, eller verdt å gi et forsøk? Kom med mye gjærgrums i glasset jeg tappet i ved smaking, men det er vel meninga.

Slik du beskriver det høres det ikke ut til å være grunn til å helle den ut nå. Det er ofte et godt stykke kvalitetsforskjell mellom hydrometerprøven og det ferdige ølet.

Jeg ville ikke flasket den nå etter bare 6 dager. Det vanligste er å la det stå i fred i 14 dager før man flasker, da vil gjæren fjerne mange usmaker som blir produsert under gjæring og du øker sjansene for et vellykket brygg.

Enig med sotrajohny. Prøvde selv en st Peters IPA ekstraktbrygg. Den brukte 17 dager på å nå FG, tiltross for at det sto i oppskriften at jeg kunne flaske etter 5-6 dager. La det stå. Den har nå stått tre måneder på flaske, og synes den er grei på smak først nå.

Tilbake
Topp