Ekstraktbrygg - Lage små/mindre batcher

E

eirikhh

Hei! For gi meg selv rom til å prøve og feile litt i ølbrygginga, tenker jeg å begynne å brygge mindre batcher. 10L eller noe. Da går også mindre til spille hvis jeg gjør noe feil :)

Noen som har erfaringer med dette? Oppskrifter o.l ?

Ser det selges div. bokser ekstrakt på ca 1,5 og 1,8L. Hvor mye øl får man ut av 1 slik? Og kan jeg "spe på" med spraymalt hvis jeg vil ha litt mer?

Det som er greit å tenke på er at det tar nesten like lang tid/like mye jobb å brygge 10 liter som 25 liter. Jeg har angret flere ganger når jeg kun har brygget 10 liter. En beholder med maltekstrakt holder til rundt 10 liter. Men det er jo avhengig av hvor sterkt du ønsker at ølet skal være. Jeg anbefaler å leke deg litt på www.beercalc.dk. Der finner du ut alkoholinnhold farge og bitterhet mens du komponerer oppskriften;-)

Jeg har nesten alltid brygget 10 -12 L fra ekstrakt/partial mash og det er ikke noe iveien for det

Minst 50 % av mine ca 30 batcher har vore mindre brygg. Då har intensjonen vore å teste ut oppskrifter. Funkar brillefint! Men eg vil rå til mini-mash for å smak, farge og fylde på ølet, spesielt øl der hovudpreget til ølet kjem frå malten. Dvs at humlesterke øl nok er meir ok å bruke som ekstraktbrygg (vel, det er mi erfaring og meining).

takker for svar! Da skal jeg etterhvert begynne å lage 10L batcher tenker jeg.

mini-mash vil si å tilsette en "pose" med div malt før man har i ekstrakt, eller?

(PS: Noen som har fått med seg at Petit agentur åpner utsalg i Trondheim over nyttår?  :skitbra:)

Var litt upresis ved bruk av mini-mash (som vel oftast blir kalla partial mash). Det same som eg tenkte bruke var minimesk.

Partial mash / minimesk betyr at du tar litt, t.d. 0,5 kg malt som må meskast (pale, pils, München etc) og trekker dette og spesialmalten (den du slepp å meske) i ein eller fleire posar etter behov (bruk humlepose eller vaskeposar fornundertøy) 2-3 liter vatn på 65-69 grader i 45 minutt. Ta posene ut, la renne av og starte oppkok av vørteren. Tilsett ekstrakt slik at vørteren har en rundt 1.040 på økslevekta då dette gir god utnytting av humla. Men dunken godt bruke meir. Dette koker du i minst 60 minutt og tilsetter humle etter ønske, t.d. 60 minutts kok (bitterhumle), 10-20 minutts kok (smakshumle) og ev 1-5 minutts kok (aroma), ev også tørrhumle (aroma). Bruk bryggeprogram (t.d. det danske gratis bryggeprogrammet beercalc.dk eller kjøp eit for ein knapp hundrings) som berekner bitterheit, farge og sukkerinnhald i vørteren.

Du treng ikkje køyre dette opplegget for å brygge gode øl på ekstrakt, men eg vil rå å alltid bruke litt spesialmalt då berre ekstrakt kan gi eit litt kjedeleg øl. Men det beste er å teste sjølv  :ilike:

eirikhh skrev:
(PS: Noen som har fått med seg at Petit agentur åpner utsalg i Trondheim over nyttår?  :skitbra:)

Er det sant? Det er jo fantastisk! :headbang: Hvor og når? Fant ikke noe om dette på hjemmesidene...

(beklager offtopic, men dette var for spennende til å la ligge...)

FrodeSy--> Ville tippe det var dette ja. Takk for fyldig svar!

Hannaas--> jepp, fikk vite dette pr epost med spm om varelevering til trheim. Nettsiden skulle bli oppdatert med detaljer etterhvert :)

Tilbake
Topp