Jeg kjøpte inn flere sett med "Muntons gold Continental Pilsener" i sommer. De inneholder malt av god kvalitet og har 3kg maltekstrakt i hvert kit. De kostet 189kr på Europris og når en i tillegg fikk den den tredje varen til halv pris hvis en kjøpte tre like. Derfor ble dette noe av det rimeligste ekstraktet man fikk tak i så lenge man ikke kjøpte tønnevis. Er uansett overbevist om at man får et mye bedre resultat om man velger å humle dette ekstraktet ekstra enn om man ikke gjør det.
Jeg har i løpet av det siste halve året laget en del ekstraktbrygg for å bruke opp dette lageret mitt i tillegg til at jeg har begynt med all-grain. Det siste bygget jeg satt med disse kitene var en amerikansk, nokså mild IPA som jeg var veldig godt fornøyd med. Da brukte jeg maltekstrakt fra halvannet slikt kit, altså 4,5kg maltekstrakt samt diverse annet. (på sett og vis et man tar hva man har brygg). Synes at ølet ligner nokså mye på en kraftigere variant av Lervigs Lucky Jack. Tror dette mye skyldes tørrhumlingen med Citra humle. Jeg hadde humle-blomstene i humleposer, mens pelletsene gikk rett i gryta
Alt væsken ble kokt i to kaseroller a 18 liter og maltekstraktet og humene fordelt ca likt i begge.
- Volum: Før koking: ca 26 liter, etter koking ca 23. Flasket ca 20 liter.
- 3 bokser Muntons gold continental pilsner (4.5kg)
- 200g Thomas Fawcett Pale crystal Malt steeped 65 grader 30 min + 77 grader 15 min, ("steeped" i meskepose i den ene av de to grytene)
- 50 gram Mørk spraymalt
- 100g sukker
- Karbonert med 130g sukker.
Humle:
- 16 g Hallertau Perle Blomst 7,3 Alpha 1 time
- 20 g Hallertau Hesbrücker Blomst 3,4 Alpha 25 min
- 20 g Hallertau Perle Blomst 7,3 Alpha 25 min
- 20 g Hallertau Hersbrücker blomst 3,4 Alpha 15 min
- 20 g Cascade 6,3 pellets Alpha 15 min
- 25 g Hallertau Perle Blomst 7.3 Alpha 5 min
- 20 g Cascade pellets 6,3 Alpha 5 min
- 22 g Cascade pellets 6,3 Alpha 0 min
- 38 g Hallertau Perle blomst 7,3 Alpha 0 min
- 40 g Citra pellets 12,7 Alpha Tørrhumlet dag 7.
OG 1060, FG 1012
Gjæring (primær)16 dager ved ca 19 grader første uken og ca 20 grader andre uken
Gjær Whitelabs WLP007