Ekstraktbrygging - bittherhet/ humle

Lima

Hei

Har brygget med ekstrakt en stund nå. Stor fremgang hver gang  :skitbra: Har fått veldig gode tilbakemeldinger på ølet fra kjente og ukjente som har prøvd. Men jeg er selv ikke helt fornøyd. Jeg føler at ølet mangler bitterhet.

Jeg bruker ekstrakt som har tilsatt humle, og spraymalt. Det jeg lurer på; Er det mulig å tilsette humle i vannet jeg bruker til brygget for å oppnå en "bedre" bitterhet? Er det noen som har prøvd dette, eller bør jeg av en eller annen grunn avstå?....

Det går fint å tilsette humle til vannet. Jeg har gjort dette flere ganger selv ved å bruke ølkit som vanlig maltekstrakt. Jeg har da kokt alt vannet jeg har brukt (en time) som om jeg brygget allgrain. Jeg har da sløyfet deler av bitterhumlen siden ekstraktet er humlet fra før av, men tilsatt smak og aroma-humle som om jeg brygget med uhumlet ekstrakt.

Ekstraktbrygging er veldig fint, har gode erfaringer også eg. Vil anbefale at du bruker uhumla ekstrakt, gjerne spraymalt sidan det held seg betre under tørr og kjølig lagring. Då kan du koke ca halvparten og tilsette bitter-, smaks- og aromahumle etter eige ønske :skitbra:
Bruk bryggeprogram for beregning av mengde malt og humle.

Jeg har, i likher med FrodeSy, gode erfaringer med uhumlet ekstrakt. Jeg tilsetter humle etter eget ønske, og høster mange lovord fra dem som får smake.
Jeg koker opp 10 liter vann, drar kjelen til side, putter oppi ønsket mengde ekstrakt, rører så det løser seg opp og ikke brenner seg, koker opp videre, putter oppi ønsket mengde humle når det koker. Veldig greit og enkelt.
Vil du har enda bedre øl, bør du kjøpe litt spesialmalt som du har oppi vannet før det koker. Da kan man få ytterligere smaker og farge.  :skitbra:

Jeg kjøpte inn flere sett med "Muntons gold Continental Pilsener" i sommer. De inneholder malt av god kvalitet og har 3kg maltekstrakt i hvert kit. De kostet 189kr på Europris og når en i tillegg fikk den den tredje varen til halv pris hvis en kjøpte tre like. Derfor ble dette noe av det rimeligste ekstraktet man fikk tak i så lenge man ikke kjøpte tønnevis. Er uansett overbevist om at man får et mye bedre resultat om man velger å humle dette ekstraktet ekstra enn om man ikke gjør det.

Jeg har i løpet av det siste halve året laget en del ekstraktbrygg for å bruke opp dette lageret mitt i tillegg til at jeg har begynt med all-grain. Det siste bygget jeg satt med disse kitene var en amerikansk, nokså mild IPA som jeg var veldig godt fornøyd med. Da brukte jeg maltekstrakt fra halvannet slikt kit, altså 4,5kg maltekstrakt samt diverse annet. (på sett og vis et man tar hva man har brygg). Synes at ølet ligner nokså mye på en kraftigere variant av Lervigs Lucky Jack. Tror dette mye skyldes tørrhumlingen med Citra humle. Jeg hadde humle-blomstene i humleposer, mens pelletsene gikk rett i gryta

Alt væsken ble kokt i to kaseroller a 18 liter og maltekstraktet og humene fordelt ca likt i begge.
- Volum: Før koking: ca 26 liter, etter koking ca 23. Flasket ca 20 liter.
- 3 bokser Muntons gold continental pilsner (4.5kg)
- 200g Thomas Fawcett Pale crystal Malt steeped 65 grader 30 min + 77 grader 15 min, ("steeped" i meskepose i den ene av de to grytene)
- 50 gram Mørk spraymalt
- 100g sukker
- Karbonert med 130g sukker.

Humle:
- 16 g Hallertau Perle Blomst 7,3 Alpha 1 time
- 20 g Hallertau Hesbrücker Blomst  3,4 Alpha 25 min
- 20 g Hallertau Perle Blomst 7,3 Alpha 25 min
- 20 g Hallertau Hersbrücker blomst 3,4 Alpha 15 min
- 20 g Cascade 6,3 pellets Alpha 15 min
- 25 g Hallertau Perle Blomst 7.3 Alpha  5 min
- 20 g Cascade pellets 6,3 Alpha 5 min
- 22 g Cascade pellets 6,3 Alpha 0 min
- 38 g Hallertau Perle blomst 7,3 Alpha 0 min
- 40 g Citra pellets 12,7 Alpha Tørrhumlet dag 7.

OG 1060, FG 1012
Gjæring (primær)16 dager ved ca 19 grader første uken og ca 20 grader andre uken

Gjær Whitelabs WLP007

Vil det fungere å bruke ekstrakten i dette kittet som om det var uhumla, dersom man koker det? I så tilfelle, hvilken verdi skriver du inn i brygge-kalkulatorer? Kjente jeg fikk veldig lyst å prøve dette selv. :D

Jeg har kun brukt det ganske enkle bryggeprogrammet "QBrew" når jeg har brygget. Jeg har da bare kuttet ut 20 til 30 gram av bitterhumlen som skulle stemme sånn nogenlunde overens med bitterheten humlen i ekstraktet vil kunne bidra med. Ikke en spesielt vitenskaplig framgangsmåte, men det har nå fungert bra det.  Hvis en ser på definisjonene over bitterhet i de forskjellige øltypene så vil en sannsynligvis ikke være så langt fra sannheten om en regner med at et slikt kit har en bitterhet på rundt 25-30 IBU (Jeg tror heller mindre enn mer). http://norbrygg.no/index.php/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper

Jeg skjønner. Men vil ikke noe av bitterheten kokes vekk, eller tilsetter du bare deler i starten? Kanskje jeg må prøve dette selv. Blir jo billig ekstrakt det! :D

Jo det kan forsåvidt være at noe av bitterheten forsvinner, men jeg har igrunnen ikke vært så veldig vitenskaplig på dette. Bare å ta litt mer humle i begynnelsen av kokingen neste gang om du vil ha det bitrere. Slik som den siste ølen jeg laget så er det uansett så mye humle i den at om det forsvinner en brøkdel av bitterhet vi det ikke være noe som en bryr seg nevneverdig om uansett. Sånnsett tror jeg å bruke disse kitene som base vil egne seg bedre til å lage godt humlete relativt lyse øl enn milde og mørke øl. Tror jeg heller ville gått for noe annet om jeg skulle lage en mild, stout el.

Bittherheita aukar med lengre koketid, men det blir sagt at ein ikkje får meir bitterheit om ein kokar lenger enn 60 minutt.

Tilbake
Topp