Elektriker her? 3 fase spørsmål

Har ein plan om å koke med 3 stk 5500W element i en diger kjele. Dette er jo ca 24 amp/240 volt pr element. Kan eg koble 3 slike element på en 3 fas 32 amp kurs direkte slik?

L1+L2
L2+L3
L1+L3

(også jord felles til alle)


LT
 
Jeg er ingen elektriker, men har noen kunnskap om dette. Koblingen du henviser til er forsåvidt rett, men en 32A trefase vil jeg tro er for liten til tre 5,5KW varmekolber.
Normalt sett regnes det vel 230V, og med en slik kobling du ønsker har du 230Vx32Ax1,7 er ca 12,5KW.
Men uansett om du har 240V i veggen så kommer du bare opp i ca 13KW.

Og du har med dine tre, 16,5KW.

Men det er hva jeg tror, og som sagt så er ikke jeg elektriker.
Dersom noen mener jeg tar helt feil, så vennligst arrester meg. Jeg vil ikke drive med vranglære :)
 
Takk for svar!

Ok, så det er så enkelt som å gange med roten av 3?

Er det også likegyldig kva faser eg henter ut "1-fase" fra? Altså, kan eg likegodt koble alle element mellom f.eks L1 og L2, eller bør lastene fordeles utover?

LT
 
Du må nok fordele det. Bruker du bare f.eks L1+L2  fungerer de to lederne kun som en 1fase og da tåler en 32A kurs bare en belastning på ca 7,4KW.
 
Det meste er korekt, men 32 A er marginalt og det kan hende du får kokt men ville ikke satset på det.
Det neste er 3x50 A, men ville kanskje brukt 3 stk 2/25 A da vil ikke en elementfeil kutte ut alt.
Men det er jo snakk om materiellbruk, økonomi ++
 
Finnes da 3x40A også men dette blir nok også litt knapt (men kan gå hvis man er heldig og kommer litt an på sikringens egenskaper) da de 3 elementene nok vil trekke 41,25A, i forhold til materialkostnader er det jo da et spørsmål litt på hvor lange kabler man trenger også og dimensjoner på disse om det blir noe særlig mere kostbart 3 stk 2x25A i forhold til 1 stk 50A, et alternativ kan også være å benytte en motorvernbryter som er justerbar i strømverdi. Det er jo da også et spørsmål om dette er noe som skal være en permanent løsning slik at man må begynne å tenke litt på forskrifter og slikt eller om det noe man skal som et forsøk eller lignende.
 
Det går nok bra med 40 A siden det neppe er 240 V på anlegget som er en betingelse for å få strømmen og efeekten det er oppgitt til. Sikker 32 A også siden det tåles overbelastning men er et tvilsomt opplegg, kunden får vurdere hva som passer han.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det går nok bra med 40 A siden det neppe er 240 V på anlegget som er en betingelse for å få strømmen og efeekten det er oppgitt til. Sikker 32 A også siden det tåles overbelastning men er et tvilsomt opplegg, kunden får vurdere hva som passer han.
Jeg er enig i det.
En annen ting er at 16,5kw i kokekjelen høres voldsomt ut. Må være en stoooor kjele :)
Jeg har grei kok på ca 40 liter med 2500w (isolert kjele)
Effekten man trenger i interne varmeelementer er jo betraktelig mindre en med ekstern varmekilde som f.eks. gass. Fordi effekttapet er tilnærmet eliminert.
 
JA, bruker selv nå 3 stk 2,5 kw/240 V får kjapt nok kok ved 100 liter, sa er det kanskje ikke vits i dekok for karamelliseringen :)
 
40 A går nok bra ja, i de aller fleste tilfeller, spørs litt hvor lenge du skal koke på full effekt. At strømmen skal gå ned når man har lavere spenning i veggen er FEIL!!! da det strider mot ohms lov, som sier at effekt(W)=Strøm(A) x spenning(V) x kvadratrota av 3.
 
Bjørnar Aa skrev:
40 A går nok bra ja, i de aller fleste tilfeller, spørs litt hvor lenge du skal koke på full effekt. At strømmen skal gå ned når man har lavere spenning i veggen er FEIL!!! da det strider mot ohms lov, som sier at effekt(W)=Strøm(A) x spenning(V) x kvadratrota av 3.

Det er ikke ohms lov du refererer til, den sier R= U/I , altså motsatnd = spenning dividert på strøm.
Vi kan regne om ohms lov slik at vi finner strømmen, da blir formelen I=U/R, så jo lavere spenning jo lavere blir strømmen.
Det sier seg selv at er spenning så lav som 0 volt så blir også strømmen så lav som 0 ampere.
 
Strømmen blir lavere til høyere spenning man har ja, normale sikringstørelser i 24kv høyspent anlegg er på 10-25A, en 50KVA transformator som blir forsynt med 24kv bruker 10A sikringer, på sekundærsiden av samme trafo må man pluttselig opp på 200A sikringer. Tenk på hvor store tverrsnitt på kabler man måtte ha på overføringslinjer hvis strømmen hadde økt med spenningen?
 
Pedersen skrev:
Strømmen blir lavere til høyere spenning man har ja, normale sikringstørelser i 24kv høyspent anlegg er på 10-25A, en 50KVA transformator som blir forsynt med 24kv bruker 10A sikringer, på sekundærsiden av samme trafo må man pluttselig opp på 200A sikringer. Tenk på hvor store tverrsnitt på kabler man måtte ha på overføringslinjer hvis strømmen hadde økt med spenningen?
Strøm er avhengig av spenning og motstand som oddvar sier.
At strøm øker ved lavere spenning er feil!
Påstår du noe annet må du nok gå skolen opp igjen.
Strømstyrken i høyspentledningen har absolutt ingenting med dette å gjøre. De er kun til overføring. Det er ingen som benytter hverken 24 eller 60kv annet enn e-verkene til overføring.
Ohms lov er fast. Ved en fast motstand, vil strømgjennomgangen synke proposjonalt med spenningen over motstanden.
Ved en gitt effekt (det forbrukeren faktisk bruker) er formelen P(effekten) = U(spenning) x I(strøm)
Derfor overføres spenningen høyere enn 240v. Fordi ved høyere spenning får man samme effekten ved lavere strøm. Men dette har absolutt ingenting med beregningen av dette å gjøre.
Oddvar har som vanlig rett, og de som krangler på dette burde ta skolen opp igjen.
 
Pedersen skrev:
Strømmen blir lavere til høyere spenning man har ja, normale sikringstørelser i 24kv høyspent anlegg er på 10-25A, en 50KVA transformator som blir forsynt med 24kv bruker 10A sikringer, på sekundærsiden av samme trafo må man pluttselig opp på 200A sikringer. Tenk på hvor store tverrsnitt på kabler man måtte ha på overføringslinjer hvis strømmen hadde økt med spenningen?
Å transformere spenning/strøm er  noe helt annet. et varmeelment på 10 ohm vil ved 230 V trekke 23 A. det samme elementet vil  ved 218 V trekke 21,8 A. Effekt  230V * 23 A= 5290W.   218V *21,8A=4752W.  Det gir en forskjell på 538 W
 
Artig at folk kranglar om dette. Det er ganske enkelt forklart av nordtvedt. Sjølvsagt synk straumen, og dermed effekten, ved synkande spenning. Så lenge den tilkobla lasta har ein fast motstand. Og eit varmeelement må vi rekne for fast motstand.

Ein liten kuriositet er bryggarar i land med 110-120v nettspenning som brukar varmeelement berekna for 240v. Her vil ikkje effekten halverast, men ein endar opp med ein fjerdedel. Nettopp fordi motstanden er fast, og både spenning og straum reduserast. Effekten som er produktet av straum og spenning reduserast med ein fjerdedel ved halvering av spenning.

Så eit element som har oppgitt effekt ved 240v vil ha ein god del mindre effekt ved 220v feks. Lang skøyteledning vil vere med å redusere forsyningspenninga. 
 
Innlegget mitt har ikke noe å gjøre med dette nei, satte det bare litt på spissen med at strøm synker etter som spenning øker, det skjer jo når man har en fast belastning, men med en fast motstand synker jo strømmen å effekten når spenningen minker.
 
Høyspentoverføring handler ikke om å øke spenningen som var temaet her, eller minke, men [size=20pt]impedanstilpasningng.[/size]
I slike tilfeller flytter vi motstanden til enden av linja istedenfor å bruke voldsomme tverrsnitt, på lange strekk må da motstanden i lasta være høy,
for å omsett høy effekt må da spenningen være høy, høyspenning kan vi ikke nyttiggjøre oss i bryggeriet så da bytter vi ut motstanden på enden av linja med primærviklingen på en trafo og vi tar ut passe spenning på sekundærsiden.
Så sier Volt, Ohm, Amper og vi andre.
:)
 
Oddvar Demmo skrev:
Høyspentoverføring handler ikke om å øke spenningen som var temaet her, eller minke, men [size=20pt]impedanstilpasningng.[/size]
I slike tilfeller flytter vi motstanden til enden av linja istedenfor å bruke voldsomme tverrsnitt, på lange strekk må da motstanden i lasta være høy,
for å omsett høy effekt må da spenningen være høy, høyspenning kan vi ikke nyttiggjøre oss i bryggeriet så da bytter vi ut motstanden på enden av linja med primærviklingen på en trafo og vi tar ut passe spenning på sekundærsiden.
Så sier Volt, Ohm, Amper og vi andre.
:)

Kan du utdype dette? Vet ikke om jeg forstår hva du mener her.

Fra det jeg har lært kommer høgspentoverføring av flere faktorer. Størrelsen på generatoren i kraftverket er en faktor, kabelmotstand er en annen.  Dersom kabeltapet er definert som effekt, P, og vi vil redusere den kan vi se på å redusere motstanden eller strømmen. En rask utledning vil gi oss følgende formel: U=R*I, P=U*I --> P=R*I[sup]2[/sup]. Altså, P=U*I forteller oss at dersom effekten er fast, vil økning av spenning redusere strøm. Dersom man reduserer spenning vil strømmen øke. P=R*I[sup]2[/sup] forteller oss at dersom man reduserer R og strømmen er fast, vil P synke i takt med R. Dersom R er fast og man reduserer I, vil P synke med kvadratet av I (altså I*I). Derfor er det mer lønnsomt å redusere kabeltap ved å øke spenningen slik at strømmen synker, fremfor å redusere kabelmotstand.
 
Da de midt på 50 tallet fikk strøm på min hjemplass var det en som sa: "Legg no inn høyspent med det samme så slepp man å gå å snuble i den derre lavspenten"
Å ka har så det med de forrige innlegg å gjøre kan man så spørre spørre seg og svaret er.  Absolutt ingenting :)
 
Vi skal strekke en bygdelinje på 3-4 mil, 95 mm2 al er passende, vi får da en motstand på ca. 40 ohm, for å få spenningsfallet på enden av linja bør motstanden der være ca 1000 ohm. setter vi på 20000 får vi ut en effekt på 400 Kw på enden, som må transformeres ned til 230/400 V
Bruker ikke trefase her for enkelhets skyld.
Vet ikke andre måter å forklare på.

I elektronikke kalles dette impedanstilpasning, dette har krasftselskapene kopiert og kaller høyspentoverføring mens det handler om impedanstilpasning, høy spenning er bare en nødvendighet for å få høy effekt og ikke prinsippet.

Men blir det øl av dette ?
 
Tilbake
Topp