Elektrisk meskerører

I mai-juni-utgaven av brew your own var det oppskrift på meskerører.. Kan godt sende deg scan i morgen hvis du er interessert.

Jeg tror det er enklere å montere motoren i lokket og ha en lengre aksling ned til mesken. Da slipper du vanntett gjennomføring.
 
Betongblandar blir vel litt for kjapp til dette formålet. Har sett det er ein del som brukar vindusviskarmotor til slikt. Montert i lokk.
 
Jeg vurderer samme løsning. I BYO er det brukt en vindusviskermotor fra en lastebil. Muligens kraftigere motorer på den type kjøretøy. En annen løsning jeg har sett, er en som hadde brukt en iskremmaskin. Litt ombygd, og montert oppå lokket på meskekjelen.
Hvor kraftig motor man trenger, avhenger selvfølgelig også av hvor store "skovler" man skal ha nede i malten. Den i BYO har ganske store paddelårer, mens andre jeg har sett bare er et rør som roterer.
 
Hannaas skrev:
Jeg tror det er enklere å montere motoren i lokket og ha en lengre aksling ned til mesken. Da slipper du vanntett gjennomføring.

Det er vel helst slik det må gjøres, men hvorfor rører i det hele tatt i våre micro pico bryggerier, selv rører jeg bare inn malten, tar vel 25 sek. thats it.
 
Hansenbrygg skrev:
[..] og vanntett gjennomføring for akslingen til røreren.

Det er her hovedutfordringen ligger tror jeg. Ikke minst hvis du slenger på "smørefri og i næringsmiddelgodkjent materiale".
 
Ikke ødelegg moroa nå Oddvar. Vi må jo ha noen håpløse projekter å jobbe med.

Den tyske så snasen ut, men 2 omdreininger i minuttet er kanskje litt sakte?
Vet heller ikke om 5W motor er nok til å røre i grøten. Kommer på nesten 700 med alt.
 
Bjarte H skrev:
Hansenbrygg skrev:
[..] og vanntett gjennomføring for akslingen til røreren.

Det er her hovedutfordringen ligger tror jeg. Ikke minst hvis du slenger på "smørefri og i næringsmiddelgodkjent materiale".

Du kan prøve Otto Olsen for gjennomføringen. Kanskje Vulcan Mekaniske Akseltetninger fungerer til formålet.
http://www.oo.no/admin/common/getImg2.asp?Fileid=1220
 
Ketil skrev:
Ikke ødelegg moroa nå Oddvar. Vi må jo ha noen håpløse projekter å jobbe med.

Den tyske så snasen ut, men 2 omdreininger i minuttet er kanskje litt sakte?
Vet heller ikke om 5W motor er nok til å røre i grøten. Kommer på nesten 700 med alt.

Prøv heller på veiing/nivå måling :)
 
Ketil skrev:
Den tyske så snasen ut, men 2 omdreininger i minuttet er kanskje litt sakte?

Eg for min del prøver å forstå det med grilling og sauna - visste ikkje at tyskarane dreiv med slikt.  Ein liten kald øl og sauna - ja kanskje - men grill?
 
Send gjerne en scan, Hannaas, mitt byo-blad forsvant med aviser i papirbosset

Tanken var å ha motoren i bunnen for å kunne ta av lokket under innmeskingen når det fylles på malt. I tillegg er det lettere å følge med på røringen og se at det ikke dukker opp deigballer i mesken.

Planen var først å montere motoren på lokket, men tenkte det ble litt lite plass til å fylle på malt da pga. karet bare har ø50cm, og i tillegg er det lettere å følge med på at det ikke samler seg for mye deigballer.

Regner med at meskekaret vil ta oppunder 50kg malt på det meste, så motoren må være ganske kraftig, og evt. med en gearbox for utveksling.

http://rims-brewing.tripod.com/mash_stirrer.htm
En diskusjon her http://www.homebrewtalk.com/f51/build-motorized-mash-mixer-debate-238301/index2.html
Bodine gear motor 34R6BFCI-WV3
1/9 HP
26 RPM
146 lb-in Torque
Denne ser helt suveren ut, og er helt i den gaten jeg tenker på:
https://www.youtube.com/watch?v=Ht5DPaEMWs8 http://www.digitalebrewery.com/?page_id=21
 
Jeg vil nå fremdeles slå et slag for hit&miss motoren. Denne kan brukes til alt, og dermed har du en motor istedenfor mange forskjellige. Den kan fint brukes til kverning av malt, røring i mesk, drive avtrekksvifte og så videre. Omkoblingen er enkel siden en kan bruke flatreim til driften. Og en er ikke avhengig av strøm heller.
http://www.youtube.com/watch?v=mqARwXJUMhs
Her er min som er under oppbygging:
http://www.youtube.com/watch?v=O0kKqOaRzzc
 
Enig med Oddvar som vanlig :)
Å røre i mesken er nok hovedsaklig en fordel i STORE bryggeri.
I hjemmebrygging medfører det mer grums til kok, og sirkulering med rims/herms er mye mer hensiktsmessig.
Det skal dessuten til en rimelig saftig motor til selv noen kilo malt, og dc motor er klart å foretrekke med tanke på hastighetsregulering kontra dreimoment.
Koster mye mer enn en march pumpe eller lignende, og et herms/rims. :)
 
Hansenbrygg skrev:
Jo, men oppunder 50 kg malt er jo ikke SÅ lite heller :)
For mye til at rims/herms har noen effekt :)
Men igjen ville nok jeg montert motoren og røreverket over mesken. Det er enklere og billigere.
Større bryggeri rører heller ikke hele mesken, men kun øvre del av den.
50 kilo malt pluss vann 2-2,5 gir vel 150-200 kilo, røre halvparten av det, si 100 kilo, med en radius på 25 cm.
Kraft ganger arm tillsier minimum dreiemoment på 25 NM.
Så kan man se etter motor som minimum leverer det i startmoment :)
 
Jeg er samtidlig klar over veldig forenklet regnestykke, og at det kan krangles mye på både beregningen min og røremetoden.
Poenget er at skal man ha en omrører med effekt, trengs det motorkraft.
Vindusviskermotor eller tilsvarende er bortkastet å prøve. 12 volt x 1 ampere max, gir 12 watt, minus effektap i kraftoverføring, og uansett utvekslingen, blir det veldig lite i forhold.
F.eks. motoren til mølla mi er 250w, nedgiret fra 3600 til 200 ca. Og det er brukbart (9 NM)
Dc motor vel å merke. For å oppnå tilsvarende på 20-30 o/min og spesielt i oppstart kreves nok dc motor, og de er dyre.
(ac motorer har tilnærmet null startmoment i forhold til dc motorer som har max dreimoment ved 0 rpm.)
 
Uavhengig om kva eg syns om nødvendigheiten av å røre i mesken har eg eit forslag til tetning:
Shaft seal/akseltetning til Rover Novax-pumpa til Bryggeland: http://bryggeland.no/bryggeutstyr/pumper/viton-seal-for-novax.html Den er til ein ca 10mm aksling meinar eg. I tilleg bør akslingen opplagrast tilstrekkeleg for at ikkje radiale krefter pressar på sealen. To kulelager med litt avstand i eit hus utanpå sealen. Huset festast/sveisast i botnen av mesketanken.

Et stykke kake... :)
 
magne1972 skrev:
Hansenbrygg skrev:
Jo, men oppunder 50 kg malt er jo ikke SÅ lite heller :)
Men igjen ville nok jeg montert motoren og røreverket over mesken. Det er enklere og billigere.
Større bryggeri rører heller ikke hele mesken, men kun øvre del av den.

Etter min erfaring stemmer ikke det helt. Røreverket i en vanlig mesketank på et stort bryggeri pumper eller flytter mesken nedover slik at den presses ned mot bunnen i mesketanken og opp langs sidene, der hvor varmekappene er plassert. På denne måten fordeles temperaturen godt i tillegg til at man får en homogen mesk. Det du kanskje sikter til er raker/ploger i siltanken som kutter det øverste laget i maltsenga under silingen, og som ofte har montert utkastere eller armer som senkes ned etter endt siling og flytter den brukte malten til et utløp i silbunnen hvor den fraktes videre ut av tanken og eventuelt lokalet.

I den ene linken til Hansenbrygg hadde en fyr laget en brønn i mekekaret slik at han kunne ha motoren under meskekaret men slippe vanntett lager på akslingen, det var en god løsning synes jeg :skitbra:
 
Meningen med mikseren for min del var å gjøre det raskere med innmesking og unngå deigballer. På meskekaret jeg bruker nå (100qt coleman) hjelper det mye å ha god bevegelse om esken mens malt blandes med vann, og her er det rimelig greit å røre siden kartet er relativt grundt.

Spesielt på single infusion mesking på den høyere enden av temperaturskalaen får jeg ofte mye deigballer som det tar lang tid å bryte opp, og mens jeg knuser deigballer faller temperaturen ganske raskt før lokket kommer på.

På en 1meter høy vegstandarden blir det vel enda verre å finne og knuse deigballer.

Det er spesielt med Maris otter jeg får problemer, muligens pga den makten er tørrere.

Et alternativ er kanskje å meske inn på dough-in temperatur og så øke tempen til saccarification ved å tilsette varmt vann, med det må likevel røres en god del i et ganske dypt meskekar  :)

Hvis dere mener dette ikke er noen god ide så går jeg muligens bare for en drill-løsning med betongblander ala stor stavmikser  :)
 
Tilbake
Topp