Elektrisk opprensk i BB30

Jeg har brukt min BB30/v2 til 40 brygg. Den har fungert aldeles utmerket. Jeg har dog ikke brukt termostat, den har stått på fullt hele tiden. All styring har skjedd på "utsiden" av BB'n. For første gang fikk jeg litt hickups under mesk og kok og vil gjøre kort prosess med alt av dill dall innmat. Jeg vil kunne skru av og på 1.5kw og 1.0kw (1.0kw,1.5kw og begge 2.5kw) elementa med brytere. Ellers ingen ting. Termosikringer, tempfølere og releer skal bort. Se tegningen under. Det er situasjonen. Jeg har satt nummer på alle terminalene slik jeg ser det. Kan noen hjelpe meg med hvordan ledningene skal koples? Jord går utenom.
BB30.jpg
 
IMG_20141016_100333 (Medium).jpg Svarer meg selv... sorry. Men tror jeg fant ut av det. Noen kan kanskje si om jeg er inne på noe, eller om det blir mørklagt hus..
 
Du kan jo bruke noe så enkelt som en reg bryter fra Elko eller Schneider. Bare det er for ulike elementer. Skjema 29. Da får du også allpolig brudd.
Kobl6071.gif
 
Jo, men her vil jeg bruke de bryterne som er montert i BB'en. De er gummierte og tette. Får jeg ikke allpolig brudd i min skisse?

Ser forøvrig slik ut på baksiden( om det er mulig å forstå):
B1 B2

| |

| |
| |
 
Ok takker så mye for hjelp. Det ser bedre ut. Du mener altså lasken mellom elementene bør fjernes.

Ser nå at jeg må måle litt på bryterne. Trodde først de var to-polige begge, men det er et kontaktpunkt øverst, så et opphold og så to tett under det. Altså slik:

| - skal lizzom være kontaktlippa..

Bryter bakside:

|

|
|
 
Er bryterne to-polet? Jeg mener du ikke trenger å fjerne lasken om den var der fra fabrikk. Og at du kan koble det som du tegnet først, bortsett fra at jeg tipper bryterne bare bryter en pol.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Bryteren ser slik ut, og den kopler mellom midt og ene siden. Den andre siden er åpen hele tiden ser det ut for, både mot midt og den andre siden, men her ligger en ledning "lus" over til andre halvdel av bryteren. (mellom de to som er åpne hele tiden..) Forstår meg ikke helt på dette gitt...
41zk4fxH84L.jpg
 
Sist redigert:
De bryterne er to, en-pol brytere. Så du trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det nei. Men ville nok anbefalt en termosikring for å sikre elementene så de ikke brenner opp om de av en eller annen grunn blir slått på uten vann i bryggeren. Gjerne er som f.eks slår ut på 250°C eller noe. Også en 16 amp sikring mot kortslutning.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
På bildet av bryteren sett fra siden så står det hvoran bryteren er bygd opp. Fra midt til ene siden er det en bryter, fra midt til andre siden er det lys inne i bryteren. Det er 2 enpolede brytere du har.
 
På bildet av bryteren sett fra siden så står det hvoran bryteren er bygd opp. Fra midt til ene siden er det en bryter, fra midt til andre siden er det lys inne i bryteren. Det er 2 enpolede brytere du har.
Ah. Det forklaret sikkert at jeg målte brudd fra midten til ene side uansett bryterstilling(brukte diodetest stillingen på multimeteret for lyd og den slo sikkert ikke ut på lampen i bryteren). Vil det da si at jeg går med den ene 220v ledningen til begge midtposisjonene. Den andre 220v ledningen til "brudd" siden på begge bryterne (for lys), videre til lasken. Og så en til hver av elementa fra den andre siden?
 
Med enpola bryter blir det enklere ja, og da stemmer det bedre at det er lasket mellom elementene.
 
Tilbake
Topp