Element fra europrisvannkoker

Har nettopp dissikert en vannkoker fra europris av den typen flere her inne bruker.
Er litt usikker på hvordan jeg skal montere den i kjelen, holder den tett kun med silikonpakningen og den sorte bakdelen som følger med eller må jeg knote med tec7 inni kjelen?

Så dette med jord, holder det å sveise fast et skrufeste i selve kjelen, og så koble denne til den midterse skruen?

Og sist men ikke minst, vil jeg endelig klare å holde kok i 28 liter vørt uten lokk på med ett sånt element? :)
 
Vi har festet et sånn element med bare pakningen og det svarte bakstykket.  Går helt brillefint i labbdunkene våre.
Vi har isolert dem med liggeunderlag fra clasbilolsonjulatema.  Bruker et element på 2,2 og et på 1 KW.  Vi bruker begge når vi koker opp ca 33 liter, etter det klarer 1 KW elementet å holde det på kok, da har vi lokket liggende løst oppå.
 
Kjelen jeg tenkte å montere den i er en 36 liter fra humlegården, er noe skeptisk til om den klarer å tette pga krumningen i kjelesiden. Bøyer plasten seg i labbdunken etter elementet?
 
Vi har montert dem i bunnen, så det er helt uproblematisk. 
Har skåret til en plate i isopor i samme størrelse som bunnen på dunken og skåret hull til den svarte plastklumpen. I tillegg "freste" vi ut en kanal som ledningen går ut i. Festet selvsagt det hele med gaffa.  Da står den stødig og fint.
Motering i siden på en metallsylinder er jo et helt annet ballspill
 
VegardB skrev:
Kjelen jeg tenkte å montere den i er en 36 liter fra humlegården, er noe skeptisk til om den klarer å tette pga krumningen i kjelesiden. Bøyer plasten seg i labbdunken etter elementet?

Mine europriselementer sitter på den krummede veggen på en 60-liters Labb fordunk helt uten lekkasjer :)
 
Jeg har montert flere slike med kun pakningen og bakstykket på min 36liter kjele fra Humle. På den krumme veggen. Det sitter som et skudd og blir helt tett og fint! Hvis veggen er tynn (og det er den på en stålkjele) må du lage en ekstra foring, omtrent slik som vist i skissen. Lag foringen av en plastbit, f.eks fra lokket av en gjæringsbøtte, et gammelt kredittkort eller lignende, og lag et hull i den like stort som hullet i kjelen. Nå kan silikonpakningen 'vrenges' over både kjeleveggen og foringen.
 

Vedlegg

  • fil5.jpg
    fil5.jpg
    24,6 KB · Sett: 350
La merke til at du hadde flere spørsmål.

Jordingen du skisserer burde være adekvat. Mål resistansen mellom jordledningen og kjelen slik at du er sikker på at de er i kontakt.

Ett slikt element er i snaueste laget for å holde 'rolling boil' på 28 liter uten lokk. Hvis du monterer ett på 2kW og ett på 1kW (ca), så er det nok, faktisk litt i overkant. Det går også akkurat på en 16A kurs.
 
Fantastisk, hva skulle man gjort uten kunnskapsrike bryggere som har trådd stien fra før :)

Da tror jeg også for min del at det holder med ett element inntil videre, siden jeg allerede har en induksjonstopp som nesten holder kok!
 
Jo det stemmer, noe metall i skrufestet der. Fungerte rimelig bra også.
Har fått festet på en koblingsboks også, så nå er det ikke så farlig med litt søl :)
Jordinga surrer jeg i håndtaket, litt schabby men forholdsvis fleksibelt :)
 
Ingenting som ikke kan løses med gaffateip :)

536d45ba-1e82-2d48.jpg
 
Tilbake
Topp