Elendig utbytte på bryggemaskin

gle1

Norbrygg-medlem
Brygget igår min første brygg på en bryggemaskin(Brew Monk 30) etter noen år med 3-kjelersoppsett. Var klar over at mange sliter med effektiviteten i disse bryggemaskinene, men ble allikevel overrasket over den dårlige effektiviteten jeg fikk igår.

På 3-kjelersoppsettet med kontinuerlig skylling har jeg så si alltid truffet OG innenfor +/- 2 poeng.

På bryggemaskinen skulle jeg ha en OG på 1.064(75% effektivitet i oppskriften), og landet på 1.052. 7kg malt, 3,5l/kg meskevann.

Hva er det jeg må gjøre for å få opp effektiviteten? De to siste ølsettene på BIAB, og den første på Brew Monk er kjøpt på likt hos Bryggselv, så regner med kverningsgraden er den samme.
 
Sist redigert:
Brygget igår min første brygg på en bryggemaskin(Brew Monk 30) etter noen år med 3-kjelersoppsett. Var klar over at mange sliter med effektiviteten i disse bryggemaskinene, men ble allikevel overrasket over den dårlige effektiviteten jeg fikk igår.

På 3-kjelersoppsettet med kontinuerlig skylling har jeg så si alltid truffet OG innenfor +/- 2 poeng.

På bryggemaskinen skulle jeg ha en OG på 1.064, og landet på 1.052. 7kg malt, 3,5l/kg meskevann.

Hva er det jeg må gjøre for å få opp effektiviteten? De to siste ølsettene på BIAB, og den første på Brew Monk er kjøpt på likt hos Bryggselv, så regner med kverningsgraden er den samme.
Det er et velkjent fenomen at 30-liters kompaktbryggere med et høyt, smalt maltrør har en ”sweet spot” rundt 4-6 kg malt. Selv om det går an å stappe 8-9 kg i røret, vil effektiviteten bli skadelidende. Løsningen er å dobbeltmeske. 7 kg burde nok gitt et greit utbytte i en Grainfather, men helt sikkert ikke de 85 % man får med 5 kg malt. Kjenner ikke Brew Monk, men det er vel en variant av den generiske kinesiske modellen. Det kan hjelpe å meske lengre, mange mener det øker utbyttet. Man kan også jobbe mer med skyllingen. F.eks. sette maltrøret til bløt i skyllevannet i en bøtte (som en batch sparge). Sukkeret er der, men det kan være vanskelig å få lokket det ut av masken.
 
Sist redigert:
Er litt forskjell på hva man må passe på i en slik maskin. Er du trygg på at du traff mesketemperatur i mesken? Displayet er ikke presist for temperatur i mesken. Hvordan gikk skyllingen, rant det fort gjennom? Et triks er å løfte maltrøret sakte og la maltsenga sette seg før du starter skyllinga. Noe forskjell er det nok men dette var jo drastiske saker.
 
Er litt forskjell på hva man må passe på i en slik maskin. Er du trygg på at du traff mesketemperatur i mesken? Displayet er ikke presist for temperatur i mesken. Hvordan gikk skyllingen, rant det fort gjennom? Et triks er å løfte maltrøret sakte og la maltsenga sette seg før du starter skyllinga. Noe forskjell er det nok men dette var jo drastiske saker.
Jeg synes også det var litt drastisk. Derfor er jeg på jakt etter tiltak. Sjekket ikke mesketemp utenom displayet. Men at den skal påvirke OG'en i særlig grad vil jeg ikke tro. Skyllingen vil jeg si gikk greit. Det rant rimelig sakte igjennom. Traff kokevolumet ca 20-25min før oppvarmingen til koking var ferdig, så kunne nok dratt ut skyllingen enda litt til. Det ligger jo en rist på toppen av maltrøret, så vil tro at den fordeler vannet jevnt over maltsengen. Dro maltrøret rett opp, så maltsenga fikk ikke satt seg noe særlig. Rørte også en gang i maltsengen når det var 30min igjen av meskingen.

Det er et velkjent fenomen at 30-liters kompaktbryggere med et høyt, smalt maltrør har en ”sweet spot” rundt 4-6 kg malt. Selv om det går an å stappe 8-9 kg i røret, vil effektiviteten bli skadelidende. Løsningen er å dobbeltmeske. 7 kg burde nok gitt et greit utbytte i en Grainfather, men helt sikkert ikke de 85 % man får med 5 kg malt. Kjenner ikke Brew Monk, men det er vel en variant av den generiske kinesiske modellen. Det kan hjelpe å meske lengre, mange mener det øker utbyttet. Man kan også jobbe mer med skyllingen. F.eks. sette maltrøret til bløt i skyllevannet i en bøtte (som en batch sparge). Sukkeret er der, men det kan være vanskelig å få lokket det ut av masken.
Stemmer at det er en kinavariant som de fleste andre (Brewster Beacon, Netthandelen, Brewzilla osv). Den har jo noe større diameter på maskinen/maltrøret enn Grainfather.

Er det selve meskingen, eller skyllingen som er årsaken i dårlig utbytte? Nå fikk jeg ikke tatt noen SG målinger etter mesking for å sjekke effektiviteten der.
 
Sist redigert:
Derfor er jeg på jakt etter tiltak. Sjekket ikke mesketemp utenom displayet. Men at den skal påvirke OG'en i særlig grad vil jeg ikke tro. Skyllingen vil jeg si gikk greit. Det rant rimelig sakte igjennom.
Høres nå ut som mesking ja. En relativt tung grain bill kan dra ned tempen ganske mye, spesielt hvis du ikke tok høyde for strike temp før du tok innmesk.
 
Høres nå ut som mesking ja. En relativt tung grain bill kan dra ned tempen ganske mye, spesielt hvis du ikke tok høyde for strike temp før du tok innmesk.
Striketemp på 72 grader, mesketemp på 67 grader. Ifølge displayet så traff den ikke mesketemp før etter 5 minutter. Lå mellom 72-67 grader de første 5 minuttene. Men skal kontrollere temperaturen i mesk ved neste brygg. Om temperaturen skulle være mellom 60-65, vil det påvirke effektiviteten i så stor grad?
 
Nei, da skal det jo ikke ha noe å si, tenkte hvis du hadde stilt maskina på 65 og så tømt 7-8kg malt nedi. Da hadde du nok sett mid-50 temperaturer.. Hørest ut som at du har gjort alt rett, kanskje bare stjerner og planeter stod i feil posisjon den dagen?
 
Enig med @Holmentoppen . Effektiviteten synker kraftig hvis du mesker med mer enn 6 kg i en smal og høy maskin.

Noen få tips som hjalp meg å øke effektiviteten når jeg brygga på BB30auto:
- rør i mesken flere ganger under meskinga
- når du drar ut maltrøret, la det renne fra seg skikkelig før du starter med skyllingen
- bruk mye tid på å skylle - bruk max. 1-2 liter vann om gangen

De gangene jeg hadde dårlig tid, og prøvde å få skyllingen unna så fort som mulig, fikk jeg tilsvarende dårlig effektivitet.

Ellers er det sikkert bare å bli kjent med den nye bryggemaskinen din. Man brygger jo litt annerleder på 3 kjelers oppsett vs en kompaktbrygger:)
 
Striketemp på 72 grader, mesketemp på 67 grader. Ifølge displayet så traff den ikke mesketemp før etter 5 minutter. Lå mellom 72-67 grader de første 5 minuttene. Men skal kontrollere temperaturen i mesk ved neste brygg. Om temperaturen skulle være mellom 60-65, vil det påvirke effektiviteten i så stor grad?
Temperaturen vil neppe påvirke OG spesielt mye. Men man kan selvsagt få en overraskelse mht. utgjæring om man har mesket i ytterkantene av anbefalt temperatur. Jeg skrev forresten en artikkel om OG og utbytte for noen år siden, og inkluderte den på bloggen tidligere i år: https://www.holmentoppen.no/blogs/news/hjelp-2c-jeg-far-lav-og-hva-skjer-3f
 
Brygget igår min første brygg på en bryggemaskin(Brew Monk 30) etter noen år med 3-kjelersoppsett. Var klar over at mange sliter med effektiviteten i disse bryggemaskinene, men ble allikevel overrasket over den dårlige effektiviteten jeg fikk igår.

På 3-kjelersoppsettet med kontinuerlig skylling har jeg så si alltid truffet OG innenfor +/- 2 poeng.

På bryggemaskinen skulle jeg ha en OG på 1.064(75% effektivitet i oppskriften), og landet på 1.052. 7kg malt, 3,5l/kg meskevann.

Hva er det jeg må gjøre for å få opp effektiviteten? De to siste ølsettene på BIAB, og den første på Brew Monk er kjøpt på likt hos Bryggselv, så regner med kverningsgraden er den samme.
Hei. Gjør ett lite ekspriment. Prøv istedet med 2,5 l pr kg malt og bruk pumpa litt først slik at meskevannet blir godt blandet med kornet. Det må ikke være tørre klumper igjen når du starter å meske. Mesk så (mens pumpa går og skildrer vannet over mesken) på 65 grader i 90 minutter. Så 78 grader i 5 minutter. Skyll til kokevolumet er oppnådd. Og følg så oppskriften som vanlig.
 
Et anna triks med denne type kompaktbryggere er å meske 2/3 av malten i en time. Så graver du ut halvparten og setter til side i ei bøtte, mesker resten av malten i en halvtime, før du heiser opp maltrøret og legger resten av malten oppi. La det sette seg litt, så skyller du til du når kokevolumet ditt. En slags halvveis dobbelt-mesking.
 
Har brukt en brewster i noen år og spekulert på hvordan jeg skulle få bedre resultat inntil jeg begynte å tyne ned på meskevannet. Jo mere malt jo mindre meskevann. Og selfølgelig får man da mer vann å skylle med. Det blir som en gammel bilselger sa da Datsun 160 b kom på markedet. Denne bilen er så god at den er bedre enn nødvendig. Prøv selv.
 
Tilbake
Topp