Eltema plata sterk nok?

Jeg bruker denne kokeplaten på opptil 70 liters brygg (Koker 30 liter på gass sammen med opp til 70 liter i starten på induksjon + 5 stk 500w grilltennere). Kokeplaten klarer å koke inntil 40 liter, men du får ikke noen god "rolling boil" med den på store volumer pga at den reduserer effekten pga varmeutvikling, muligens pga. tynnbunnet panne. Jeg har satt platen på 2 stk 2x4" lekter, og da med en vifte bak kokekjelen som blåser kjølig luft under kjelen og kokeplaten - det hjelper en del på at kokeplaten reduserer effekten pga varmeutvikling.

Hos meg starter kjelen på ca. 3,6kw, og så faller effekten fort til 2,8kw og deretter til 1,9kw. Antar at det er en selvbeskyttelse for å forhindre nedsmelting :)

Jeg kjøpte 5 stk 500w grilltennere fra biltema i tillegg for å få en grei kok på opp til 19 gallon/70 liter, og da har jeg en grei, men ikke skikkelig rolling boil.. mangler muligens rundt 500-1000w for å få en fosskok/rolling boil.

Problemet med rolling boil løser jeg ved å koke opp til 60 liter med kokeplaten + 2,5kw grilltennere, og i tillegg koker jeg på en 30 liters kjele med krabbekoker på gass (rundt 7,5kw). 15 minutter før kokeslutt kombinerer jeg gasskokingen med blichmann-kokingen.

Kjøing er vel veien å gå for å få kokeplaten til å yte 3,5kw hele veien :)
 
Hvordan er det å bruke grilltennere i vann/ vørter? Er de egnet til neddykking? Er jo et billig alternativ for å øke kokeeffekten, men føler meg litt usikker på egnetheten...

Sent from my U20i using Tapatalk
 
Kristoffer J skrev:
Hvordan er det å bruke grilltennere i vann/ vørter? Er de egnet til neddykking? Er jo et billig alternativ for å øke kokeeffekten, men føler meg litt usikker på egnetheten...

Sent from my U20i using Tapatalk

Funker fint det jeg bruker det :))
 
Tok meg en tur ned i bryggeriet i går og sjekket min og det var ingen hyggelig overraskelse! To hjørner er knust bort pluss flere sprekker på tvers av platen...

Hvordan løste du sprekkene i induksjonsplaten? Fikk du reparert den? Har akkurat skjedd det samme med meg:-(
 
Min har sprukket som i et kakestykke på 6 deler... Sjekket du opp muligheter rundt det å bytte glasset eller lignende når din knuste? Usikker på hva jeg skal gjøre videre.
 
Eg ville ikkje ha brukt ei induksjonskokeplate med sprekk i. Lekkasje. Overkok. Det er såvidt eg forstår ganske så høg spenning inni der og den karamellen ein då får kan vel fort bli heller farleg. Å risikera livet for nokre liter øl - det er litt over grensa for meg. Vi har iallefall blitt advart av kyndige om at inni induksjonskokeplatene - der bevegar vi oss berre når vi har kunnskap om det.

Caso plata frå Eltema er OEM som kjem frå Caso i Tyskland. Eg ville ha tatt kontakt med dei for å høyra om dei har reservedelar. Såvidt eg hugsar etter å ha kikka inn i platene så er vel glasstoppen limt på så ein må vel byta den rustfrie delen den er montert i også. Kanskje høyra med bryggselv om dei kan hjelpa - dei leverer jo same plata og har kanskje eit opplegg med servicereparasjon.
 
Min har også fått en sprekk, i ene hjørnet. Hadde vært fint å få et svar på hva man kan gjøre, og hva det koster :)
 
Tilbake
Topp