Eltema plata sterk nok?

Har nett fått i hus denne induksjonsplata frå eltema:
http://www.eltema.no/products/1571-caso-master-pro3500-cs2365.aspx Har forstått det slik at det er ein del heimebryggjarar som brukar denne.
Men i bruksanvisningen står det "Max. weight pot and content 10 kg."
Kjelen min (36 liter) er 11 kg tom. Det vil jo seie at med full kjele så blir det 35 kg "overvekt".
Kva gjer de som har denne plata? Forsterkjer de henne på noko vis, eller er det berre "tut og køyr"; at plata viser seg å tole såpass mykje vekt trass i det som står i bruksanvisningen?
I tillegg står det jo at plata er berekna for ein diameter på kjelen på 14-26 cm. Kjelen min er vel ifølgje mine augnemål ca 35 cm i diameter. Vil dette ha nokon betydning?
 
Eg har kjørt den på en tykkbunnet rustfri kjele (36liter, 27 liter vørter) som er beregnet for induksjon. Det fungerte brillefint. Har også sett at andre på forumet som har brukt denne på samme størrelse kjele. For meg virker platen veldig robust, solid byggekvalitet, så eg tror det skal gå greit :)

Om du blar litt nedpå siden på denne linken, så ser du den i bruk: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5772.15.html
 
Tok meg en tur ned i bryggeriet i går og sjekket min og det var ingen hyggelig overraskelse! To hjørner er knust bort pluss flere sprekker på tvers av platen...
 
AudunWS skrev:
Tok meg en tur ned i bryggeriet i går og sjekket min og det var ingen hyggelig overraskelse! To hjørner er knust bort pluss flere sprekker på tvers av platen...

Oi. Det var ikke bra! Hva med å lage en enkel krakk (to lekter e.l) som kjelen kan stå på, og så sette plata under/inni slik at den ikke bærer noe vekt? Hvis det lages en eller annen form for fjæring under induksjonsplaten (feks. at den står på et liggeunderlag eller eventuelt på en plate oppå et liggeunderlag hvis den blir for varm) så kan man få plata til å være helt i kontakt med kjelebunnen uten å bære noe vekt.

Hvis det er den samme platen som bryggselv har begynt å selge så er det kanskje lurt å tipse ham om at den er litt svak :)
 
AudunWS skrev:
Tok meg en tur ned i bryggeriet i går og sjekket min og det var ingen hyggelig overraskelse! To hjørner er knust bort pluss flere sprekker på tvers av platen...
Hvor mye brygger du om gangen?
 
Jeg kunne også godt ha tenkt meg å vite hvor mye denne faktisk tåler . På bryggselv sine nettsider står det "Fungerer suverent på 50L kjele", men har sendt en mail for å få en bekreftelse.

Tenkte å bruke denne til 50-literskjele og BIAB, noe som gir opp mot 45 kilo innhold pluss vekten av kjelen som mest sannsynligvis er over 10 kg. Blir jo en hel del kilo overlast hvis den faktisk bare er dimensjonert til 10 kg.
 
Nå har jeg riktignok bare brukt denne èn gang, men for meg ser den ut til å holde bra. Jeg bruker 50L kjøpt fra bryggselv, og da jeg brukte den kokte jeg ca 40L vann i den uten at jeg hørte noen stønn fra plata eller så noe merkbar svikt i den.

Jeg vil imidlertid tro at du skal være forsiktig med å bevege kjelen for mye når du først har satt den på (med 40L i). Ikke bare fordi varmt vann er farlig, men også for å unngå skjev belastning. Jeg satser iallefall på at så lenge gryta står midt på plata og underlaget er nogenlunde flatt så er det bare å kjøre på.
 
Syns forslaget til Bjarte H ("kverulanten" :laugh:) høyrest fornuftig ut. Meinar eg har sett bilde fra andre som har lagt lekter på sidene.
 
RasKa skrev:
Jeg vil imidlertid tro at du skal være forsiktig med å bevege kjelen for mye når du først har satt den på (med 40L i). Ikke bare fordi varmt vann er farlig, men også for å unngå skjev belastning.
Det tror eg er et bra tips, eg bruker pumpe for å flytte på vørteren etter endt kok.
 
MagneFV - du må ikkje bruka tid på å lesa bruksanvisningar!  Tenk litt på  oss andre som har kjøpt denne plata og har kjørt på utan å lesa bruksanvisningen og som så langt har oppfatta ho som solid og god.  No vert vi nervøse kvar gong vi skal bruka ho.  Okka meg.

Og når denne ikkje tåler meir enn 10 kg - kva i allverden tåler då dei rimelege Europris/biltema alt-er-i-plast-induksjonsplatene?  Europrisplatene kan eg lova ikke toler vekta -  for mi ville ikkje eingong starta etter å ha sett meskekjelen på ho.  Og sidan den norske Kervel fabrikken i Grenlandsområdet er konkurs må ein ta til takke med små plater med liten diameter frå Wilfa eller liknande om ein skal bruka "gode gammaldags" plater.  Min meskjekjele ser nesten ut som om den svever i lufta der den står og vaglar  på 349 kroners plata frå Wilfa.  Enn så lenge har den tålt vekta av kjelen og 6-7 kg malt og vatn men eg anar ein katastrofe kan vera i emning her  - før eller seinare.  Og no er det altså også ein potensiell katastrofe på gang med Caso 3500W induksjonsplata mi. 

Godt at vi lagar øl slik at vi har noko som kan roa nervane om det skulle bli for mykje som går ad undas. 
 
Er det eigentleg nødvendig med heilt fysisk berøring av kjelen mot plata ved induksjon? Eller kan eg byggje opp noko slags ramme rundt som er ein mm eller to høgare enn plata?
Ærleg talt dersom det som står i bruksanvisningen er rett, er det jo eigentleg veike greier.... 10 kg er jo ikkje meir enn ein standard husholdningskjele med 6-7 liter innhald. Kva skal ein med 3,5 kW på 6-7 liter?
 
katla skrev:
MagneFV - du må ikkje bruka tid på å lesa bruksanvisningar!

Er dessverre ein lei uvane eg har;) Du kan tru eg fekk mykje kommentarar i omgangskretsen då det kom fram at eg hadde lese bruksanvisningen for skjærebrettet konemor kjøpte på Ikea...
 
Jeg har den nye (finnes visst 2 modeller) 2,2kw induksjonsplata fra biltema, og brygga sist gang med 36 liters kjelen min, med nesten 30 liter vørter i på sitt værste. Gikk knirkefritt det. Står ingenting om max vekt på plata i bruksanvisningen, så da går det vel fint, eller hva? :p
 
Fikk svar på mail fra Erik Schønsee ved bryggselv angående platen

Hvor mye vekt tåler den? Tenkte å bruke den sammen med "Kjele 50L
med tappekran og lokk" med BIAB, noe som vil resultere opp i mot 45kg
bare av innhold i tillegg til 10+ kg av kjelen.

Svaret:

Hei.

I følge spesifikasjonene på platen er det litt mye, men jeg bruker den med en 50L kjele selv og det har ikke vært noe problem. Du må velge selv om du vil gjøre det eller ikke, men jeg har ikke hatt noe problem med det.



Ser ut som at den tåler en del med andre ord, men jeg regner med at garantien ryker hvis den blir ødelagt pga for mye vekt.
 
VonRabben skrev:
Fikk svar på mail fra Erik Schønsee ved bryggselv angående platen

Hvor mye vekt tåler den? Tenkte å bruke den sammen med "Kjele 50L
med tappekran og lokk" med BIAB, noe som vil resultere opp i mot 45kg
bare av innhold i tillegg til 10+ kg av kjelen.

Svaret:

Hei.

I følge spesifikasjonene på platen er det litt mye, men jeg bruker den med en 50L kjele selv og det har ikke vært noe problem. Du må velge selv om du vil gjøre det eller ikke, men jeg har ikke hatt noe problem med det.



Ser ut som at den tåler en del med andre ord, men jeg regner med at garantien ryker hvis den blir ødelagt pga for mye vekt.

Du må velge selv???

Dårlig svar
 
Det står at platen ikke tåler mer enn 10 kg i bruksanvisningen (Max. weight pot and content 10 kg).

Dette er latterlig lite og platen er etter min mening ubrukelig hvis man ikke kan koke mer en skarve 8 liter på den, hva er vel da vitsen med 3500kw?? Siden det står 10 kg i bruksanvisningen, så vil ikke jeg få erstatning for evt skader som kommer fra større vekt på platen. Men jeg og flere andre jeg kjenner bruker platen med 50 liter kjele og har ikke hatt problemer med det. Jeg skal snakke med produsenten og få en klarhet i hva platen egentlig tåler, for den tåler mye mer. Hvis du allerede har kjøpt platen hos bryggsel.no og får problemer, så erstatter vi selvfølgelig varen for deg. Jeg skal redigere teksten på hjemmesiden så det er klarere hva som gjelder.

Før du bruker platen med rn 50L kjele bør du sjekke at glassplaten ikke stikker opp over stål rammen, hvis den gjør det, så kan det være et problem og den kan knekke. Da er det i så fall en produksjonsfeil og du må returnere platen.

Håper dette var et bedre svar.  :brygging:
 
Bare for å spikke fliser så er vel ikke plata 3500kW. Den er på 3500W eller 3.5kW.
Men selv med 3.5 kW høres det jo ikke særlig bra ut med max 8 liter ;)
 
Tilbake
Topp