1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Torsdag 3. desember vil forumet være utilgjengelig fra ca 17:30 og ut kvelden. Når forumet kommer tilbake vil det være med nytt utseende.
    Fjern notisen

Emballasjeavgift

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Patrick, 10 Nov 2018.

1. Patrick

Patrick
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk - du er en engel! Hvor er dette sakset fra?

2. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

ØlBelge liker dette.
  3. Patrick

Patrick
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk.
    Har lest nærmere i lovteksten, og det er produsent av emballasjen og ikke ølproduktet det refereres til som unntak i d).

Jeg legger innspillet mitt dødt - og biter i det sure avgiftseplet.

4. Harald

Harald
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Emballasjeavgift er jo noe produsenten eller importøren av flasker skal betale. Hvis du kjøper flasker i Norge er jo avgiften allerede betalt. Hvis du importerer selv, betaler du jo også bare avgiften en gang?

5. ØlBelge

ØlBelge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kan ikke se at dette retter seg mot de som produserer flasker, det gir jo heller ikke mening i og med at det ikke er opp til dem som produserer flasken å avgjøre om sluttbruken av den er avgiftspliktig eller ikke. Det er to helt ulike ting om flasken brukes som drikkevaremballaske eller selges som blomstervase på ikea, selv om flasken er den samme. Avgiften utløses i det øyeblikk det fylles og selges med drikke = drikkevareemballasje.

Som jeg leser stortingsvedtaket nedenfor retter det seg mot de som innfører eller produserer drikkevarer. Jeg mener derfor at dette også er produsenten det henvises til som unntak i punkt d som jeg refererte til tidligere.

upload_2018-11-20_19-38-23.png

Del denne siden