Emballasjeavgift

Emballasjeavgift er jo noe produsenten eller importøren av flasker skal betale. Hvis du kjøper flasker i Norge er jo avgiften allerede betalt. Hvis du importerer selv, betaler du jo også bare avgiften en gang?
 
Emballasjeavgift er jo noe produsenten eller importøren av flasker skal betale. Hvis du kjøper flasker i Norge er jo avgiften allerede betalt. Hvis du importerer selv, betaler du jo også bare avgiften en gang?

Jeg kan ikke se at dette retter seg mot de som produserer flasker, det gir jo heller ikke mening i og med at det ikke er opp til dem som produserer flasken å avgjøre om sluttbruken av den er avgiftspliktig eller ikke. Det er to helt ulike ting om flasken brukes som drikkevaremballaske eller selges som blomstervase på ikea, selv om flasken er den samme. Avgiften utløses i det øyeblikk det fylles og selges med drikke = drikkevareemballasje.

Som jeg leser stortingsvedtaket nedenfor retter det seg mot de som innfører eller produserer drikkevarer. Jeg mener derfor at dette også er produsenten det henvises til som unntak i punkt d som jeg refererte til tidligere.

upload_2018-11-20_19-38-23.png
 
Tilbake
Topp