En kjele til mesking og koking?

Mats

Har kommet fram til at jeg trenger litt bryggeutstyr men litt usikker på hva man burde kjøpe. Blir brygging på et forholdsvis lite bad, da det er rommet i huset med best avtrekk.
Selv heller jeg mot.
1 36 liters kjele med kran, og pickup
1 frittstående induksjonsplate
1 silbunn
1 dyppkjøler

Ser altså for meg at jeg:
1 mesker i kjelen, tapper over i et gjæringskar.
2 vasker mesken/masken, tapper over i samme gjæringskar.
3 Tar ut silbunn, skyller kjele
4 Tapper vørter tilbake til kjele og koker denne

Blir dette unødvendig tungvint, slik at man egentlig burde hatt en dedikert kjele/kar til mesking.

Er helt grønn når det gjelder brygging, har bare satt noen få batcher (ferdig humlet ekstrakt, men dette regnes vel ikke som brygging)

Har sett litt på katla kjelene fra bryggmakker.no, men er litt skeptisk til butikken da den krever forhåndsbetaling. Er det noen her som  har erfaringer med den?

Og hvis noen har kjøpt Katla kjele, er det nivå indikator på innsiden av kjelen?

Katla er ein god kar!

Eit rimelegare alternativ, som er det eg og fleire nyttar, er å kjøpe to rimelege gjæringskar som du plasserer i kvarandre. Du borer mange mange små hol i det inste (1 - 2 mm, helst 1) og då fungerer dette som silbunn. Om du isolerer med teppe og liggeunderlag held denne løysinga godt på varmen - maks 0,5 grads tap på 60 minutts mesketid. Om du batch-sparger misser du litt utbytte, men ikkje meir enn nokre få kroner, og får ein kort bryggedag. Dette er ikkje like mykje bling som å kjøpe flotte kjeler og støff, men det funkar i praksis. Det er godt nok for meg i alle fall, sjølv om eg også har BeerBrew 30.

Mats skrev:
Har sett litt på katla kjelene fra bryggmakker.no, men er litt skeptisk til butikken da den krever forhåndsbetaling. Er det noen her som  har erfaringer med den?

Og hvis noen har kjøpt Katla kjele, er det nivå indikator på innsiden av kjelen?

Jeg kjøpte en kombinert meske- og kokekjele fra Katla og fikk den levert for tre uker siden. Kjempefornøyd! Jeg fikk en "pimp my kettle" da Bryggmaker plasserte kran, termometer og autosparge etter mine ønsker. Fikk til og med MMS på telefon under bygging for å godkjenne plassering av termometer før hull ble boret. Fikk mange innspill i forkant av bestillingen og i etterkant. Arbeidet som er gjort er av svært god kvalitet! Kort byggetid og kort leveringstid.

Jeg har ingen betenkeligheter med å forskuddsbetale til Bryggmaker. Betaler du gjennom Pay-pal med kredittkort gir vel det også en ekstra forsikring.

Det er ikke nivåindikator, men kjelen rommer 36 liter og er 36cm høy fra innsiden av kjelen til toppen. Måler jeg 12 cm fra toppen av kjelen til væskenivået, vil det si at det er 36-12=24liter væske.

Jeg har forøvrig stort sett samme bryggeprosess som det du ser for deg. Jeg tapper vørter over til et gjæringskar mens jeg tømmer og rengjør kjelen og tar ut silbunn og diptube. Har i tillegg en Biltemakjele med kran som jeg bruker som HLT, + pumpe, silikonslanger og hurtigkoblinger for sirkluering. Har brygget to brygg på denne kjelen og skal brygge tredje på søndag. Er veldig fornøyd, mye enklere og mindre gris enn BIAB.

To tommler opp for Katlakjele og Bryggmaker!  :skitbra

Tilbake
Topp