Dette med kjøling er forferdelig kjedelig, ikke har jeg helt optimale forhold heller. Det er begrenset hvor fornøyd fruen blir når hageslangen og vørterkjøleren okkuperer kjøkkenet. Til dels enig med henne, det blir en del gris og rot av hele greien, Slanger både her og der. Ett par ganger nå har jeg gitt bæng og latt vørteren kjøle naturlig på enten kokeapparatet eller i gjæringsbøtten. Men dette er kanskje ikke helt heldig... Forlenger man da humleskjema? Jeg har tenkt at kjølingen gjøres umiddelbart for å få sikret vørteren mot infeksjon ved å få den fortest mulig over i gjæringsbøtta og lokket på. Så er det jo dette med hvor mye varme tåler egentlig denne plasten i gjæringsbøtten og hva avgir den evt. av stoffer og smaker. Noen gode ideer på å få kjølt ned vørteren "raskt" uten å måtte bruke vørterkjøler...?
Blir det god øl av å kjøle over natta er det vel ingen problem?du vet vel svaret på det siden du har prøvd det...
At det ikke blir 100% etter oppskriften spiller vel ingen rolle så lenge det blir godt...
Det var som bare, trodde et øyeblikk at jeg hadde utviklet min egen teknikk. Ser at de her også tar opp dette med hvilke materialer dette bør lagres på ved høy temperatur. Det vil nok være en fordel å la det stå på gryten til dagen etter. Vet det er noen som løper inn og ut på badet hvor de har kaldt vann i badekaret. Men det er ei heller veldig fristende. Sikkert en fantastisk opplevelse å måtte konstatere at, neida - det var for dypt ja - og dermed flyter det vann og vørter om hverandre.
Du misser vel muligens utfelling av "cold break", og vil kanskje ende opp med mindre klart øl. I hvor stor grad dette er et problem finner du ut ved å teste. For noen ølstiler er det ikke noe problem i det hele tatt.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.