Enda en pakke gammel gjær

Har aktivert en Wyaest Bavaraian for et par dager siden. Pakken er 9 1/2 måneder gammel. (9. jan. 2011) Pakken har blåst seg opp akkurat som fersk gjær.
Er det noem som har en fornuftig matematikk for starter for OG 1,050 og 25 L vørtel. Det er ikke godt å si hvor mange % levende celler det kan være i en sånn pakke. Har ikke lyst til å kaste. Bryggeambisjonene er ofte for store når det bestilles gjær. Den største utfordringen i livet er kanskje å få ut finger'n.

Har nettop brygget en Ale på en like gammel gjærpakke. Steppa opp 3 ganger;  1 L, 2 L og 3 liter. Den kom som et skudd og har nå gjæra fra 1,058 til 1,014 på 4 dager.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7273.0.html
 
Jeg syntes å huske at det er trykket på pakkedato på disse.

Dersom du bruker mr. malty eller wyeast sine kalulatorer finenr du vel ut hvor mye du trenger.
Dersom du setter en starter er vel dette ikke store problemer?
 
Aleksander_B skrev:
Jeg syntes å huske at det er trykket på pakkedato på disse.

Dersom du bruker mr. malty eller Wyeast sine kalulatorer finenr du vel ut hvor mye du trenger.
Dersom du setter en starter er vel dette ikke store problemer?

Joda, jeg kjenner både Mr. Malty og Wyeast kalkulatoren. Men på en gjærkultur som er såpass gammel begynner de kjente fakta å bli en smule usikre, - vil jeg tro. Det er slettes ikke gitt at levende gjærceller er 100% kjente data, og da begynner alt å bli en smule usikklert. Men siden du virker såpass selvsikker så kan du kanskje gjøre utregningen for meg for jeg spør om matematikken og ikke så veldig mye om hva du synes er et problem eller ikke.

Et annet spørsmål. Forteller pakkesvellingen noe om hvor frisk en gjærpakke er? Jeg har som sagt en Wyeast Bavarian fra 9. jan. Denne pakken aktiverte jeg samtidig med en Wyeast London Ale fra 6. juni. Den eldste pakken sveller mer enn den som er 6 måneder nyere.
 
Jeg er alt ifra sikker og enda mindre selvsikker. Så beklager for at du tolket meg slik.
Men beregningene som blir tatt, dersom du bruker wyeast sin kalkulator er vel basert på ett gjennomsnitt av overlevende celler over tid?
At pakken blåser seg opp er jo ett tegn på at noe av det er i live, men det endelige svaret får du vel når du åpner pakken?

Dersom gjæret har begynt autolyse fasen antar jeg at det ikke er brukbart?
 
Tilbake
Topp