Gjær. Hvor mange celler pr liter starter?

beefeater

Norbrygg-medlem
Har begynt å bruke en ny (for meg) metode for å holde gjær gående noen generasjoner.
Fra en ferdiglaget starter rett fra magnetrøreren (før nedkjøling av starteren) fyller jeg en 250ml flaske med starter og setter i kjøleskapet.

Når jeg skal brygge neste gang er det litt sedimentert gjær der som jeg lager ny starter av.

Har skutt litt i blinde når jeg har laget ny starter. Hvor mange gjærceller begynner jeg med?
Har de siste to gangene gjort det i to steg.
Først ett steg på 1.5 liter (hvorav 250ml går tilbake til flaska for lagring til neste gang) og så ett steg til på 2-3 liter med resten av gjæra fra førstestegsstarteren. Det har gått bra, men har ikke hatt så mye kontroll på ting.

Skal brygge i påska og har 2.5dl sedimentert starter med WLP095. Den har stått der i en og en halv måned.
Lekte litt med kalkulatoren på brewers friend og la inn litt forskjellige verdier basert på en pakke fersk gjær som har 100 mrd. celler ved 100% viabilitet. Variabler som ble lagt inn var Striplate - Braukaiser.

1.5l starter med 100% viabilitet = 316 mrd. celler = 21 mrd./dl
3.0 l starter med 100% viabilitet = 531 mrd. celler = 17 mrd./dl

1.5l starter med 50% viabilitet = 266 mrd. celler = 17 mrd./dl
3.0 l starter med 50% viabilitet = 481 mrd. celler = 16 mrd./dl

1.5l starter med 25% viabilitet = 241 mrd. celler = 16 mrd./dl
3.0 l starter med 25% viabilitet = 456 mrd. celler = 15 mrd./dl

1.5l starter med 12.5% viabilitet = 228 mrd. celler = 15 mrd./dl
3.0 l starter med 12.5% viabilitet = 444 mrd. celler = 14 mrd./dl

Interessante tall! Det er egentlig ikke så veldig mye mer gjær vi får ut av starteren ved å bruke en fersk i forhold til en ganske gammel pakke.

Så jeg lager meg et konservativt tall på 15 milliarder celler per desiliter fersk starter og 50% viabilitet på den samme etter en og en halv måned i kjøleskapet.

Da starter jeg med 2.5dl x 15 mrd. celler x 50% = 18.75 mrd. celler.
1.5 liter starter med dette gir 234 mrd. celler
Step 2 på 2 liter gir meg da 522 mrd. celler, hvilket skulle være rikelig!

Noen som har noen synspunkter på fremgangsmåten?
Hvis jeg legger inn vekstraten til Chris White får jeg ikke nok celler. Har ikke forsøkt å finne ut hvorfor forskjellen mellom White og Braukaiser er så store, det får bli påskelektyre!
 
Dette er jeg også interessert i, selv om det trolig blir litt gjettelek uansett metode.
Jeg gjør som deg, med det unntak at jeg ikke tar av gjær til "banken" før etter kjøling.

Jeg tar utgangspunkt i 100 mrd celler på en pakke og beregne en ca. viabilitiet (som i følge vertfall Whitelabs er langt over det kalkulatorene opererer med). Beregner ca. hvor mye jeg trenger til det kommende brygget, og lager starteren slik at jeg har drøyt det dobbelte av dette. Setter starteren kaldt og dekanterer på bryggedagen slik at jeg har igjen drøyt 0,5 l i kolben. Dette virvler jeg opp, og heller halvparten i en 250 ml. flaske som så går tilbake i kjøleskapet merket med dato, type gjær og ca. antall celler jeg forventer å ha i flasken. Resten av starteren går selvsagt i brygget den ble laget for. Det har gått greit så langt, og ut fra det jeg har lest skal dette kunne stå flere måneder i kjøleskap uten å ta skade.

Tanken er vel at jeg på denne måten har en viss formening om hvor mange gjærceller jeg starter med neste gang, men som sagt er det mange usikkerhetsmomenter.
 
Jeg har også lurt på dette. Er det ikke slik at gjærceller formerer seg 5-6 ganger før de starter med å tygge i seg sukker og laget alkohol , eller formerer de seg etter hvor mye sukker de har til rådighet?
 
Tilbake
Topp