Endre på ølsett

Jeg har for tiden mitt aller første øl stående til gjæring. Det er en pilsner brygget på pilsner maltekstrakt, Saaz og saflager-w34/70.

Jeg kommer til å fortsette å brygge på samme måten som jeg gjorde med det første (men selvfølgelig variere i stil og ingredienser) men har lyst til å se hvordan det blir før jeg fortsetter. Derfor har jeg gått til innkjøp av et ølsett jeg kan brygge mens pilsen står til lagring.

Ølsettet er et "Norwegian summer pilsner"-sett fra Saga kjøpt på europris. Det inneholder 3 kg med en litt udefinerbar maltekstrakt merket "premium lager", 10 gram liberty pellets for tørrhumling og en pose tørrgjær merket California lager.

Har noen erfaringer med dette ølsettet? Er tørrgjæren av samme strain som wyeast 2112 med samme navn, eller er dette noe helt annet?

Jeg har lyst til å bruke dette ølsettet som en base til å lage noe som kan likne en California Common/steam beer.

Jeg tenkte å koke ett kilo spraymalt med northern brewer til bitter-, smak- og aromahumle og deretter tilsette ekstrakter fra ølsettet mot slutten av koketiden. Jeg er også innstilt på å bruke humlepellets som fulgte med ølsettet til tørrhumling.

Jeg er litt usikker på gjær. Bør jeg bruke gjæren som fulgte med settet på 15-16 grader gjæringstemp? kan jeg bruke noe av gjærkaka fra pilsen brygget på saflager w-34/70 eller vil ikke den funke på steam beer temperaturer? kan jeg evt gjøre begge deler? eller bør jeg helst bare kjøpe nytt gjær? (f.eks. Wyeast 2112?)

Sist men ikke minst: høres dette ut som en god ide, eller bør jeg heller bare brygge ølsettet etter oppskrift fra produsenten og håpe på å få noe greit ut av det?
 
Eg kan ikkje svare deg på malten.
Men gjæra hadde eg bytta ut. Steam øl brygger me med WLP810 på 14- 16 grader , altid ein suksess øl.


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp