Engangs ølfat i plast

Jeg ser at det begynner å bli vanlig for bryggeriene å tappe øl i engangsfat i plast.

Jeg kikket litt nermere på et av disse fatene og det ser ut som om det har samme trekantkobling som de vanlige Ringnesfatene.

Spørsmålet er :  Kan vi hjemmebryggere bruke disse fatene?  Hva koster de om vi skulle være heldig å få kjøpt de?
 
jeg vil gjerne høre mer om disse, driver å søker litt på nett men, er det noen som vet:
om disse kan brukes om igjen?
er keykeg kobling samme som g-kobling?
og hvor går det an å kjøpe slike fat?
 
Disse fatene er primært for engangsbruk. En del mikrobryggerier bruker disse da de så slipper å samle inn fatene igjen (tom transport).

Ølet havner i en pose i den runde kulen, og det å få renset slike poser er ofte utfordringen. Fordelen er derimot at, når ølet er karbonert, så kan man bruke luft for å presse posen sammen, uten at luften får kontakt med ølet.
 
tomv skrev:
men er det mulig å bare kjøpe nye poser da?

Det er vel ikke nødvendig å bruke fatene om igjen hvis ikke de er så dyre. La oss si at vi fyller fatet med 30liter øl (60 halvlitere), hvis fatet kostet 150kr så ville jeg ha vært veldig interessert i de. Ikke noe vasking, liten fare for infeksjon, lette å håntere og når de var brukt opp er det bare å kaste de brukte fatene.

Men de koster sikkert mere en det ;-(    Alt som jeg har lyst på koster nesten altid mere en jeg hadde forventet ;-)
 
Tilbake
Topp