Engelsk bitter, øl for våren 2026

Jeg har årets andre forsøk til gjæring nå. Hovedformålet er å finne ut av om det er Biscuit malt som gir den smaken jeg jakter på. Planen er å brygge samme øl igjen, men bytte Biscuit med Victory for å sammenligne effekten.
Jeg trur du skal ha en rimelig fin gane for å merke noen forskjell. Dette er samme malttype fra ulike malterier, og begge skal gi deg smaken av nybakt brød. Sjøl om det sikkert er forskjeller, vil de bli små. Du skal nok i alle fall ha en veldig høy prosentandel av disse før forskjellen vil bli særlig merkbar - trur jeg, da:).

Blir du veldig fornøyd med den du har til gjæring nå, kan det jo være artig å prøve neste brygg med Victory, men blir du ikke helt fornøyd, har jeg vondt for å tru at nøkkelen til å bli fornøyd ligger i å bytte ut Biscuit med Victory.

Beklager om jeg opptrer som festbrems:).

Jeg trur du skal ha en rimelig fin gane for å merke noen forskjell. Dette er samme malttype fra ulike malterier, og begge skal gi deg smaken av nybakt brød. Sjøl om det sikkert er forskjeller, vil de bli små. Du skal nok i alle fall ha en veldig høy prosentandel av disse før forskjellen vil bli særlig merkbar - trur jeg, da:).

Blir du veldig fornøyd med den du har til gjæring nå, kan det jo være artig å prøve neste brygg med Victory, men blir du ikke helt fornøyd, har jeg vondt for å tru at nøkkelen til å bli fornøyd ligger i å bytte ut Biscuit med Victory.

Beklager om jeg opptrer som festbrems:).
Omtrent som forventet. Jeg har moderate forventninger til hvor store svingninger 5% av gristen kan medføre. Hvis jeg blir misfornøyd med det som står nå så gidder jeg ikke å gjennomføre en ny batch uten flere endringer. Men noen erfaringer må man jo gjøre seg selv også :)

Noe galt med %-regninga også tror jeg
Noen ganger lurer jeg på om jeg lider av dyskalkuli:) - men jeg gjorde det egentlig bra i matte.

Det er skrivefeil; jeg har riktig blanding i brygget:). Men det er bra det er årvåkne folk her på forumet, så takk:)!

Derimot surra jeg på or'ntli med vannberegninga, så nå må jeg starte med å koke bort 2 liter ekstra. Da blir det 90 minutters kok. Jaja. Må ha vært litt rufsete i dag tidlig :p .

Sist redigert:
Tilbake
Topp