Engelsk pilsmalt

Finn Berger

Moderator
I dag brygger jeg et øl med 99% engelsk pilsnermalt (Simpsons). Jeg kunne ikke kjenne noen vesentlig forskjell i smak på sjølve maltet når jeg tygde denne og et malt fra Weyermann, men det kan likevel bli noe annet i ølet.

Noen som har prøvd engelsk pilsnermalt før?
 
Brukte opp en 25kg sekk med Simpsons Finest Lager for ett par år sidan.
Kan ikkje huske at eg merka noke særlig forskjell frå øl brygga med bestmalz. Men brygga aldri ei rein pils e.l på den, eventuelle forskjeller hadde nok komt bedre fram då. Men rapporter gjerne, er frista til å prøve igjen no når prosessen har blitt bedre :)
 
Will do.

Nå er det et litt merkelig øl jeg brygger; Kinns Bygdeoriginal er inspirasjonen. Du kan kalle det en veldig bitter pils (80 IBU), men brygga med engesk alegjær. Så det er heller ikke direkte sammenlignbart med en pils.
 
Will do.

Nå er det et litt merkelig øl jeg brygger; Kinns Bygdeoriginal er inspirasjonen. Du kan kalle det en veldig bitter pils (80 IBU), men brygga med engesk alegjær. Så det er heller ikke direkte sammenlignbart med en pils.
IBU på 80 høres spenstig ut, Finn!
Dette må vel bli noe sånt som BygdeUoriginal. Eller en Bygdeoriginal kan jo også være så mangt :D
Er nysgjerrig på humleskjemaet ditt.
 
IBU på 80 høres spenstig ut, Finn!
Dette må vel bli noe sånt som BygdeUoriginal. Eller en Bygdeoriginal kan jo også være så mangt :D
Er nysgjerrig på humleskjemaet ditt.

De 80 IBU'ene er Kinns ide. Det er faktisk ikke så ille bittert - i ølet deres, i alle fall. Så får jeg se hvodan det funker i mitt. Jeg bruker en mer attenuerende gjær; det kan kanskje gi en mer dramatisk opplevelse av de 80?

Her finner du oppskrifta: Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)
 
Kjøpte en sekk med Muntons Pils Malt i fjor. Merket ikke noe spesielt med den, brygget alle mulige typer øl med den. Ble godt [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøpte en sekk med Muntons Pils Malt i fjor. Merket ikke noe spesielt med den, brygget alle mulige typer øl med den. Ble godt [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg stter og spekulerer på å endre litt på NEIPA-oppskrifta mi. Jeg har brukt Golden Promise som hovedbasismalt, men har ikke mer igjen av det - og synes egentlig ikke så mye om det heller. Jeg tenker at engelsk lagermalt kan gjøre den samme jobben.
 
Tilbake
Topp