Enkel pils, med eller uten humle?

Hei. Tenkte å lage en helt enkel pils, minst mulig smak og mest mulig lik norsk industripils. Har bestilt 5kg pilsmalt og 0.5kg caramalt og 100g saaz. Litt usikker på hvor mye humle jeg skal bruke og når? Noen som kan komme med noen tips? Hvordan blir det om man dropper humlen helt? Blir tørrgjær denne ganger w34/70, har full kontroll på gjæringstemp. Vurderer å prøve den hurtiggjæringen av lager som er beskrevet i en tråd her.

30 gram 60 min
15 gram 20 min
20 gram 10min

Ble en veldig god (butikk)øl.. Bedre enn butikk pils..
Starter på 1 rør WLP830

Gjæring Full fart Lager:
pitche på 18 grader i 8 timer. Kjøl ned til 9 grader og hold i 72 timer så opp til 11 grader i to dager, 13 grader i to dager, 15,5°C i to dager og til slutt 18° i tre dager. så kaldkræsje. (1 grad.)

30 gram 60 min
15 gram 20 min
20 gram 10min

Ble en veldig god (butikk)øl.. Bedre enn butikk pils..
Starter på 1 rør WLP830

Gjæring Full fart Lager:
pitche på 18 grader i 8 timer. Kjøl ned til 9 grader og hold i 72 timer så opp til 11 grader i to dager, 13 grader i to dager, 15,5°C i to dager og til slutt 18° i tre dager. så kaldkræsje. (1 grad.)
Trodde poenget var å pitche på lav temperatur og så la det stige utover?

Ja er det,men... det fungerer utmerket å starte på 18 grader,mye raskere start og kan bruke mindre gjær...

Har bare testet med WLP830 så langt...

Siden trådstarter skal bruke tørrgjær så ville jeg kostet på meg å tilsette nok gjær kaldt og la det stige.
Når du pitcher varmt er det kritisk å få kjølt ned til rett tid.

Hva er rett tid?
Kan si at det tok ca. 30 timer totalt før den var nede på 9 grader,var 60L brygg og et veldig dårlig kjøleskap..

who knows
noe imellom 8-12? Aner ikke, har aldri prøvd. Vil kun påvirke smaken isåfall, gjæren storkoser seg når det er varmere.

Hvis du leser bruksanvisningen på WLP830 røret så står det "until fermentation begins" og det kan jo være så ymse avhengig av gjærhelse,oksygen etc. I bruksanvisningen står det at dette normalt skjer innen 5-30 timer.

Mine lagere begynner fermentering før 24 timer, men de er tilsatt på 8-9 grader fra gjærstarter.

Sist redigert av en moderator:
Merker veldig lite humlearoma og smak i industriøl bortsett fra Mack Isbjørn (når jeg har smakt det relativt ferskt oppi nord).
Kanskje du kan prøve med kun bitterhumle på 60 eller 90 min? Magnum feks
Edit: Ser at du har Saaz humle og jeg antar den har lav alfasyre. Anbefaler å bruke humle med høy alfasyre til bitterhumle. Da bruker du mindre penger på humle og du får mindre grums i kokekjelen!

Magnum som bitterhumle brukes av mange, noen sier at lavalfasyre humle gir en bedre smak.
Ifølge pils ekspertene her inne så kan du trygt bruke begge alternativer.

Sist redigert av en moderator:
Vurderer noe lignende selv i løpet av de to neste månedene, men da med 100% pilsnermalt.
Usikker på om jeg skal bruke humleskjemaet fra Bragepilsen eller om jeg skal kjøre kun bitterhumle, men tenker uansett å legge meg rundt 40-45 total IBU.
Gi gjerne updates på hva du bestemmer deg for

Trodde spørsmålet gikk mer på om han skulle bruke humle eller ikke. Jeg brukte humle i mitt brygg og det ble knallbra. Ville nok vært like bra med tørrgjær

Magnum som bitterhumle brukes av mange, noen sier at lavalfasyre humle gir en bedre smak.
Ifølge pils ekspertene her inne så kan du trygt bruke begge alternativer.
Til en pils ville jeg heller gått for høy AA og lav cohumulone. Da slipper man unna med minst mulig humle, samt at den oppfattes som en Clean bitterhet.

Men humle er velt et must med mindre man vil ekspirementere. Det er ikke sikkert man kjenner humlen direkte, før den er borte, da vil man savne den ene biten i puslespillet der.

vørterøl er godt uten humle

Edit: Men jeg innrømmer at eg ikke vet om det hverken er et øl eller om det ville vært ennå bedre med humle...

Tilbake
Topp