Enkelte flasker dårlig karbonert

Jeg har satt en del brygg og første gang jeg har opplevd dette.
Det er en bitter, mesket på 67 grader. OG 1.050 FG 1.016. Brukte 1 pakke gjær S-04.

Når jeg åpner flasken hører jeg en "hvisst" lyd, dette tyder vel iallefall på at korken er tett? Tror jeg har åpnet 6 flasker og 3 av disse var helt flate. 3 av disse hadde helt perfekt karbonering (6gram per liter). Jeg hadde sukker rett i flaskene denne gangen, da jeg ikke gadd omstikking denne gangen. (gjør vanligvis det).

Flaskene har stått til karbonering på 23 grader i 1,5 uke (stein hard PET flaske).

Jeg er usikker på årsaken til dette og hva jeg evt. kan gjøre med de flate flaskene? Kan det faktisk være at jeg har hatt i for lite gjær? Kan jeg prøve å la de flate flaskene stå enda lengre i 20grader + og se hva som skjer?
 
Ser du noen vesentlig forskjell i mengde gjær i bunnen av disse flaskene?
Altså om de "flate" har like mye gjær som de med normal karbonering.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
 
Det skal jeg sjekke, men tolker svaret som at det da er en viss mulighet til at enkelte flasker har hatt for lite restgjær for å spise sukkeret? Hvordan kan jeg evt. unngå dette i fremtiden hvis det er tilfelle? Tror jeg alltid vil bruke 2 pakker gjær fremover, syntes det var veldig lite gjærkake i bunn av karet denne gangen også enn jeg har sett tidligere.
 
Du kan også måle SG på en flaske med flatt øl. Om det har vært full utgjæring på flaske skal denne bli ~lik FG

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
 
Jeg har ingen erfaringer med dette, men har lest og hørt at mange ambefaler minst 3-4 uker for flaskemodning. Det er vel ikke sikkert at alle flaskene kommer i gang på likt.

Ser du tappet på flasker rett fra gjæringsdunken. Det kan jo hende at det er forskjell på restgjærceller fra topp til bunn i dunken.
 
Jeg har satt en del brygg og første gang jeg har opplevd dette.
Det er en bitter, mesket på 67 grader. OG 1.050 FG 1.016. Brukte 1 pakke gjær S-04.

Når jeg åpner flasken hører jeg en "hvisst" lyd, dette tyder vel iallefall på at korken er tett? Tror jeg har åpnet 6 flasker og 3 av disse var helt flate. 3 av disse hadde helt perfekt karbonering (6gram per liter). Jeg hadde sukker rett i flaskene denne gangen, da jeg ikke gadd omstikking denne gangen. (gjør vanligvis det).

Flaskene har stått til karbonering på 23 grader i 1,5 uke (stein hard PET flaske).

Jeg er usikker på årsaken til dette og hva jeg evt. kan gjøre med de flate flaskene? Kan det faktisk være at jeg har hatt i for lite gjær? Kan jeg prøve å la de flate flaskene stå enda lengre i 20grader + og se hva som skjer?

Jeg har opplevd det samme, og problemet viste seg å være korker som ikke slo tett.

På et brygg med OG på 1.050 så vil det være mer enn nok gjær i suspensjon ved tapping til å karbonere ølet i løpet av et par uker. Forutsatt at du tilsatte ca. 6g sukker (pr. liter) til hver enkelt flaske så må eneste mulige feilkilde i ditt tilfelle være utette korker.
 
Tilbake
Topp