Ennå et tappe spørsmål

Har sett at det fleste her anbefaler å heller la ølet stå i gjæringskaret over 2 uker i enn under.
Gjelder dette i alle tilfeller? Jeg har laget en IPA som er tørrhumlet ganske kraftig. Ettersom jeg ikke har noen humlepose så er det rett i vørteren/ølet.

Kan dette også med fordel stå i 3 uker fremfor 13 dager?
 
EndreS skrev:
Har sett at det fleste her anbefaler å heller la ølet stå i gjæringskaret over 2 uker i enn under.
Gjelder dette i alle tilfeller? Jeg har laget en IPA som er tørrhumlet ganske kraftig. Ettersom jeg ikke har noen humlepose så er det rett i vørteren/ølet.

Kan dette også med fordel stå i 3 uker fremfor 13 dager?

Det går helt fint :)
 
før jeg revolusjonerte livet mitt hjemme med fat, så førte småbarnstidsklemma til at det ikke var så enkelt å få
brukt timesvis på flasking, har hatt ales stående i gjærdunken i opp til 5 uker, og undergjært har stått i 2,5mnd.
Meg bekjent har det ikke resultert i noe annet en enda klarere øl...... Mulig det smaker litt annerledes, men har ikke
noe å sammenligne med som har stått "rett tid"
 
det er helt greit å la den stå, blir hvertfall ikke noe dårligere resultat om det står lenger enn planlagt.
også rydder gjæren opp etter seg.
 
Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet riktig.

Dersom du dumper humle i gjærkaret mot slutten av gjæringen, ville jeg ikke latt det stå mer enn en uke eller der omkring.
Mange mener man letter trekker ut litt "grassaktig" karrakter.

Jeg har også hatt både ale og lager liggende langt over den strengt tatt nødvendige tiden.

Ikke hatt noe problem med det
 
Jeg tørr humlet med 50 gram centennial pellets i 23 liter vørter på onsdag etter å ha brygget på lørdag. Dette hadde jeg rett i gjæringskarret. Ser nå at jeg kan jo tappe det på fat på lørdag, som er akkurat 14 dager etter brygging. Problemet er jo bare at det er BØ den helgen....
Søndag reiser jeg og blir borte en uke.

Tappe på fat før eller etter...
 
EndreS skrev:
Jeg tørr humlet med 50 gram centennial pellets i 23 liter vørter på onsdag etter å ha brygget på lørdag. Dette hadde jeg rett i gjæringskarret. Ser nå at jeg kan jo tappe det på fat på lørdag, som er akkurat 14 dager etter brygging. Problemet er jo bare at det er BØ den helgen....
Søndag reiser jeg og blir borte en uke.

Tappe på fat før eller etter...

Ingen problem ta en øl  :biersmile:
 
Tilbake
Topp