Belgisk hveteøl Wit

Hei der!

Bruker kjøleboks i bryggeriet mitt og synes det er masete med flere steg i mesketemperatur, selv om jeg har forstått hvorfor.
Nå forsøkte jeg en Wit allgrain fra Bryggselv og holdt meg til meskeskjemaet. Bommet fælt på te,prematurt og endte opp med veeeldig tynn mesk. Øl har det blitt allikevel, men jeg vil teste nestegang og kjøre kun en mesketemp.

Noen forslag på temp og tid?
 
Jeg liker Wit best når den er tørr så ca 64 grader i 90 min bør være god knall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er ikke hele poenget med wit at man skal bruke umaltet hvete? Da trenger vel en 50 graders rest for å omforme?
 
Eriki skrev:
Er ikke hele poenget med wit at man skal bruke umaltet hvete? Da trenger vel en 50 graders rest for å omforme?

Nei, i Wit kan du like godt bruke maltet hvete. Det ble/blir brukt umaltet korn, ris, mais, havre i mange øl fordi det var billiger enn maltet. Men det spiller ingen rolle hos hjemmebryggere? :)
En må være flink til å kjenne forskjell på smaken. Gjærvalg og hele gjæringen, der er det mye mer å hente.
 
Jeg brukte 50/50 maltet å u-maltet hvete i min Wit. En får da en frisk litt syrlig smak på brygget.
Jeg måtte virvle opp gjæra å fikk da FG på 1,006sg. Liker Wit best når den er på den tørre siden. Samme med Saison.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må man ha en 50-graders proteinrest når man bruker umaltet hvete? Eller er det bare en fordel. Hvis man må forstår jeg plutselig hvorfor min siste wit stoppet på FG 1017...
 
Frode_jo skrev:
Må man ha en 50-graders proteinrest når man bruker umaltet hvete? Eller er det bare en fordel. Hvis man må forstår jeg plutselig hvorfor min siste wit stoppet på FG 1017...

Nei, må ikke.
 
Takk for svar!

Betyr det at man f.eks kan meske denne oppskriften på kun ett steg, og allikevel treffe OG 1050-55 og tilstrekkelig utgjæring. Og ikke minst, stadig lage en god wit!?

2,5 kg pilsnermalt
500 g münchenermalt, 25 EBC
1,8 kg hvetemalt
800 g torrified wheat
 
Det å treffe OG'n er avhengig av volumet du sitter at med ;) Så ja, Du kan treffe OG1050.

Utgjæring er avhengig av mesketemperaturen og gjærvalg, temperaturforløp, gjærhelse, oksygenering eller ikke, ...

Stadig? ja, hvis du har samme faste rutiner på alt fra råvarerinnkjøp til etterkarbonering :biersmile:

hvorfor 1800g maltet hvete og 800g umaltet hvete?
Like godt det ene eller det andre og kanskje litt havregryn også.

:brygging:
 
Ja, selvfølgelig avhenger det av mengden :bank2:
Det er en 25 liters batch.

Hvorfor både maltet og umaltet kan sikkert Gahr svare på... det er i allefall hans navn som pryder settet til Bryggselv.

:brygging:
 
Hei

Da er jeg i gang med min første wit.
Etter oppskrift fått av bryggselv.

Oppskriften:

1600 gram hveteekstrak
100 gram caramalt
300 gram torrified hvete

Saaz humle.

Spørsmålene er som følger:
Også har jeg tenkt til å steepe caramalt og hvete til 75grader, er det greit?
Når og hvor mye saaz burde jeg tilsette?
Når og hvor mye appelsinskall og koriander burde jeg tilsette?
Har kjøpt fersk koriander!

Takker for eventuelle svar da kjelen er satt til kok allerede:)
 
Fersk koriander, som potteplanten, dvs. blader?

Håper ikke du mener det, men ferske frø?  :)
 
Jeg har iallfall ikke hørt om noen som har benyttet blader i stedet for frø i wit. Blader og frø fra korianderplanten kan ikke sammenlignes smaksmessig.

Om du benytter malt koriander, så vil du trolig få riktig smak, men aner ikke hvilken effekt et slikt pulver har for vørteren/ølet. Antar at det kan bli et problem å få ølet klart...
 
stian.sundvoll skrev:
Når og hvor mye Saaz burde jeg tilsette?
Når og hvor mye appelsinskall og koriander burde jeg tilsette?
Har kjøpt fersk koriander!

Takker for eventuelle svar da kjelen er satt til kok allerede:)
Mulig du allerede er ferdig, men svarer deg nå likevel  :)

Jeg brukte 75gr Saaz til batch på ~20l, fordelt på 50gr/60min og 25gr/15min - til en IBU på 15. Wit skal ikke ha noe utpreget humlepreg.
Appelsinskall (evt. diverse sitrusskall/sitrongress) tilsatte jeg ca 40gr av (alt mellom 20-50gr ser ut til å være normalt)
Jeg brukte 20gr korianderfrø som jeg knuste i morter først, det virker å være det som er mest vanlig å gjøre.
 
jeg brukte en oppskrift fra boken  "moderne hjemmebrygging".
Den bestod av kun 10g nugget humle (60 min) og 10g Cascade (2 min) + 35-40 g korianderfrø knust i mort og 12 g malt pomeranskall + skall fra sitron til ca. 24 L ferdig brygg. Ble meeget fornøyd og av mine 8-9 brygg så ble det en av mine to beste brygg. (Hadde litt problemer med en kone som ble litt for ivrig under lagringstiden. Da ble det en IPA neste gang og den har fått være i fred  ;D  )

 ps! ikke kast planten. Ta en wit øl og kjøp blåskjell. stek litt sjalottløk og hvitløk med olivenolje til det blir gyllent med den gode søte lukten fra løken. legg opp i blåskjell og wit bier og damp dette. før du serverer så kutter du opp korianderplanten og serverer. mmmmmm..
 
Hadde blader oppi min første wit av årsaker som kun kan skyldes travelhet med å komme igang. Det gikk pinadø hele glasset før jeg nådde 11g, det var da jeg begynte å ane at noe var feil. Aromaen er ikke helt ulik tørket persille. Ølen ble ikke noe særlig, men det var mye annet som gikk galt med det brygget, fikk hel istedet for knust malt, stuck sparge og et plutselig temperaturhopp i begynnelsen av gjæringen. Men det ble drukket opp likevel X)
 
Da står ølet på 4 dagen på gjæringskar. Smaken virket lovende, jeg brukt 20 gram koriander og 30 gram appelsinskall.

Når jeg nå skal eksperimentere med 5 liter av ølet, kan jeg stikke om kun 5 liter av 20? Og dermed la de resterende 15 literene stå på samme gjæringskar som nå? Eller vil dette føre med seg problemer?
 
Må virkelig prøve den oppskriften på blåskjell. Koriander er ikke veldig mye brukt hos meg, så kanskje jeg får brukt planten allikevel:)
 
Tilbake
Topp