Eple som gjær

Sist jeg brygga en halvmørk Ale så tappet jeg 3-4 liter over i et lite spann som ikke fikk standard-gjæra oppi. Istedet slapp jeg oppi 3 epler fra egen hage. Jeg var nøye på at jeg plukket med desinfiserte hender etc. Det er fire dager siden jeg satte ølet, og mens stormgjæringa på hovedbatchen har gitt seg, plopper det nå i eplespannet ca. hvert andre sekund. Jeg sjekket FG ikveld, men den lå fortsatt over 1040. Skal bli spennende å å se hva dette fører til.

Strengt tatt så finnes det gjærceller nesten over alt. Du kunne like gjerne kastet oppi en neve blader (mulig det hadde gitt litt usmak), eller latt et glass med vørter stå ute over natta og kjørt det oppi. Du har sannsynligvis fått med en del andre mikrober også, så ølet blir nok helst surt. Alkoholen tar kjapt knekken på evt. skadelige ting du måtte ha fått med, så ølet skal være trygt å drikke selv om det kanskje ikke faller i smak.

Vet ikke om du har lest deg opp på surøl. Kortversjonen er vel at du enten flasker når SG slutter å bevege seg merkbart og drikker opp kjapt for å unngå flaskebomber, eller at du flytter det over i en liten glassballong og venter 1/2 - 2 år på at det skal bli ferdig. Ei plastbøtte puster for mye hvis ølet skal stå i flere måneder.

Sist redigert:
Vanlige gjæringsspann holder ikke ute oksygen over tid.

Hvis du inokulerer vørteren med en blandingskultur (slik som du får ved å bruke epler) vil du få en rekke organismer som kn fortsette å spise karbohydrater lenge etter den aktive gjæringen har avtatt. Da kan man risikere flaskebomber om ølet ikke har stårt lenge nok til gjæring før tappingen.

Evt kan du flaske, sjekke karboneringen jevnlig og pasteurisere flaskene når karboneringen er bra.

Har brukt villgjærselv, men da startet jeg med en ølgjær og tilsatte villgjæra etter 2-3 dager. De flaskene ble aldri bomber, men et av de beste ølene jeg har brygget.

Tilbake
Topp