Eplecider

skr1970

Norbrygg-medlem
Hei,

Tenkte å få laget en batch eplesider av kjøpejuice.

Har lest frem og tilbake på forumet og har funnet mye stoff. Har allikevel et par spørsmål.
Hvor lang gjæringstid skal en beregne? ( Har ikke tilgang på gjæringsskap så 16-20grader)
Skal det stikkes om underveis? Om, så etter hvor lang tid?
Har ikke karboneringsutstyr så lurer på hvordan en skal gå frem da en skal karbonere på flasker.

Har fått for meg at en kan gjøre en hurtig (1mnd ca) og en lang variant (6mnd ca) Hvordan er fremgangsmåte på de forskjellige og hva blir forskjellen i det ferdige produktet?

Noen som har erfaring og har lyst å dele råd og tips?

Snakket med en fyr som kjøpe pærecider sett på europis. Gjæret dette i to uker. Tilsatte en liter lerum sukkerfri pæresaft og karboniserte på fat.
Tenkte å prøve den, men fruen er litt hissig på alt øllet rundtomkring så jeg drikker/deler ut det jeg har først...

Har selv satt et pærecidersett fra Europris til madammen. (Hun drikker ikke øl, men er ganske ålreit likevel.)

Bytta ut noe av sukkeret og vannet som skulle tilsettes med eplejuice. Resultatet er helt greit etter 14 dager gjæring på 17° og et par ukers lagring på ølerommet (8°), men om jeg skal lage noe tilsvarende senere bytter jeg ut gjæra.

Settet heter forresten On the rocks eller noe sånt, og overrasket positivt da det var med en pose pæreekstrakt (?) til tørrpæring (?) etter fating.

har selv nettopp kjøpt et cidersett. Hvilken gjær kan jeg bruke om  jeg ikke skal bruke den som følger med?

Jeg lagde eplecider on the rocks settet fra europris. fulgte oppskriften helt nøyaktig, men jeg syntes det ikke blei så bra.
var overaskende mye gjær smak på den når den var ferdig. Så mulig noe gikk skeis underveis. skulle jeg laget cider igjen så ville jeg fulgt oppskriften til Torvald

Thorvald skrev:
eplejuice fra Rema.
Satt den først 6 uker på gjæringskar, stakk om og tilsatte 2l juice og lot den stå 2mnd før den ble tappet på Cornelius og tilsatt CO₂.

Hvis man mener at cider er slik som svenske kopparbergs så er dette noe helt annet. Den er knusktørr, litt syrlig og minner mer om en tørr musserende vin, men mindre smak. Veldig klar farge, leskende og frisk i sommervarmen.
Hvis man liker den litt søtere så er det mulig å tilsette ugjærbart sukker. Etter det jeg har lest så har den godt av å stå ganske lenge før den drikkes...

Kokt te på 4 poser Earl grey
Limejuice 3 limes
23L juice
2 pack s-04
En Ts gjærnæring

En absolutt hit hos kona, og kommer nok til å lage den igjen i en eller annen variant.

Jeg lagde en eple cider i høst med 10 l kjøpejuice, 500g honning og vasket s-04.
Gjæret helt ut og ble en knusk tørr cider som miner litt om hvitvin i smak. Mener jeg karbonerte med 6 eller 7g pr liter

Har eplecider av "First Price" eplejuice stående til gjæring nå (romtemp). Har gått fra OG 1054 til 1005 på tre uker og det er jevnlig aktivitet i gjærlåsen ennå, så den får ihvertfall stå en uke til. Tappet over i nytt gjæringskar i går. Brukte US-05 med 2l starter (av eplejuice). Tenkte den skulle få minst ei uke i kjellerrom på 6 grader etter dette.

Fremdeles spent på resultatet siden det hele er et eksperiment......

Da prøver jeg meg også til helga. For å ha sødme i cideren til slutt kan eg tilsette ugjærbart sukker i form av laktose?

Fruen vil nok ikke ha knusktørr, men noe sødme.

Det kan du.

Forresten så glemte jeg å si at det ble tilsatt 1 kg honning og totalt 25l i gjæringskaret.

Lykke til!  :)

Min sto 3 uker på 18 grader og jeg vil nok tilsette noe ugjærbart suker neste gang jeg prøver meg på no lignende ;D

Tilbake
Topp