Eplecider

Duckboot skrev:
Karbonert perfekt også.
Hvor mye sukker brukte du til karbonering pr liter?

Duckboot skrev:
Ja. Og så en liten halvliter Lerum Eple og Pæresaft. For å få litt mer sødme. Hadde det i to dager før flasking. Etter et lett oppkok.
Var dette eneste kunstig søtning du tilsatte? Og hva bidrar oppkoket med her? For desinfisering? (Antar det ikke er noe mer bakterier i pæresafta enn i eplejuicen i første omgang men mulig jeg har misforstått noe)
 
Sukker. Jo det var var det vanlige ca 5 gram pr liter. Oppkoket var for desinfisering ja. Og ja. Eplesafta var den eneste kunstige søtningen. Eplejuicen+vann+sukker ble også kokt opp for desinfisering.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Hiver meg på denne.
Satte en cider på eplejuice 19/7 kom på den nå etter ferien, i dag 15/8. Syns SG er høy, 1.018?? :confused: Kalibrerte refractormeteret med destillert vann.
7,8L eplejuice
4,2L vann
860gr. sukker
Hetvinsgjær fra Europris. Den var for 25L, så jeg brukte litt over halve pakken. (Er det det som er feilen? Lite gjær.)
Har stått i 20-22 grader hele tiden.
SG 19/7- 1058
SG 15/8- 1018
 
Hvis du bruker refraktometer etter gjæring viser det ikke riktig. Lysbrytningen på alkohol og sukkerlake er forskjellig. Mulig det finnes noen tabeller for å korrigere for dette. Tror det ligger noe om emnet på forumet.
 
  • Like
Reaksjoner: TSH
Hvis du bruker refraktometer etter gjæring viser det ikke riktig. Lysbrytningen på alkohol og sukkerlake er forskjellig. Mulig det finnes noen tabeller for å korrigere for dette. Tror det ligger noe om emnet på forumet.
A-ha. Det visste jo ikke jeg. :oops: Refractometeret lå på posten og ventet på meg i dag. Tenkte jeg skulle skulle bruke ocelevekten, men en ny duppedings var jo kommet.:D Jeg får prøve å søke litt i forumet.
 
A-ha. Det visste jo ikke jeg. :oops: Refractometeret lå på posten og ventet på meg i dag. Tenkte jeg skulle skulle bruke ocelevekten, men en ny duppedings var jo kommet.:D Jeg får prøve å søke litt i forumet.
Etter ett lite søk på forumet og Google fant jeg denne kalkulatoren. http://onebeer.net/refractometer.shtml
Tastet inn Brix verdiene OB 14 , FB 4,6. ( Gjorde om OG til Brix og brukte Brixverdien jeg fikk i dag)
Da fikk jeg:
Final Gravity: 0.9912677120000001 Index of Refraction: 1.338821430512

Alcohol By Weight%: 6.8219245436310985 Alcohol By Volume%: 8.516818052647158

FG på 0,99 ? Er det det samme som 0,0099 på hydrometeret/ ocelevekta?
Den blir ihvertfall sterk nok til kona hvis dette stemmer..:rolleyes::rolleyes:
 
Stemmer det med hydrometeret?
Vel, i iveren til å få cideren klar til Corneliusfatet, så tilsatte jeg jeg Lerum eple/pære saft for å få litt mer sødme på den. Dette ble gjort rett etter jeg tok prøven til refractometeret, så jeg har ikke peiling. I tillegg skulle denne saften være i light versjon, men oppdaget senere at den var uten tilsatt sukker og 97% ren "fruktsaft". Resultatet er at det bobler jevnt og trutt i vannlåsen igjen.:oops: Får ta ny SG om noen dager. Da med hydrometeret. Godt dette bare er ett testbrygg..:D:D
 
Tilbake
Topp