Stenumgard skrev:Hvis den smakte godt er det i hvert fall ingen grunn til å kaste dem. Ta av korkene, la de stå litt og sett de på igjen. La de stå et par-tre uker med svart søppelsekk rundt seg. Legger du en krone på korkene når du tar av korkene, har jeg hørt de ikke bøyer seg.
ictys skrev:Er jo varmebehandlet i utgangspunktet
Nesj, si det. Åpne en flaske og sjekk OG. Det vil vel gi deg en pekepinn på hvor mye sukker som fremdeles skal gjære ut.skr1970 skrev:Hvor lenge står de uten kork, 30 min, 1 uke eller? Og med tanke på at jeg flasket i går, hvor lenge skal jeg vente med re-korking?
Sent from my C6903 using Tapatalk
AMelbye skrev:ictys skrev:Er jo varmebehandlet i utgangspunktet
Ja, det er øl også, men jeg tror neppe det er å anbefale å varmebehande ølen etter at gjæringen er ferdig...
Jeg har lest at det det er uheldig for ciderens smak, men husker ikke akkurat på hvilken måte.
Hvis den var på 1,006 når du flasket så er det vel ikke så mye gjærbart igjen. Fint hvis noen andre her kan bekrefte dette, men tror ikke du har så mye å bekymre deg for. Jeg ville i hvert fall ikke åpnet dem. Kanskje putte dem i en svart søppelpose eller gjæringskar for å begrense skadene om det skulle skje noe.skr1970 skrev:ok fg var på 1,002 før jeg tilsatte sukker. Gikk til 1,006. Gjelder det å gjøre dette på 1,004 da?
Sent from my C6903 using Tapatalk
AMelbye skrev:ictys skrev:Er jo varmebehandlet i utgangspunktet
Ja, det er øl også, men jeg tror neppe det er å anbefale å varmebehande ølen etter at gjæringen er ferdig...
Jeg har lest at det det er uheldig for ciderens smak, men husker ikke akkurat på hvilken måte.
Duckboot skrev:4,5L Eplejuice
2,5L Vann
500g Farin
Et lite testbrygg.
Duckboot skrev:Ja. Og så en liten halvliter Lerum Eple og Pæresaft. For å få litt mer sødme. Hadde det i to dager før flasking. Etter et lett oppkok.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk