Eplecider

Kan det hjelpe on jeg får fatt på noe juice son er konservert, (tips) blander i gjæringskar og flasker på nytt? Kanskje la den stå i et par uker til.  Superstresset her.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Kjenner at jeg tør å la dem stå. Bare til å kaste dem? Eller finnes det noe jeg kan gjøre.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
På toppen av alt har jeg brukt 0,25 flasker. Tror jeg kommer til å helle alt over i gjæringskar og blande ur med saft eller juice med ugjærbart sukker. Så flaske på nytt. Kan dette medføre oksidasjon?  Eneste alternativ jeg ser for meg
Har lest at en kan forsiktig åpne korken etter en stund for å redusere trykket. Så presse korkene på ingen. Ser ikke for meg hvordan jeg kan time dette.  Forøvrig smakte den godt :)

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Hvis den smakte godt er det i hvert fall ingen grunn til å kaste dem. Ta av korkene, la de stå litt og sett de på igjen. La de stå et par-tre uker med svart søppelsekk rundt seg. Legger du en krone på korkene når du tar av korkene, har jeg hørt de ikke bøyer seg.
 
Stenumgard skrev:
Hvis den smakte godt er det i hvert fall ingen grunn til å kaste dem. Ta av korkene, la de stå litt og sett de på igjen. La de stå et par-tre uker med svart søppelsekk rundt seg. Legger du en krone på korkene når du tar av korkene, har jeg hørt de ikke bøyer seg.

Hvor lenge står de uten kork, 30 min, 1 uke eller?  Og med tanke på at jeg flasket i går, hvor lenge skal jeg vente med re-korking?

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
hva om du åpner ei flaske nå - er det nok kullsyre så dypper du alle de andre i ett varmt vannbad - dreper gjæren. Da vil de ikke utvikle mer kullsyre? Teoretisk sett så er all gjæren dau på 60 grader.
 
jeg har hørt at slik varmebehandling går utover smaken?

Jeg laget cider i sommer, og brukte honning og brunt sukker for å gi litt rest-sødme. Er ikke fan av kunstig søtstoffer, og tenker å prøve med en god dose karamell-malt til sommeren, i tillegg til et par kg honning. Dropper nok også sukkeret.

Sist gang brukte jeg 2/5 saft av plommer fra hagen, og 3/5 diverse juice fra butikken. Hovedsaklig eplejuice, men også noe drue og diverse. Ble ekstremt godt!  :yes:
 
ictys skrev:
Er jo varmebehandlet i utgangspunktet

Ja, det er øl også, men jeg tror neppe det er å anbefale å varmebehande ølen etter at gjæringen er ferdig...

Jeg har lest at det det er uheldig for ciderens smak, men husker ikke akkurat på hvilken måte.
 
skr1970 skrev:
Hvor lenge står de uten kork, 30 min, 1 uke eller?  Og med tanke på at jeg flasket i går, hvor lenge skal jeg vente med re-korking?

Sent from my C6903 using Tapatalk
Nesj, si det. Åpne en flaske og sjekk OG. Det vil vel gi deg en pekepinn på hvor mye sukker som fremdeles skal gjære ut.
 
Nesj, si det. Åpne en flaske og sjekk OG. Det vil vel gi deg en pekepinn på hvor mye sukker som fremdeles skal gjære ut.
[/quote]

ok fg var på 1,002 før jeg tilsatte sukker. Gikk til 1,006. Gjelder det å gjøre dette på 1,004 da?


Sent from my C6903 using Tapatalk
 
AMelbye skrev:
ictys skrev:
Er jo varmebehandlet i utgangspunktet

Ja, det er øl også, men jeg tror neppe det er å anbefale å varmebehande ølen etter at gjæringen er ferdig...

Jeg har lest at det det er uheldig for ciderens smak, men husker ikke akkurat på hvilken måte.

Kan ikke se hva som ev er problemet? Bruker jo cider og øl i mat - smaker godt der også.
 
skr1970 skrev:
ok fg var på 1,002 før jeg tilsatte sukker. Gikk til 1,006. Gjelder det å gjøre dette på 1,004 da?


Sent from my C6903 using Tapatalk
Hvis den var på 1,006 når du flasket så er det vel ikke så mye gjærbart igjen. Fint hvis noen andre her kan bekrefte dette, men tror ikke du har så mye å bekymre deg for. Jeg ville i hvert fall ikke åpnet dem. Kanskje putte dem i en svart søppelpose eller gjæringskar for å begrense skadene om det skulle skje noe.
 
AMelbye skrev:
ictys skrev:
Er jo varmebehandlet i utgangspunktet

Ja, det er øl også, men jeg tror neppe det er å anbefale å varmebehande ølen etter at gjæringen er ferdig...

Jeg har lest at det det er uheldig for ciderens smak, men husker ikke akkurat på hvilken måte.

Det aller meste av ølet som er solgt over disk er jo pasteurisert,  så varmebehandla er det jo. Men at det påverkar produktet er eg ikkje i tvil om.
 
Ja. Og så en liten halvliter Lerum Eple og Pæresaft. For å få litt mer sødme. Hadde det i to dager før flasking. Etter et lett oppkok.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Duckboot skrev:
Ja. Og så en liten halvliter Lerum Eple og Pæresaft. For å få litt mer sødme. Hadde det i to dager før flasking. Etter et lett oppkok.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Høres ut som suksessen er i flaske. Da gjenstår det bare å høre hva kona synes. Hetvinsgjær også ser jeg.
 
Tilbake
Topp