Har min første batch med cider stående til gjæring nå, så om noen måneder (5-6 iflg. ryktene) kan jeg dele litt erfaringer. Gjorde det med vilje så enkelt som mulig, 10 liter first price og US-05 slurry. Tilsatte oksygen og gjærnæring ved pitch og litt mer næring et døgn inn i "storm" (er ikke akkurat hurricane katrina). Har tenkt å la den gjære i 3-4 uker, så flaske og lagre i noen måneder før første smak. Estimert ABV blir vel mellom 5 og 6 (har ikke tilsatt noe sukker, OG på juicen var ~43), og har heller ikke planer om å tilføre sødme, vil se hvordan den blir tørr og naturell. Hvis ryktene stemmer tar det lang tid før den "setter seg", så tålmodighet er visst en dyd her... worst case blir det surt, infisert, eller av annen årsak udrikkelig og så tapte jeg en hundrings i råvarer, men artig å prøve! Blir det godt er det verdens enkleste måte å lage et alternativ til øl, noe sikkert fruen og andre ikke-øl-drikkende gjester ev. kan sette pris på
Har lagd 2 batcher med hard cider. brukt xtra juice og 50gram sukker pr liter.(ca 9%) Jeg brukte brunt sukker begge gangene men siste gangen erstattet jeg 500gram av det brune sukkeret med billigste honningen. syntes ettersmaken ble noe rundere og bedre. så jeg tenker å ha enda mer honning nestegang. Begge mine batcher har blitt utrolig tørre, den ene gjæret med vasket 001 og den andre med en 1 pk cider gjær, husker ikke typen. Halvparten av den siste batchen(12,5liter) brukte jeg 9 dl lærum eple og pære saft uten tilsetningsstoffer i tillegg til litt sukker som priming før flasking. Denne ble det mye restsødme i og falt veldig i smak hos damene Jeg for min del er nok mer glad i den tørre.
Hvis det er Lerums eple og pære du tenker på så er den uten tilsatt sukker, brukes av mange for å tilføre litt sødme uten at gjæren får mer arbeid.Høres bra ut de der, det skal ihvertfall testes. Så du karbonerte med råsaft ? Hvordan regnet du ut hvor mye du trenger for de skal tilsvare ca.6-7 g sukker per liter?
Jeg bruker 4,5L glassballong.Hvilken beholder gjærer dere i? Vanlig gjæringsbøtte?