Er 34 liters kjøleboks til 22 liters kok for stort?

Jeg kom nettop på at jeg har kanskje skaffet meg en for stor kjøleboks. Av det jeg har googlet så er det litt ymse svar, "det går sikkert greit", men.. Blir maltsengen for tynn? Det er 34 liters kjøleboks fra Europris og jeg setter ca 22 liter til kok. 2.5 l pr kg er vel forholdet jeg tar utgangspunkt i.

Nei, nei, snarere tvert imot. Boksen er litt for liten til å lage veldig sterke øl. Ellers er størrelsen perfekt.

Ah. Takk. Da var ikke gårsdagens natt helt bortkastet. Manifolden ble jo perfekt.

Hva mener du med veldig sterke øl? Jeg er sugen på 6.5 ish abv.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Tenker han mener at du må ha mer malt og dermed mer plassom du skal lage øl med høy alkohol som feks Imperial Stout.

Det er jo også mulighet for å bruke en viss prosentandel spraymalt... Mange prisbelønte oppskrifter som er brygget med litt spraymalt... Andrimne Barley Wine f.eks

Eg meiner at du har skaffa deg eit betre alternativ enn meg som har 44 literen. Den er stor nok når eg skal brygge sterke øl (over 8-9 kg malt), men er altfor stor for dei øla eg bryggar til vanleg (under 7 kg malt). Sjølv med god isolasjon misser eg fort 3-4 grader under mesk og det er altfor mykje, så då må eg hente fram mitt gamle kar-i-kar oppsett.

Me bruker Igloo Kjøleboks 68L til mesking.
Varmer vattnet 5-8C over innmeskingstemp slik at kjøleboksa er forvarma.
Har og kutta til ei isoporplate som me pakkar inn i alufolie og plast som me legger opp på mesken.
Redusera "volum" og varmetap betrakligt.  :brygging:

Kjetil S skrev:
Nei, nei, snarere tvert imot. Boksen er litt for liten til å lage veldig sterke øl. Ellers er størrelsen perfekt.

Ehh, til 98L kokekjel bruker vi litt over halve kapasisteten av en 75L meskekjel til et 5% øl. Hvordan en mesketank som er 50% større enn kokemengden skal være litt liten greier jeg ikke helt å se. Definerer du sterke øl som langt over 20%?
Vanlig 10%+ går da helt fint i en meskekjel/kar som ikke er større enn kokekjelen ...

I praksis trenger du noen ekstra liter for å kunne røre i mesken uten å søle, og for å få på lokket på kjøleboksen. Med batch sparge må du også ta hensyn til at du får en del lavere utbytte med mye malt, og altså trenger enda mer malt og mer vann, som tar mer plass. Flinkere bryggere enn meg har måttet ty til maltekstrakt for å få tilstrekkelig høy OG med kjøleboks som er like stor som kokevolumet.

Kjetil S skrev:
Med batch sparge må du også ta hensyn til at du får en del lavere utbytte med mye malt, og altså trenger enda mer malt og mer vann, som tar mer plass.

Hvordan får du dette til å stemme? med kontinuerlig skylling så sitter du igjen med  like mye vann i meske tanken som du startet meskingen med.

Når det gjelder utbytte og Batch sparge, så er det en oppfatning at dette skal gi lavere utbytte en med kontinuerlig skylling. Dette er jeg uenig i.

Når det gjelder FULLE meske tanker, så har vi en viss erfaring med det

Vedlegg

• fulltank.JPG
    fulltank.JPG
    319 KB · Sett: 331
Torga skrev:
Kjetil S skrev:
Med batch sparge må du også ta hensyn til at du får en del lavere utbytte med mye malt, og altså trenger enda mer malt og mer vann, som tar mer plass.

Hvordan får du dette til å stemme? med kontinuerlig skylling så sitter du igjen med  like mye vann i meske tanken som du startet meskingen med.

Du sitter uansett ikke igjen med mer vann og malt enn du hadde plass til i meskekaret. Når det gjelder utbytte, har det sammenheng med at vørteren som sitter igjen i masken etter en batch sparge nødvendigvis har minst mye sukker som vørteren i den siste avrenningen, mens du med kontinuerlig skylling får tynnere og tynnere vørter etterhvert som sukkeret skylles ut. Med effektiv skylling skal du ha høyere konsentrasjon av sukker i den siste avrenningen enn det som sitter igjen i masken. Selvsagt: avrenningen er aldri helt perfekt, og batch sparge gir godt nok utbytte for en hjemmebrygger. Iallfall for meg.

Men iallfall: lavere utbytte --> mer malt eller mindre øl. Og mer søl, i ditt tilfelle.

Man bør vell strengt tatt ikke skyll lengre en at man har en SG på 1010 (mener jeg å ha lest) uavhenig av om det er parti- eller kontinuerlig skylling.

Fordelen med partiskylling er at du trenger å varme opp mindre vann.

Den største ulempen er nok resirkulering for å få klar vørter mellom hver skylling.

Når det gjelder søl, så er det kjekt med et bryggerhus bygget etter våt roms standard ;D

Utbyttet vårt ligger nå uansett mellom 84 og 87%. Det definerer vi som akseptabelt.

Tror nok ikke vi bruker noe mer malt i et gitt øl en det du gjør ;)

Dimmen skrev:
Me bruker Igloo Kjøleboks 68L til mesking.
Varmer vattnet 5-8C over innmeskingstemp slik at kjøleboksa er forvarma.
Har og kutta til ei isoporplate som me pakkar inn i alufolie og plast som me legger opp på mesken.
Redusera "volum" og varmetap betrakligt.  :brygging:

Dette var en god  ide`for dem som har litt større mesketank en det som strengt tatt trengs :skitbra:

Tilbake
Topp