Er brygget infisert?

Hei

Jeg satt to brygg for ca 4 uker siden og fikk en overraskelse da jeg skulle tappe i dag.

Brygg 1:
photo (1).JPG


photo (2).JPG


Brygg 2:
photo (3).JPG


photo (4).JPG



Begge bryggene var normale ved omstikking for 2 uker siden. Noen som har en idé om hva dette er? Mugg? Er de ubrukelige nå?
 
Lignet litt på bokstavkjeks egentlig.. Uten at jeg aner om det betyr at det er infisert, ville jeg nok ikke følt meg altfor trygg.
 
Ser ut som muggsopp ja..... :jaha:....uten at jeg er spesialist på området.
Det positive er at muggsopp kan benyttes i fremstillingen av Penicillin  :yes:  som da virker mot en rekke bakterier :skitbra:,
så kanskje du slipper en bakteriell infeksjon.... ::)
 
Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Infisert, evt. isoporbiter :(

Eller hvit kattemat. Dette likner vel mugg, egentlig...

Det er vel typisk mugg, er det da feil av meg å kalle det infisert, altså, skiller vi mellom infisert og mugg ?

Å nei, nei, det var ikke poenget mitt. Mugg er definitivt infeksjon!

Jeg så det ikke slik heller, men litt rart å kalle det ifisert når dunken er full av medisin imot ifeksjon.
 
How to brew, kapittel: is my beer ruined?

Symptom: White stuff/brown stuff/green stuff is floating/growing/moving.
Cause 1: Normal Fermentation The first time you look inside your fermentor, you will be treated to an amazing sight. There will be whitish yellow-brown foam on top of the wort, containing greenish areas of hops and resins. This is perfectly normal. Even if it appears slightly slimy, it is probably normal. Only if something hairy starts growing on top of the wort should you be concerned. I remember one guy reporting a dead bat floating in his fermentor...That was definitely cause for alarm.
Cure: Get another bat.

Cause 2: Mold A simple case of mold.
Cure: Mold can usually be just skimmed off with no lasting effect on the beer's flavor. Withdraw a sample of the wort with a siphon or turkey baster and taste it. If it tastes foul then its not worth keeping. Otherwise the beer was probably not harmed. Infections in beer caused by molds are not dangerous. Be meticulous in your sanitation and you should not have any problems.

Etter å ha lest Palmers ord skummet jeg og en kamerat av mugg i et av hans brygg og dette brygget endte bra.
 
Begge bryggene var normale ved omstikking for 2 uker siden. Noen som har en idé om hva dette er? Mugg? Er de ubrukelige nå?
Hvorfor stikker du om? Kunne det være at de omstikkingskarene ikke var skikkelig rengjort? Det utgjør som regel en ekstra fare for infeksjon.
 
Det er jo bare å prøve å gjøre som han sier, skum av mugget og tapp ølet. Det er neppe skadelig å drikke ølet og det verste som kan skje er at det smaker såpass dårlig at du kaster det. Men er gjæringen ferdig og du får bort mesteparten av mugget er det ikke sikkert at mugget vil fortsette å vokse i et miljø uten oksygen og med Co2. Men ta nå en måling av FG, kan det hende at gjæren var død slik at gjæringen ikke har startet?
 
Når jeg tenker tilbake (er vi gammel da ? ) var det vanlig å fjerne mugg fra syltetøy og saft. Men jeg husker og fra tiden det nesten var lov med hjemmebrenning, mugg i satsen så var det bare å kaste.
 
Tilbake
Topp