Er Burton Ale noe å teste?

Så dette i en annen tråd og jeg kommer til å brygge en Golden Ale for sommeren, hvor vannjusteringeringen er i denne gata. Har fått omtrent samme informasjon i en tråd på HBT.

Hvordan opprinnelig Burton Ale ble justert vet jeg ikke så mye om, men det er nok grunn til å anta at den ble brygget på mineralrikt vann. Uansett blir dette litt anderledes enn Burton IPA som etterhvert ble den dominerende stilen fra Burton. Martin Brungard fra Bru 'n' water er ganske tydelig på at han ville vært litt mer forsiktig med gips i en slik øl. Samtidig er han også klar på at han vil anbefale en del SO4, virker som 70-100 er sjiktet han anbefaler. Og litt lavere på CA. Se forøvrig lenke litt lenger oppe.

Jeg vurderer for øvrig starte en tråd med vannjusteringsprofiler her på forumet. Eller finnes det?
Det følgende hører kanskje hjemme i den tråden, som jeg håper du starter:).

Jeg tenker det er noen punkter vi bør ta hensyn til når vi vurderer ulike råd.
  • Engelskmenn har en klar preferanse for mye heftigere mineraltilsetninger enn amerikanere.
  • Byprofilene er en fiksjon. Man kan ha brukt ulike kilder over tid, de enkelte bryggerne kan ha hatt ulikt vann, og de kan ha justert det.
  • Det snakkes sjelden om effekten av totale mengden mineraler (TDS Total Dissolved Solids), som har en effekt i seg sjøl. Ølet blir "hardere"/mer "mineralsk" jo mer vi tilsetter.
Sjølsagt er det interessant å finne ut hva bryggeriet har brukt dersom utgangspunktet vårt er et bestemt øl vi har smakt. Men forøvrig synes jeg vi skal gjøre ting mye enklere enn vi ofte gjør, og bare konsentrere oss om å finne ut hva vi personlig Iiker i ulike typer øl. Unntaksvis - for mørke øl (stout, porter) - kan magnesium være interessant, men ellers så tenker jeg at hele greia er veldig enkelt. Vi har to akser: klorid vs. sulfat, og TDS.

Da blir det i første omgang å bestemme hvor en vil legge forholdet mellom klorid og sulfat, og deretter må en se på mengden, for å nå ønsket TDS. Vil en ha veldig høy TDS, kan det bli vanskelig, fordi en fort kan komme over den anbefalte grensa for de enkelte mineralene.

Jeg brygga forøvrig en engelsk golden ale for et par dager sida. Da valgte jeg en klar overvekt av sulfat over klorid, men ikke noen dramatisk høy TDS.
 
Tilbake
Topp