Er det mulig å bruke for mye gjær?

Snakker ikke om 15 kg tørrgjær til 20 liter brygg, men to tre pakker til 25liter for å være sikker på at brygget gjærer helt ut.
Vil dette kunne sette smak på brygget, eller vil gjæren bunnfalle etterhvert som den har gjort jobben sin?

Daniel
 
www.mrmalty.com

Min erfaring er at om man bruker mye gjær så får man lite bismaker fra gjæringsprosesssen. Har aldri brukt tørrgjær, men den bør visst rehydreres i rent vann en liten stund før den skal brukes.

Du kan sikkert senke gjæringstemperaturen et par grader om du har veldig mye gjær i forhold til hva mrmalty anbefaler
 
For mye gjær kan også føre til lavere utgjæring.
Men det er større ulemper med underpitching enn overpitching....
Hvor mye som er for mye er en annen sak...
 
DanielB skrev:
Så, er det verre å overgjære et undergjæret øl, enn å undergjære et overgjæret øl?:)

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=BrRdy4BAYp0[/flash]
 
DanielB skrev:
Snakker ikke om 15 kg tørrgjær til 20 liter brygg, men to tre pakker til 25liter for å være sikker på at brygget gjærer helt ut.
Vil dette kunne sette smak på brygget, eller vil gjæren bunnfalle etterhvert som den har gjort jobben sin?

Daniel
Har brukt mye Safale 05. det går helt fint med en pakke(11gram) til 20-25 liter med OG opp til 1060. Har ikke merket noe til noe usmaker.
Bare husk at det er også andre faktorer som spiller inn i gjæringsforløpet. S. eks.  Lufting av vørter, temperatur og sist men ikke minst desinfisering.
Men som det allerede er sagt så forteller MRmalty deg hvor mange gram tørrgjær du bør bruke.
 
Jeg har blitt anbefalt å hive i 2 safale 05 i 25 l brygg for å kjøre sikkert med en SG på 1065 ..  en pakke er ikke nok uten å lage starter vanligvis..

men du snakker om over og undergjæret øl..  dette er to brygge tempratur betegnelser da den ene gjæren ( ale) trives ved 15- 24 grader altså overgjær ( stout , ales) undergjær trives ved 4-12 °C ca ..  ( pils, lager) ..  bare til info..  jeg er nybegynner selv , men aktiv på forum,  brygger som en storm og lærer av mine feil..  har nå 9 kasser stående i stuen for karbonering for lagring :skitbra: og en Jule ale på badet 22 °C pluss min første lager isolert i garasjen ca 7 °C

bare brygg på ..  du lærer ingenting om du gjør det perfekt vettu
 
Underpitching- lite gjær
Ovetpitching-for mye gjær
Har ingenting med lager/ale å gjøre. Kun gjærmengde....
 
Tilbake
Topp