Er det noen som fremdeles bruker "passiv" meskekar?

Bryggingen har de siste årene havnet langt bak i prioriteringslisten grunnet tidspress.
Derfor lurer jeg på å begynne med no-sparge for å spare inn litt tid.
Jeg holder meg enda til min trofaste kjøleboks med kobbermanifold. Funker utmerket.
Er det noen som holder på slik enda, eller går det bare i alt-i-ett systemer, og flotte gryter med pumpe og varme?

Kjøleboksen min er for liten til no-sparge, så er ute etter forslag til en grei løsning for større volum (50 liter +). Noen som har tips, evt vil dele bilder av sitt oppsett? Det å slippe både pumpe og varme er en stor fordel for meg.
 
Jeg tenker å gå over til no-sparge i kjøleboks eller isolert gjæringskar» selv
men du skriver at du vil gå over til no-sparge men har ikke plass til 50 liter. Da er vel eneste alternativet å gå ned på størrelse, fortynne med vann eller skylle på en eller annen måte?
 
Bryggingen har de siste årene havnet langt bak i prioriteringslisten grunnet tidspress.
Derfor lurer jeg på å begynne med no-sparge for å spare inn litt tid.
Jeg holder meg enda til min trofaste kjøleboks med kobbermanifold. Funker utmerket.
Er det noen som holder på slik enda, eller går det bare i alt-i-ett systemer, og flotte gryter med pumpe og varme?

Kjøleboksen min er for liten til no-sparge, så er ute etter forslag til en grei løsning for større volum (50 liter +). Noen som har tips, evt vil dele bilder av sitt oppsett? Det å slippe både pumpe og varme er en stor fordel for meg.
Jeg mesker i kjele med falskbunn på induksjonsplate, så jeg kan tilføre varme:). Men ellers er det samme prinsipp som deg. Å kunne tlføre varme er en fordel; jeg trenger ikke herje med oppkoking av vann om jeg skal bruke mer enn ett steg - og jeg bruker nesten alltid to. Jeg tilsetter alt vannet med en gang, og bruker plata for å gå opp til det andre steget.

Jeg har en 60 liters kjele, og med en sånn kan du stort sett klare å få ut 50 liter til kok med no sparge, eller kanskje litt mindre. (Når du beregner kapasiteten, må du legge inn 0,65 liter pr. kilo malt.) Med så stort volum skulle du ikke trenge å bekymre deg så mye om varmetapet underveis i meskinga.

Tapp ut i to bøtter, fisk ut maltet og falskbunnen (jeg anbefaler varmt en meskepose her, det gjør det mye enklere), og så er du klar til å koke.
 
Bryggingen har de siste årene havnet langt bak i prioriteringslisten grunnet tidspress.
Derfor lurer jeg på å begynne med no-sparge for å spare inn litt tid.
Jeg holder meg enda til min trofaste kjøleboks med kobbermanifold. Funker utmerket.
Er det noen som holder på slik enda, eller går det bare i alt-i-ett systemer, og flotte gryter med pumpe og varme?

Kjøleboksen min er for liten til no-sparge, så er ute etter forslag til en grei løsning for større volum (50 liter +). Noen som har tips, evt vil dele bilder av sitt oppsett? Det å slippe både pumpe og varme er en stor fordel for meg.
Jeg holder meg til kjøleboksen_igloo_maxcold_premium jeg kjøpte rundt 2012, lik denne.
Den rommer 58 l og bruker metallstrømpen fra en vaskemaskinslange som filter, og enkel kuleventil til avtapping.
Har fungert til både små og store øl siden jeg kjøpte den, kun litt problem med sen avrenning, men løste seg med at jeg kappet av en del av filteret. Det hadde da sittet på i 6-7 år :)
 
Jeg tenker å gå over til no-sparge i kjøleboks eller isolert gjæringskar» selv
men du skriver at du vil gå over til no-sparge men har ikke plass til 50 liter. Da er vel eneste alternativet å gå ned på størrelse, fortynne med vann eller skylle på en eller annen måte?
Kanskje jeg formulerte meg dårlig. Den boksen jeg har nå er 32 liter og for liten til No-sparge. Så trenger noe større. Har ikke regnet på det, men vil tro 50+ er godt nok.
 
Jeg har tidligere tenkt på dette med mesking i flere temperaturtrinn, men etter rundt 10 år med brygging har jeg aldri gjort det. Ser ikke behov for å gjøre det heller.
Når jeg brygget som mest så traff jeg stort sett alltid både temperatur og effektivitet. Så varmekilde har ikke vært noe stort behov.
Jeg ser jo det selges store kjølebokser på nett. Må kanskje kjøpe meg en slik, og en anretning for siling.
 
Jeg har tidligere tenkt på dette med mesking i flere temperaturtrinn, men etter rundt 10 år med brygging har jeg aldri gjort det. Ser ikke behov for å gjøre det heller.
Når jeg brygget som mest så traff jeg stort sett alltid både temperatur og effektivitet. Så varmekilde har ikke vært noe stort behov.
Jeg ser jo det selges store kjølebokser på nett. Må kanskje kjøpe meg en slik, og en anretning for siling.
Hav koker du i? Du må jo uansett ha kjele og en varmekilde til det.
 
Koker i en kjele med induksjonstopp. Så bruker jeg en gjæringsbøtte med varmeelement som HLT.
Jeg skjønner du er glad i kjøleboksen din, men du kunne sant å si forenkle utstyret ditt gjennom å meske og koke i den samme kjelen:). Da snakker vi vel egentlig BIAB, om du vil gjøre det enklest mulig. Men den tanken har sikkert slått deg - og blitt knocka med en rett høyre:).
 
Jeg skjønner du er glad i kjøleboksen din, men du kunne sant å si forenkle utstyret ditt gjennom å meske og koke i den samme kjelen:). Da snakker vi vel egentlig BIAB, om du vil gjøre det enklest mulig. Men den tanken har sikkert slått deg - og blitt knocka med en rett høyre:).
Hmmm, du påpeker noe viktig her. Jeg brukte en periode Grainfather, men gikk bort i fra det da jeg ikke likte skyllemetoden, men nå er jo planen å ikke skylle mer. En 50 liters kjele med maltkurv er gjerne det enkleste jeg kan komme opp med. Er det slik du gjør det?
 
Hmmm, du påpeker noe viktig her. Jeg brukte en periode Grainfather, men gikk bort i fra det da jeg ikke likte skyllemetoden, men nå er jo planen å ikke skylle mer. En 50 liters kjele med maltkurv er gjerne det enkleste jeg kan komme opp med. Er det slik du gjør det?
Nei, jeg gjør det mer omstendelig, faktisk slik du gjør det, bare at jeg bruker en kjele der du bruker kjøleboks. Men i en periode brukte jeg den samme kjelen til mesking og koking. Da gjorde jeg det sånn at jeg tappa ut, spadde ut masken og fjerna falskbunnen, og så helte jeg vørteren tilbake i kjelen og kokte.

Bruker du en meskepose, kan du jo bare heise ut masken, men siden du skal brygge såpass store brygg, blir det tungt, så løsningen blir vel da å spa ut en del, og så heise ut resten. Siden posen holder tilbake grovere partikler, trenger du egentlig ikke skylle kjelen, heller. Og så må falskbunnen ut. Du kan nok koke med den, men når du skal tappe ut, vil den funke dårlig.

Skal jeg brygge større brygg, må jeg fremdeles gjøre det sånn, fordi meskekjelen min bare er på 36 liter, mens jeg koker i en 60 liters SS brewtech. (Den har en dyr, men veldig god falskbunn, og så har den en "trub dam", dvs. en dip tube med en liten skyffelformet barriere påsveiset som holder bunnfallet tilbake. Den fungerer godt.) Så da både mesker og koker jeg i den store kjelen.

En maltkurv er kanskje en snedig løsning. Det har jeg aldri prøvd.
 
Jeg må gå i tenkeboksen. No-sparge er litt mindre arbeid, kortere tid, og jeg kan droppe HLT, gitt at jeg kan varme opp meskekaret. I så fall heller jeg mot en stor kjele. Ideelt sett kunne jeg brukt en Grainfather connect kontroller (eller en annen styringsenhet med app?). Da kan jeg varme opp vannet på forhånd. Men da kreves det et eget varmeelement eller noe. Synd induksjonstoppen ikke kan styres med PID.
 
Når jeg nå står her og brygger, så innser jeg at jeg taper mye tid mellom vørter en er ferdig nedkjølt, og at jeg tapper den på gjæringsdunk. Lar vørteren stå opp til en time før å la alt legge seg på bunnen.
Er det noen gode filtreringsløsninger som gjør at jeg kan droppe ventetiden og heller bare tappe av så snart kjølingen er ferdig?
 
Når jeg nå står her og brygger, så innser jeg at jeg taper mye tid mellom vørter en er ferdig nedkjølt, og at jeg tapper den på gjæringsdunk. Lar vørteren stå opp til en time før å la alt legge seg på bunnen.
Er det noen gode filtreringsløsninger som gjør at jeg kan droppe ventetiden og heller bare tappe av så snart kjølingen er ferdig?
Whirlpool er effektivt, men da trenger du pumpe og annet mikkmakk, og det var vel det du ville unngå?
 
Tilbake
Topp