Er dette infisert øl?

Hei,

Jeg har satt mine to første batcher, blant annet en extra special stout (ølsett) og lurer på om den kan ha blitt infisert. Har noen erfaring nok til å se ut fra et bilde om det kan tyde på at ølet er infisert?

Denne har stått i halvannen uke, og aktiviteten i gjærlåsen har roet seg velig det siste døgnet. Målte FG i dag, 1020. Fortsatt litt høyt for å være ferdig? OG var på 1060.

Den både lukter og smaker øl, så det er egentlig kun det jeg så i gjæringskaret i dag (bildet) som gjør meg litt bekymret.

IMG_0746.JPG
 
Aha, takk for svar, da håper jeg det er normalt. Er kanskje bare jeg som er litt overnervøs for at det skulle gå galt med denne. Har du noen erfaring med denne typen øl, og om FG bør være litt lavere enn 1020 før man flasker? Hadde tenkt å la den stå to uker+ før jeg flasker, og det er jo ikke så mange dager igjen til den har stått to uker. Vil jo uansett ta en måling til om noen dager og se om det har skjedd noe siden målinga i dag.
 
Ser veldig normalt ut, i alle fall slik det pleier se ut her på bruket. FG på 1020 er vel ikke høyt for en extra stout i hele tatt. Mine tilsvarende har vel ofte enda på 1025, den ekstreme på 1030, men den var 25%
 
Den bør være ferdig etter 2 uker. Men kan jo gjøre som du sier å måle så er du sikker.

Skal være litt nervøs når det er mange liter med deilig hjemmebrygg som står på spill :)
 
Ser veldig normalt ut, i alle fall slik det pleier se ut her på bruket. FG på 1020 er vel ikke høyt for en extra stout i hele tatt. Mine tilsvarende har vel ofte enda på 1025, den ekstreme på 1030, men den var 25%

25%? Hvordan fikk du til det? OG må jo ha vært 1.225
 
Takker for gode svar, må innrømme jeg ble litt lettet over å se at det faktisk ser normalt ut :)

Og det er vel normalt å være litt nervøs når det står så mange liter hjemmebrygg på spill, ja.. :) Da er det vel bare å vente noen dager før jeg sannsynligvis kan flaske for første gang.
 
25%? Hvordan fikk du til det? OG må jo ha vært 1.225
Svaret er vel enkelt.. WLP 099, og OG på 1220 ja. Gradvis mat opp for ikke å drepe gjæra. Vil ikke helt gjenta de, men har en på gang som er ment å havne på 20-21%. Inspirert av Mikkeller Black, men klarte ikke å begrense meg, måtte finne ut om det var mulig å gjære noe til 25.. Ser sånn ut ja.
Brukte masse malt, endel spraymalt, litt sukker, litt mørk sirup.
Litt bedre kontroll på det meste på den siste, så kan kanskje dele den om den klasser inn som brukbar.
Var i tvil på den første, om den i hele tatt trengte CO2, bruker fat, kjørte til slutt CO2 på den, ikke feil. Den neste skal på flaske med naturlig karbonering.
 
Imponerende, jeg som var fornøyd med 1.104 en liten stund siden.
Hm, da var det bare og sette meg ned og planlegge ny oppskrift:eek::confused:
 
Imponerende, jeg som var fornøyd med 1.104 en liten stund siden.
Hm, da var det bare og sette meg ned og planlegge ny oppskrift:eek::confused:
Ja, men dette er mest for moro. Veldig moro.. når ølet er sterkere enn halvblanda sprit fra polet.. men har ikke klart det jeg ville. Når du smaker Mikkeller Black kjenner du hvor god maltwhisky kommer fra! Den har jeg ikke funnet ut av. Tips anyone?
 
Tilbake
Topp