Er diacetyl rest unødvendig om ølet aldri går over X grader?

Får satse på at det holdt med 5 dager.
Det meste skal på fat. Det andre på flaske . Da vil vel flaskekarbonering på romtemperatur virke som en diacetylrest også ?
Finn du karbonerer vel alt på flaske ?
 
En tjekkisk lager som stod slik fikk en diacetylrest på 15 grader i 5 dager. Men fikk tilbakemeldinger fra NM dommerene at det var diacetyl.

Det skal jo være diacetyl i tjekkisk lager. Bortsett fra dette synes jeg det er vanskelig å identifisere usmaker. Jeg kjenner det er noe, men synes generelt at det vanskelig å si hva. Usmakskurs ble en bekreftelse på at jeg er uegnet som dommer.
 
Det skal jo være diacetyl i tjekkisk lager. Bortsett fra dette synes jeg det er vanskelig å identifisere usmaker. Jeg kjenner det er noe, men synes generelt at det vanskelig å si hva. Usmakskurs ble en bekreftelse på at jeg er uegnet som dommer.
Jeg trur man trenger flere usmakkurs før man kan konkludere med det. Og så har vel de fleste ulikt "talent" for å oppfatte ulike smaker - og det må man gjennom en læringsprosess for å finne ut av. Om du f.eks. er ufølsom for diacetyl - hvilket ikke er uvanlig - betyr ikke det at du er uegna som dommer.

Jeg trudde at jeg var helt ufølsom for diacetyl, men på usmakkurs i vinter fant jeg ut at jeg nok ikke er det. Men et annet spørsmål er hvor følsom jeg er, og der er jeg usikker på svaret.

Forøvrig trur jeg at "usmaker" er et litt mindre enkelt tema enn det gjerne framstilles som, både når det gjelder hvordan de oppfattes og hva som forårsaker dem. Det gjelder i alle fall for mange av dem. Jeg husker da vi var på bryggeribesøk på Ringnes, og jeg spurte den store guruen Tore Hage (nylig avgått bryggerimester der) om DMS. Da svarte han nokså flåsete at det bare var å åpne en boks hemetisk mais, så visste du hva det var. Men du skal ikke ha gravd så mye i materien før du finner ut at det ikke er så enkelt. (Så der forsvant mye av respekten min for den autoriteten.)

Du kan forresten fint ha en tsjekkisk pils uten diacetyl, i alle fall i følge Norbryggs definisjoner: "Diacetyl er ofte en del av karakteren". Mao.: Ikke alltid. Og videre, om aromaen: "Fraværende til tydelig diacetyl".
 
Tilbake
Topp