Er vibrasjoner i gjæringskar en god eller dårlig ting?

Gjæringsskapet står ved siden av vaskemaskinen.
Merket i dag at når sentrifugen går, så planter vibrajonene seg via gulvet og til gjæringsskap og kar.
Holder jeg hånden på merker jeg vibrasjoner.

Har dette noe å si når vaskemaskinen går ca hver annen dag, og perioden varer i vel 5-10 minutter?
 
Ville kanskje vært mer bekymret for temperaturvariasjoner så nært inntil vaskemaskinen
 
Har ingen fasit, men tenker meg at det nok gir mer grumsete øl medmindre du coldcrasher annetsteds. Gjæren liker jo å få seg en rundtur i en starter, men er kanskje ikke helt den samme type rystelse…

La den stå og se hva den smaker. Kall bryggeriet dit Shaky Tiles Brewery. Kan også by på en "shaken, not stirred brew"
 
Supert spørsmål!

Jeg tror det er positivt. Leste en gang om et bryggeri - kanskje italiensk - som spilte musikk for gjæringstankene. Tanken (hehe) var at vibrasjonene ville bidra til at mindre gjær samlet seg langs veggene på tanken. Altså klarere øll.

Selv tenker jeg at det kanskje bidrar til at CO2 slipper litt lettere, altså økt plopping.
 
Jeg tenkte å sette på en vibrator for å få gjæra ned i konen. Før noen ser for seg noen merkelige bilder. En motor med et lite lodd på akslingen. Noe slikt som lager vibrering i mobiltelefoner. Og hastighetsregulator.
 
Jeg tenkte å sette på en vibrator for å få gjæra ned i konen. Før noen ser for seg noen merkelige bilder. En motor med et lite lodd på akslingen. Noe slikt som lager vibrering i mobiltelefoner. Og hastighetsregulator.

Hvem sin kone. Din kone, eller min kone?
Vil det ikke skumme ut av kjeften på henne hvis ølet er overkarbonert?
 
I mitt hode så jeg for meg sån god gammeldags ustabil vaskemaskin dunking, men jeg ser nå der står vibrasjoner så det stemmer nok med at det vil sende grumset nedover egentlig
 
Tilbake
Topp