Erfaring med Brett starter

Garshol

Norbrygg-medlem
Eg har brukt ein del brett samtidig med gjær i ulike saison, men har enda ikkje prøvd å kun bruke brett. Hadde eit lite utvalg i kjølskapet med diverse restar (WLP 645 og 653). Putta alt (totalt ca ein normal WLP-dose) i ein 2 liter starter (spraymalt) med ca OG 1040.

Har no gått å sett på denne starteren (i ein 5 l erlenmeyer) i to veke. Fin underholdning, vist ein liker slikt... (Er det noken andre der ute - som går å "passer på" bakteriene sine - på toppen av kjølskapet?!?!)

Den har no gått frå supe til klar og over til meir mjølke-kvit, med og uten bobler på toppen. Basert på min noko begrensa erfaring, så ser det heilt supert ut.

Kor lang tid vil eg måtte vente for at denne starteren er gjæra ut? Ein slik 2 liter starter med gjær-kultur bruker å stoppe opp etter 2 daga, denne har no starta på sin 3. veke - og den ser ikkje ut til å ville gi seg med det første...

Har lest ein plass at bakteriene er vesentlig mindre enn gjær-cellene. Kan eg forvente at den blir klar, sånn rimelig raskt når maten er oppbrukt?

(Tappa siste prosjekt på flaske i går - starter å få litt små panikk - må brygge noko snart!)
 
WLP645 og 653 er jo begge Brett-stammer og ikke bakterier. Hvis rørene er gamle så er 2 liter starter litt voldsomt - men det virker jo som de har fått godt fotfeste allikvel. Brett-rørene til WL har jo veldig få celler i seg sammenlignet med sacc-rørene. Eldre rør stepper jeg opp fra 0,5 liter og drar dem opp til 2 liter etter en uke.

Tiden varierer fra gjær-art til gjær-art (husk at Brett C og Brett L ikke er stammer - de er arter). Brett Vrai er i min erfaring ekstremt treg og trenger 15 dager på en starter. Brett C trenger omtrent 10 dager og Brett L er rimelig kjapp og kan bli ferdig på 5 dager. Jeg har mine på rører de første tre dagene eller så. Så stopper jeg røreren og venter til den blir klar, så dekanterer jeg og pitcher. Dekantering er viktig med rører pga eddiksyren som er dannet i starteren.

Men ja, den skal bli klar. Men om den ikke smaker ekkelt så er det jo lite i veien med å pitche hele starteren. Da hopper du mer eller mindre over lag-fasen og går rett på log-fasen.
 
Tilbake
Topp