Erfaring med EZ Water Calculator

Amarillo

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt EZ Water calculator en god stund nå, men har vært sløv med å kontrollere med pH-meteret. De få gangene jeg har sjekket har målt pH vært lavere enn planlagt, men da har jeg tenkt at det har vært noe feil med målingen eller kalibreringen.

Men etter brygging av to batcher i går begynner jeg å lure på om det er noe feil med kalkulatoren. pH skulle vært mellom 5,4 og 5,5, men ble målt til 5,1. Noen andre som har erfaring med EZ?
 
Ikke praktisk erfaring men kan skyte inn at de samme tall/malttypene som blir matet inn i siste versjon av BS viser ca 0.2 lavere i BS enn EZ.
 
Jeg bruker den, og har lagt inn verdiene for Oslovannet. Måler med ph-meter og treffer ph hver gang. Er du trygg på vannverdiene dine?
 
Ikke praktisk erfaring men kan skyte inn at de samme tall/malttypene som blir matet inn i siste versjon av BS viser ca 0.2 lavere i BS enn EZ.

Interessant, skal prøve med andre kalkulatorer.


Jeg bruker den, og har lagt inn verdiene for Oslovannet. Måler med ph-meter og treffer ph hver gang. Er du trygg på vannverdiene dine?

Ja, det er jeg. Men pH i vannet har liten betydning for pH i mesken, det er malttypene som bestemmer.
Hvilket pH-meter bruker du?
 
Interessant, skal prøve med andre kalkulatorer.




Ja, det er jeg. Men pH i vannet har liten betydning for pH i mesken, det er malttypene som bestemmer.
Hvilket pH-meter bruker du?
Jeg bruker Hanna Hi 98127. Kalibrerer før bruk, og kjøler prøven ned til romtemperatur. Jeg justerer mineralene for å ligge innenfor Palmers anbefalte mengder, ikke bare for å nå rett ph.

Edtit: Jeg brygger på tokjelers oppsett a la Breweasy, kanskje det kan ha noe si?
 
Jeg bruker det. Jeg sikter meg inn på ca 5.6 i regnearket (kaldt vann), da treffer jeg som regel 5.2 ved mash out-temperatur
 
Jeg justerer mineralene for å ligge innenfor Palmers anbefalte mengder, ikke bare for å nå rett ph

Det gjør jeg også, så den er grei, men det var denne pH'en da som jeg ikke får til å stemme.
Meskemetode skal ikke ha noe betydning.
 
Låner denne litt...

Har lagt inn tallene for min lokale vanntilføresel i EZ water calculator og lagt inn gristen til en dry stout etter oppskriften til Jamil i Brewing classic styles. I følge Gahr sin oversikt i medlemsseksjonen skal man tilsette 4 gram kalsiumkarbonat til mesken per 10 liter vann. I mitt tilfelle gir EZ meg en PH på 5,70 før justering. Jeg må altså senke PH'en og ikke øke den, stikk i strid med tabellen til Gahr. Hva er rett her? Er det en relativ beskjeden andel roasted barley og mye meskevann som gjør at jeg ikke trenger øke PH'en, og heller er nødt til å senke den?

Vannprofilen min før justering viser et underskudd på kalsium så det kan se ut til at jeg bør tilsette litt kalsiumkorid og/eller kalsiumsulfat for å få opp nivået litt. Stikk motsatt av hva jeg hadde trodd i utgangspunktet.

Hva tenker dere jeg bør gjøre? La være å justere, justere med klorid/sulfat, eller er kalkulatoren feil og det er faktisk kalsiumkarbonat jeg må kjøre på med i tråd med tabellen til Gahr?

EDIT: Forsøkte å laste opp regnearket, uten hell. Antall liter meskevann er 26,3 liter og andelen roasted barley er 260 gram. Utover det er det 730 gram gram flaket bygg og 2,54 kilo pale malt.
 
Ikke bry deg om Gahrs tabell. Stol mer på EZ hvis du har en korrekt vannprofil for vannet ditt når det kommer til pH. For smak så må du da prøve deg frem mtp CaSO4 og CaCl -ionene.
 
Ikke bry deg om Gahrs tabell. Stol mer på EZ hvis du har en korrekt vannprofil for vannet ditt når det kommer til pH. For smak så må du da prøve deg frem mtp CaSO4 og CaCl -ionene.

Var i grunn det jeg tenkte. Da blir det kalsiumklorid og kalsiumsulfat i et forhold på 2:1 og en milliliter melkesyre. Da får jeg en PH på 5,49 i følge EZ. Bør vel være et greit utgangspunkt.
 
Tar opp denne igjen.... Har anskaffet meg fosforsyre da jeg har hørt at melkesyre kan sette smak om man bruker for mye av dette. Jeg har fått tak i 75 % fosforsyre. Det er bare å plotte inn 75 % i "lactic acid" boksen og kjøre på? Det er vel "syreprosenten" som er relevant i regnearket, og ikke om det er melke- eller fosforsyre?
 
Tar opp denne igjen.... Har anskaffet meg fosforsyre da jeg har hørt at melkesyre kan sette smak om man bruker for mye av dette. Jeg har fått tak i 75 % fosforsyre. Det er bare å plotte inn 75 % i "lactic acid" boksen og kjøre på? Det er vel "syreprosenten" som er relevant i regnearket, og ikke om det er melke- eller fosforsyre?
Det er det jeg har gjort.

Angående stouten din og høy pH: Du har en veldig tynn mesk som da fører til høyere pH siden mengden malt i forhold til vann er liten.
 
Tilbake
Topp