Strandberg
Norbrygg-medlem
Da var Speidel 20 solgt og 10-litern blev sendt fra Petit i dag. Brygging til helga hvis den kjem frem i tide
Men hvordan ble klimaet inne i kjøkkenet? Ble det mye damp og lukt?Jeg brygget på kjøkkenet, fungerte greit. Men har brygget de to neste bryggene i garagen
HS
Hm... Har kjøpt 10 liter Speidel og laget en IPA - fikk ca 9 liter og OG 1.061 (perfekt). MEN; Nå skal jeg i gang med noe Barlywine. Da blir det for mye malt i røret, hva gjør dere andre som har Speidel?
Deler dere hele mesken, vann og korn, i to, eller lar dere hele væskemengden gå gjennom to omganger med malt? Eller er der andre lure måter å gjøre dette på.
Mvh
svein j
Jeg dobbeltmesker med samme vann og to maltbatcher. Det gir noe lavere utbytte, så ta høyde for det. Jeg regner ca 71% meskeeffektivitet. Tenk også på pH. Mål og juster etter første batch.
Jeg pleier å ta brorparten av basemalten i første batch, resten + spesialmalt i andre batch.
Jeg mesker som vanlig men uten mash out først. Så fjerner jeg maltrøret, kjøler ned til under innmeskingstemperatur, og starter opp igjen - med ny maltbatch og samme meskesekvens men denne gangen med mash out.
Jeg mener jeg en gang hadde mash out også på første batch. Det gir bedre utbytte fordi du lettere skyller ut sukkeret, men det dreper enzymene, så om du skal gjøre det slik må passe på at det er nok basemalt i batch 2 til å konvertere fullt ut.
Har hatt denne noen uker nå, og må si meg meget fornøyd. Har bare rukket å brygge et par ganger, og begge bryggene står nå til gjæring. Så lite arbeid og så enkelt renhold. Særlig hvis man bruker humleposer.
2,6-2,8 kg malt medfører jo noen begrensninger. OG på 1070 er innen rekkevidde, og det holder stort sett for meg. Med en dobbelmesk eller en liten dæsj spraymalt så har man også lett en solid imperial stout/ipa.
Maks kokevolum er også helt oppe i 15-16L, så jeg kan fint brygge en 13L batch med OG 1045-1050, uten tilsetning av spraymalt. Dog merker jeg da at den sliter litt med å holde rullende kok. Helt avhengig av varmekappe og ikke altfor kald omgivelsestemperatur. Til vinteren kan det nok derfor bli hardt å koke såpass mye.
Hei! Jeg investerte i 10 literen sommer og har brygget fem brygg på den. Det første var et sett fra Petit - Oregonian som fulgte med. Den bryggingen endte med noe som ikke minnet om det det skulle være. Og og Fg stemte, men humlen må ha vært både feil og gammel. Deretter har jeg laget dark mild, ordinary bitter, juleale og en APA. Disse har jeg kalkulert i Beercalk og justert etter tidligere erfaringer. Alle disse har truffet der jeg ville ha dem, og de er rene på smaken - til og med dark mild på vel 3% Jeg beregner slik at jeg sitter igjen med 10 liter i "flaskebøtten". Dermed får jeg ca 30 små 1/3 l flasker.
Nå skal jeg snart lage en barely wine, og da trengs mye malt. Har ikke helt bestemt meg hvordan jeg gjør det, sannsynligvis to batcher. Har fått noen tips, men har du noen gode tips er det bare å komme med dem.
svein j
Hei.
Har akkurat fått Speidel 10L i hus og har et nybegynnerspm. Det står i bruksanvisningen at den ikke skal flyttes under brygging, håndtakene er bare laget for å flytte den tom.
Jeg har litt problem med å få koblet kjølespiralen på blandebatteriet på kjøkkenet, og er derfor avhengig av å flytte den til badet for å kjøle den med kjølespiral der.
Ryker håndtakene da?
Jeg kan jo kjøre hele bryggeprosessen på badet......men det er litt hyggeligere på kjøkkenet
Flytt den forsiktig over i en murerstamp og bær i den. De tåler alt! Og du slipper å brenne av deg noe du er glad i, hvis det skvulper over.Hei.
Har akkurat fått Speidel 10L i hus og har et nybegynnerspm. Det står i bruksanvisningen at den ikke skal flyttes under brygging, håndtakene er bare laget for å flytte den tom.
Jeg har litt problem med å få koblet kjølespiralen på blandebatteriet på kjøkkenet, og er derfor avhengig av å flytte den til badet for å kjøle den med kjølespiral der.
Ryker håndtakene da?
Jeg kan jo kjøre hele bryggeprosessen på badet......men det er litt hyggeligere på kjøkkenet