1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

En tråd i 'Speidel Braumeister' startet av Sven Are Ek, 3 Feb 2015.

1. TO

TO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg kjøpte meg en braumeister 10L i julen, og har brygget en batch på det. ( Belgisk dobbel ) Veldig fornøyd med maskinen, og jeg var også avhengi av plassbesparelse. Perfekt for meg som ønsker og brygge mindre men oftere. Har tidligere bare brygget BIAB. Jeg bruker disse gjeringskarene https://www.bryggselv.no/utstyr-til-gjaering/gjaeringskar/Kar/Gjæringskar-PET-11L-400418-p0000000684 fra brygg selv. Rommer 11 liter og er lette og drive med. Er også klare/ gjennomsiktige, så det er lett og følge prosessen underveis i gjæringsprosessen. Jeg tror ikke du blir skuffet over 10 literen om du er redd for det.
    Gjør som det blir sakt i tidligere innlegg. Følg magefølelsen din, og jeg tror dette blir bra uansett hva du velger.

Mvh
    Ole

Easybrew liker dette.
  2. DIY_glenn

DIY_glenn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hmm... Selvsagt. Jeg har sett litt på små kjøleskap til 1500,- som jeg muligens kan få satt i boden. Hadde uansett vært greit for å få gjæringskaret et annet sted enn kjøkkenet, og ikke minst for å kunne holde ølflaskene når jeg ikke har noe som står til gjæring. (Men da kan jeg selvsagt ikke sette annet øl).

3. DIY_glenn

DIY_glenn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det høres ut som det jeg tenkte, mindre men oftere.
    Det var i utgangspunktet ingen spesiell grunn til at jeg trenger Speidel sine gjæringskar, men har hørt de skulle være bra.
    PET er jo kanskje mer interessant nettopp for å kunne se hva som foregår, ser den!

4. raysv

raysv
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bare å kjøpe større kåk først som sist ;)

ilden06 liker dette.
  5. DIY_glenn

DIY_glenn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for utfyllende svar! Fint med såpass bra forum her! Har fått svar på mye gjennom å lese de forskjellige tråden, selv om jeg syns flaskebomber høres mer og mer skummelt ut jo mer jeg leser om det :p

Jeg ser problemet med å raskt ville "nå over alt", det er kanskje best å perfeksjonere et enklere brygg, for så å fortsette med neste sort. Det er jo kanskje også det beste når man senere vil bytte mellom øltypene, man har en god erfaring i bunn og kan enkelt følge egen oppskrift.

Tror absolutt det kan være en idé for meg å anskaffe et lite kjøleskap, det koster lite, og jeg har tross alt plass i boden. Det er flere naboer med frysere, men jeg har enda ikke funnet stikkontakter i min bod. Kjøleskap + UT200 blir vel kanskje 2000,- totalt i investering, og vil vel raskt komme godt med, spesielt ved brygging av pils!

Hadde jo ikke tenkt et sekund på at gjæringskaret gjerne kan bli noen grader varmere enn omgivelsene i starten.

6. DIY_glenn

DIY_glenn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hehe, det er i planene, men absolutt ikke med det første :p

7. Jan M

Jan M
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruk litt tid på Finn.no Der dukker det ofte opp snasene små kjøleskap "hybelskap" til en rimelig penge. Unngå de som har fryserdel integrert i toppen (stjeler mye plass)
    Se gjerne etter et med avtagbare hyller i døra for større volum.

8. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Jeg bruker 30 liters gjæringskar frs Speidel, og det får så vidt plass i en Matsui kistefryser - vell merke dersom jeg ikke bruker lokk og gjærlås, men heller bare dekker åpningen med alufolie. Styres med stc-1000.

Vedlagte filer:

9. DIY_glenn

DIY_glenn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hmm, men da vil jo ikke de 12-liter dunkene jeg ser på ha særlige problemer med å få plass?
    Har ikke tenkt på fryseboks, det kan jo også være interessant!

10. glenn pederz

glenn pederz
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

God avsporing fra emnet her nå. Kanskje en moderator kunne separert over i en annen tråd?

Tom N liker dette.
  11. TO

TO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har erfaring med dårlig oppkok på denne? Jeg får den ikke over vippepungtet mellom 95,5 og 100 grader. Koker ikke ordentlig da. Bare så vidt det ruller litt.
    Jeg har isolert med sitteunderlag og justert temp til 103 grader.
    Noen forslag?

Mvh Ole

12. Tom N

Tom N
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er det samme på min. Det var kanskje ikke noe godt forslag akkurat, men kanskje nyttig å vite at det ikke bare er din som er sånn. Har fått strikket en "genser" til den som jeg ikke har prøvd ut ennå. Foreløpig har jeg slått meg til ro med at det "koker"/ er tydelig bevegelse "som ved koking". Det fordamper ganske mye også. Et par liter (fra 12 l til ca. 10 l på 60 min.) Har tenkt å komme tilbake her med resultat når jeg får testet "ullgenseren". Siden du har testet isolasjon allerede så spørs det vel om det hjelper. Men skal ihvertfall prøve. Dette har kanskje noe med høyde over havet å gjøre også? Kan det være reklamasjonsgrunn? Hva viser andre bryggemaskiner når det koker?

TO liker dette.
  13. TO

TO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Isolasjonen er forøvrig lite utprøvd da det var noe jeg begynte med underveis, og ikke ble tilpasset helt optimalt.

Tom N liker dette.
  14. DIY_glenn

DIY_glenn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kan det være med hensikt, at den ikke skal boble over?

15. GodesetBrygg

GodesetBrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Min slurer på 98 grader med lokket 5/6 på. Har bestilt 'thermo sleeve'. Testes på neste brygg.

16. GodesetBrygg

GodesetBrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Legger til at jeg koker i 60 min med speidelen satt til 103 grader og fordamper ca 2 l/t. Men displayet viser 98. Jeg har ikke sjekket faktisk temp med eksternt termometer.

17. Jan M

Jan M
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tips til den som har en anelse "stuck mash" på minispeidelen.
    Stopp pumpa, la vørter sige tilbake gjennom maltrøret og start så pumpa igjen. Gjennta dette til vørter flommer fint.
    Hadde "full pipe" i dag med Robust Porter på menyen... Slapp å røre i mesk med forventet utbytte på 80%

Tom N liker dette.
  18. GodesetBrygg

GodesetBrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

ImageUploadedByTapatalk1453231117.064647.jpg

Thermo sleeve på plass. Blir spennende å se effekten på temperatur under kok og oppvarmingstid mellom ulike meskesteg.

Tom N og TO liker dette.
  19. TO

TO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kom tilbake med erfaringen du høster.

20. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Et lite tips til bedre effektivitet på Speidel;

Effektiviteten min skøt i taket etter jeg begynte å skylle sakte, ovenfra og ned. Ca. en liter i gangen fordelt på hele overflaten. Ca. 8 liter 80*C vann på en 23-liters batch. Nesten samme prinsippet som fly-sparging.

Joketil og TO liker dette.

Del denne siden