Hei!
Ny her på forumet, og ny til ølbrygging. Har vært på ølsmaking en del ganger (forsåvidt også vinsmaking) og ser virkelig at jeg syns det er interessant med hvor forskjellig øl kan være, og hvor "enkelt" det er å kunne brygge selv. Har med det kommet over norbrygg, og også sett en del på Braumeister.
Ser for meg at det blir et par batcher hvor det går rett i vasken de første gangene, og at det kanskje er vanskeligere å komme i gang med billigere utstyr. Vil Braumeister være et fornuftig valg for nybegynneren?
Vi bor i leilighet, og selv om jeg har bod med strømmuligheter, blir det nok kjøkkenet som er stedet for brygging. Prismessig er jo 10, 20 og 50 liter ganske nære, og man må jo ha kjøleutstyr tilpasset de enkelte modellene også, som heller ikke varierer veldig i pris.
50L er det nok bare å glemme med tanke på størrelse. 20L frister litt, spesielt ved øltyper hvor det er vanskelig å ha høyt utbytte. Men 10L er veldig interessant med tanke på at jeg kan brygge på kjøkkenbenken (ikke overskap på noen av flatene, ellers 65cm til overskap), og muligheten for å kunne plassere den i et kjøkkenskap når den ikke er i bruk. Å enkelt kunne vaske den over kjøkkenbenken (uttrekkbar kran) er også noe som er tiltalende. Jeg syns også det er fint at man kan sette øl hver helg uten at det blir massive mengder, og at en ikke trenger mange timene på prosessen.
Er det noen spesielle forskjeller mellom 10 og 20 eller 50 liter versjonene annet enn nettopp størrelsen? Er det begrenset hvor mange typer øl man kan lage i 10-literen kontra 50? Kan man f.eks. få til en bra dobbel IPA på en liten Braumeister 10L?
Veldig fornøyd med Nøgne Ø Two Captains, men er kanskje mye å sikte etter å få til lignende?
Blir jo raskt 15.000,- minimum for Braumeister 10, spiralkjøler, utstyr for flasking +++