Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

I dag brygget jeg en IPA med dobbeltmesking. jeg mesket 2 x 1,8 kg malt i 13,5 liter vann. og skyllte med 3 liter etter hver mesk. Dobbeltmesken forlenger bryggedagen med en drøy time, men det er verdt det.
Jeg fikk et utbytte på 82% ved å gjøre det på denne måten.
OG = 65 med 13 liter til gjæring. Det vil si at jeg kan tørrhumle med 100g som planlagt og fortsatt få ut 10 liter med klart øl.
Det eneste det kostet var ca 1kg malt og en time lengre bryggedag.
 
For å være litt nysgjerrig på denne minispeidelen.

Kan man ikke bare mate på masse malt og evt koke i en separat kjele ved siden av? Bruke tilsvarende mye skyllevann slik at man får opp effektiviteten?
 
jeg tror ikke du får mer enn 2,7kg i den. da er det så tettpakket at du må røre flere ganger.
 
Hei!
Ny her på forumet, og ny til ølbrygging. Har vært på ølsmaking en del ganger (forsåvidt også vinsmaking) og ser virkelig at jeg syns det er interessant med hvor forskjellig øl kan være, og hvor "enkelt" det er å kunne brygge selv. Har med det kommet over norbrygg, og også sett en del på Braumeister.

Ser for meg at det blir et par batcher hvor det går rett i vasken de første gangene, og at det kanskje er vanskeligere å komme i gang med billigere utstyr. Vil Braumeister være et fornuftig valg for nybegynneren?

Vi bor i leilighet, og selv om jeg har bod med strømmuligheter, blir det nok kjøkkenet som er stedet for brygging. Prismessig er jo 10, 20 og 50 liter ganske nære, og man må jo ha kjøleutstyr tilpasset de enkelte modellene også, som heller ikke varierer veldig i pris.

50L er det nok bare å glemme med tanke på størrelse. 20L frister litt, spesielt ved øltyper hvor det er vanskelig å ha høyt utbytte. Men 10L er veldig interessant med tanke på at jeg kan brygge på kjøkkenbenken (ikke overskap på noen av flatene, ellers 65cm til overskap), og muligheten for å kunne plassere den i et kjøkkenskap når den ikke er i bruk. Å enkelt kunne vaske den over kjøkkenbenken (uttrekkbar kran) er også noe som er tiltalende. Jeg syns også det er fint at man kan sette øl hver helg uten at det blir massive mengder, og at en ikke trenger mange timene på prosessen.

Er det noen spesielle forskjeller mellom 10 og 20 eller 50 liter versjonene annet enn nettopp størrelsen? Er det begrenset hvor mange typer øl man kan lage i 10-literen kontra 50? Kan man f.eks. få til en bra dobbel IPA på en liten Braumeister 10L?
Veldig fornøyd med Nøgne Ø Two Captains, men er kanskje mye å sikte etter å få til lignende? :D

Blir jo raskt 15.000,- minimum for Braumeister 10, spiralkjøler, utstyr for flasking +++
 
Hei!
Ny her på forumet, og ny til ølbrygging. Har vært på ølsmaking en del ganger (forsåvidt også vinsmaking) og ser virkelig at jeg syns det er interessant med hvor forskjellig øl kan være, og hvor "enkelt" det er å kunne brygge selv. Har med det kommet over norbrygg, og også sett en del på Braumeister.

Ser for meg at det blir et par batcher hvor det går rett i vasken de første gangene, og at det kanskje er vanskeligere å komme i gang med billigere utstyr. Vil Braumeister være et fornuftig valg for nybegynneren?

Vi bor i leilighet, og selv om jeg har bod med strømmuligheter, blir det nok kjøkkenet som er stedet for brygging. Prismessig er jo 10, 20 og 50 liter ganske nære, og man må jo ha kjøleutstyr tilpasset de enkelte modellene også, som heller ikke varierer veldig i pris.

50L er det nok bare å glemme med tanke på størrelse. 20L frister litt, spesielt ved øltyper hvor det er vanskelig å ha høyt utbytte. Men 10L er veldig interessant med tanke på at jeg kan brygge på kjøkkenbenken (ikke overskap på noen av flatene, ellers 65cm til overskap), og muligheten for å kunne plassere den i et kjøkkenskap når den ikke er i bruk. Å enkelt kunne vaske den over kjøkkenbenken (uttrekkbar kran) er også noe som er tiltalende. Jeg syns også det er fint at man kan sette øl hver helg uten at det blir massive mengder, og at en ikke trenger mange timene på prosessen.

Er det noen spesielle forskjeller mellom 10 og 20 eller 50 liter versjonene annet enn nettopp størrelsen? Er det begrenset hvor mange typer øl man kan lage i 10-literen kontra 50? Kan man f.eks. få til en bra dobbel IPA på en liten Braumeister 10L?
Veldig fornøyd med Nøgne Ø Two Captains, men er kanskje mye å sikte etter å få til lignende? :D

Blir jo raskt 15.000,- minimum for Braumeister 10, spiralkjøler, utstyr for flasking +++
Det høres ut som om 10litern er noe for deg. Du kan brygge alt mulig i den, men du må regne med å dobbeltmeske eller bruke DME for å få kraftige brygg. Personlig dobbeltmesker jeg nesten hver gang i den og da ender jeg opp med 12 liter+ i gjæringskaret. Det tar en drøy time ekstra og koster et par kroner mer. Prisen på et par kilo malt er vel ikke avskrekkende hvis du har råd til Speidel i utgangspunktet. Jeg liker å brygge på denne lille saken fordi den er så ekstremt hendig. Lett å rengjøre å ha på kjøkkenet + at det er en fin størrelse hvis du vil bruke den som sous-vide. Problemet er at du ikke får mer enn ca 10 liter pr. brygg. så hvis du skal brygge for å gi bort eller dele og drikke selv varer ikke en batch lenge...
 
Høres bra ut! Jeg er veldig interessert i bryggeprosessen, mengden trenger ikke å være så voldsom, og helt ærlig syns jeg 10 liter er mye! 7,5 liter er også OK, 10x 0.75L f.eks. Jeg syns det kan være interessant å ha en runde hver helg i perioder, og heller bare ha flere gjæringskar stående.

Det blir jo ikke så alt for mye deling da, men så mange venner skal jeg ikke skryte på meg å ha heller :p
Må jo ha et sted å kjøle flaskene etter tapping også, og når det blir snakk om å bruke kjøleskapet på kjøkkenet, så er det greit å ikke ha så mye en må plassere.

Uansett kan man jo bare brygge flere ganger, og dermed likevel ende opp med større partier, og man får lettere til å eksperimentere med smak, uten at det blir for mye som går tapt.

Kanskje det uansett er greit ved oppgradering i framtiden også, 10-literen vil sikkert komme godt med til test-batch.

Tenkte på å prøve de "Brew in a box" mini-bryggeriene også, bare for å starte med, er det en god idé, eller vil de dårlig representere hva man kan gjøre med mer avansert utstyr som Braumeisteren?

12-1500,- for å starte er jo en grei sum, men man kan kanskje ikke ha så altfor høye forventninger?
 
Jeg har akkurat begynt å brygge selv med, 10l speidel. Har brygget 12 ganger på den siden oktober. Alt fra APA til belgisk wit og tripel - som må dobbeltmeskes. Enkel i bruk og gode resultat. Jeg leser masse bryggebøker og -blader og kommer langt med det og støtten jeg får fra andre hjemmebryggere, blant annet på dette forumet. Hvis du er sikker på at hjemmebrygging er noe du vil drive med, ville jeg ikke nølt med å kjøpe en speidel.
 
Flott å høre! Jeg har jo ikke brygget før så det er vanskelig å si, men jeg liker å holde på med slike ting, mine foreldre satte mye vin når jeg var barn, de svære gjæringskarene av glass og boblene i gjærlåsen var ihvertfall spennende :)

Tror Braumeister 10 kan være riktig valg. Jeg ser ikke noe forskjell på å bruke totalt 7-8000,- vs 15-16.000,- om det i lengden er lettere med en Braumeister, da slipper man to investeringer.

Men det er litt av grunnen til at jeg vurderer en brew-in-a-box løsning første gang, og evt en billig kjele fra IKEA, bare for å få testet det litt. Det blir vel mer tungvint enn med en braumeister, men rimeligere startpris for å se om dette er noe jeg liker. Da ender man opp på ca 1500,-. Nye kit koster 250-300,- for 7.5L, så mye utbytte er det ikke akkurat, men kanskje grei trening.
 
Braumeister er vel ikke så mye enklere enn andre kompakt bryggene og tiden det tar å lage 10 liter er vel den samme som for 20 sånn ca?

Når jeg gikk til innkjøp så syntes jeg 20 liters Batchen hørtes mye ut, men i retrospektiv så angrer jeg som en hund på at jeg ikke gikk for 50, de 20 Lierne går fort unna, utrolig hvor hjelpsomme andre er med å tømme beholdningen nemlig :)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Ikke vær redd for at 20-literen blir for stor eller uhåndterlig. Jeg brygger alene på den (men får riktignok hjelp til å drikke). Om jeg MÅTTE bytte til en annen modell, hadde jeg valgt 50-literen fremfor 10-literen.
 
Når jeg gikk til innkjøp så syntes jeg 20 liters Batchen hørtes mye ut, men i retrospektiv så angrer jeg som en hund på at jeg ikke gikk for 50, de 20 Lierne går fort unna, utrolig hvor hjelpsomme andre er med å tømme beholdningen nemlig :)

Enig. Jeg vurderte først 10L vs 20L Speidel. Men av økonomiske grunner endte valget på en 30L GrainFather.
I min vurdering av 20L Speidel, tenkte jeg at jeg kunne jo bruke kort maltrør for mindre brygg.
Må si at selv på min 30L GF, prøver jeg å "redde" så mye øl som mulig. Holde den litt på skrå får å pumpe ut mest mulig, holde gjæringskar litt på skrå mot slutten ved omstikking for å redde mest mulig.
Kommer det mindre enn 20L i gjæringskaret føler jeg det ble "lite".

Så i vurdering mellom 10 og 20L Speidel. Kjøp 20L og bruk kort maltrør for mindre batcher. Men jeg har lest her inne at flere som kjøpte kort maltrør endte opp med å ikke bruke det like vel, og heller kjøre større batcher.

Men igjen, så er jo 10L Speidel veldig søt, liten og håndterlig da.
Husk at selv om en ønsker å brygge hver helg, så skal tingene likevel i gjæringskar og gjennom en 2-3 ukers gjæringsperiode.
Like greit å ha mulighet for litt mengde på tingene da.
 
Enig med de siste. Jeg startet med BM20 (etter 2-3 brygg i pose og kjele), og mindre bør den neppe være. Hvis du har greit med penger, kan du (som jeg) kjøpe et lite maltrør i tillegg, da kan du brygge 10 liters batcher i BM20. Jeg har gjort det for å eksperimentere, og det er et flott opplegg. Den er grei å håndtere, og forskjellen i pris glemmer du fort.
Lykke til - dette er en flott (og sosial) hobby. Inviter kamerater på bryggedag, det blir det fort miljø av!
 
Jeg har kjøpt 10 literen. Har ikke mye erfaring med den ennå, bare 4 brygg. Jeg gikk mange runder med meg selv om denne eller 20 liter. Har brygget endel ekstrakt siste året (20 litersbatcher). Men ville gå over til allgrain. Hver og en må finne ut hva som passer. For meg er det viktig å utforske oppskrifter. Da passer det med mindre brygg og heller brygge oftere. Det blir mindre omfattende når det skal flaskes. Viktig var det også plassmessig. Nå står bryggemaskinen på benken hele tiden. Meget hendig og lett å vaske. Tidsmessig tror jeg ikke det er så mye å spare. Den bruker endel tid på å varme opp vann. Om den er tregere enn andre maskiner vet jeg ikke. Men fyller nå varmt vann fra kranen til mesking for å korte ned noe. Har fått strikket en "genser" til den som skal prøves snart. Håper å korte litt på tiden fra mesk til kok.
Liker godt automatikken. Da kan jeg gjøre andre ting store deler av bryggetiden. Den alarmerer når noe må gjøres.
Det gjelder å finne ut hvilke behov man har. For meg ville for eks. 50 literen være absolutt uaktuell.
 
Nå er vel de fleste av oss som har kjøpt denne godt kjent med volumet og slik sett kjøpt det vi ønsker å benytte. Dens begrensninger iht "tunge" øll og mengde kan begge løses enten ved å gå ned i total mengde vørter, dobbeltmeske eller ved hjelp av DME / flytende ekstrakt. Når jeg vurderte innkjøp av bryggemaskin var jeg mere fokusert på mulighetene enn ulempene. En avslappende bryggedag hvor man kan gjøre annet fornuftig som å flaske forrige brygg, lime etiketter etc. Speidelen passer seg selv oppå kjøkkenbenken der den forøvrig tar liten plass. Den er hendig å flytte på, rengjøre og lagre. Jeg har så langt kommet til 5 brygg hvorav de siste fire er 12L vørter i karet. Effektiviteten er det ikke noe å si på, snittet av 5 brygg er godt over 75%. Et hybelkjøleskap rommer inntil to 15L spann og ved hjelp av UT-200 har man god kontroll på gjæringen. Flaske / fat lagret passer godt for den som ikke har all verdens plass og flaskevasken blir sjelden uoverkommelig... Når gode venner vil ha sommerøl, juleøl etc drar jeg frem Igloo tønnene til felles bryggelaug hvor den som skal ha, selv må bistå (og komme med tomme og rene flasker..)

Til den som vurderer å starte med brygging uten tidligere erfaring, vil jeg anbefale å lese Øl brygging fra hånd til munn og Håndbok i ølbrygging (Platekompaniet har denne på tilbud nå) Invester i et enkelt oppsett med kjøleboks, passe stor gryte til meske / skyllevann og kok. Vær nøye med reslighet og bryggelogg. Speidel, kjøleboks, meskepose etc - det er fullt mulig å å lage en god og typeriktig vørter uten at det koster skjorta. Legg heller pengene i kontroll på gjæringen -temperatur, mengde og type. Det er den siste delen av av bryggedagen og de påfølgene ukene som i stor grad avgjør bryggedagen og målet. Jeg vil fremheve denne videoen;
Denne koselige karen er et godt eksempel på at man på overkommelig måte kan produsere øl i toppklasse. Selv om han rører i langt større mesk i dag er nok grunnlaget for karrieren lagt på kjøkkenet med enkelt utstyr, eller hva sier du Gahr?
 
Sist redigert:
Ikke vær redd for at 20-literen blir for stor eller uhåndterlig. Jeg brygger alene på den (men får riktignok hjelp til å drikke). Om jeg MÅTTE bytte til en annen modell, hadde jeg valgt 50-literen fremfor 10-literen.
Hmm, tenkte bare at 10-literen var mer håndterbar med tanke på kjøkkenbenken og vasken, 20-literen blir kanskje noe høy?

Man må jo ha et sted og sette alle flaskene etter gjæring også, og uten eget kjøleskap kan vel det være morsomt med 40 halvlitere :p

Men ser absolutt poenget! Prisforskjellen på Braumeister 10L-20L er jo "ingenting".
 
Til den som vurderer å starte med brygging uten tidligere erfaring, vil jeg anbefale å lese Øl brygging fra hånd til munn og Håndbok i ølbrygging (Platekompaniet har denne på tilbud nå) Invester i et enkelt oppsett med kjøleboks, passe stor gryte til meske / skyllevann og kok.
Tusen takk for godt utfyllende svar!
Ang. de bøkene, så gjorde jeg nettopp det for et par dager siden, begge bøker bestilt! Ved å bruke koden "PK-SLKN36" fikk jeg gratis frakt også. Total 348,- for begge bøkene :D

Problemet ifm. med innkjøp for min del er 90% plass, jeg trenger at utstyret har en effektiv plassbruk.
 
Jeg har kjøpt 10 literen. Har ikke mye erfaring med den ennå, bare 4 brygg. Jeg gikk mange runder med meg selv om denne eller 20 liter. Har brygget endel ekstrakt siste året (20 litersbatcher). Men ville gå over til allgrain. Hver og en må finne ut hva som passer. For meg er det viktig å utforske oppskrifter. Da passer det med mindre brygg og heller brygge oftere. Det blir mindre omfattende når det skal flaskes. Viktig var det også plassmessig. Nå står bryggemaskinen på benken hele tiden. Meget hendig og lett å vaske. Tidsmessig tror jeg ikke det er så mye å spare. Den bruker endel tid på å varme opp vann. Om den er tregere enn andre maskiner vet jeg ikke. Men fyller nå varmt vann fra kranen til mesking for å korte ned noe. Har fått strikket en "genser" til den som skal prøves snart. Håper å korte litt på tiden fra mesk til kok.
Liker godt automatikken. Da kan jeg gjøre andre ting store deler av bryggetiden. Den alarmerer når noe må gjøres.
Det gjelder å finne ut hvilke behov man har. For meg ville for eks. 50 literen være absolutt uaktuell.
Ang. vann fra varmtvannstank, det bør du unngå, selv om det kokes videre etterpå!

Jeg får vurdere litt fram og tilbake med 10L og 20L, forskjellen i pris er såpass liten. Men i utgangspunktet er det ikke mengden brygg som er tanken for min del, men muligheten til å gjøre det, og å enkelt kunne håndtere det. Jeg syns det er interessant å prøve mange forskjellige oppskrifter, og kan heller ha et par 12L gjæringstanker stående med forskjellig brygg, enn å ha 20-30L med pils. Men jeg ser jo at man på sikt kanskje vil ha større batch.

Automatikken syns jeg så bra ut, noe som pekte meg inn på Braumeister, spesielt fom. 2015 med den nye skjermen, og muligheten for WiFi så man kan oppgradere firmware, eller sjekke status fra iPad på sofaen ;)
 
Nå er vel de fleste av oss som har kjøpt denne godt kjent med volumet og slik sett kjøpt det vi ønsker å benytte. Dens begrensninger iht "tunge" øll og mengde kan begge løses enten ved å gå ned i total mengde vørter, dobbeltmeske eller ved hjelp av DME / flytende ekstrakt. Når jeg vurderte innkjøp av bryggemaskin var jeg mere fokusert på mulighetene enn ulempene. En avslappende bryggedag hvor man kan gjøre annet fornuftig som å flaske forrige brygg, lime etiketter etc. Speidelen passer seg selv oppå kjøkkenbenken der den forøvrig tar liten plass. Den er hendig å flytte på, rengjøre og lagre. Jeg har så langt kommet til 5 brygg hvorav de siste fire er 12L vørter i karet. Effektiviteten er det ikke noe å si på, snittet av 5 brygg er godt over 75%. Et hybelkjøleskap rommer inntil to 15L spann og ved hjelp av UT-200 har man god kontroll på gjæringen. Flaske / fat lagret passer godt for den som ikke har all verdens plass og flaskevasken blir sjelden uoverkommelig... Når gode venner vil ha sommerøl, juleøl etc drar jeg frem Igloo tønnene til felles bryggelaug hvor den som skal ha, selv må bistå (og komme med tomme og rene flasker..)

10-Literen høres absolutt mest interessant ut med tanke på plassbruk. Men gjæringen er jeg litt spent på, hvordan kan jeg fikse det på en grei måte? Det er vel kanskje pils som er vanskeligst i forhold til å jevnt kunne holde 10 grader... Jeg tror bodene våre i kjelleren fortsatt er 15 grader selv om vinteren.. (Kanskje jeg skal loggføre temp for å sjekke...)
I leiligheten kan jeg enkelt få et av soverommene til å holde ca 16-17 grader konstant om vinteren, uten at det påvirker de andre rommene særlig (godt isolert). Men om sommeren er det litt tungvint, da temperaturene kommer godt oppunder 25 grader i leiligheten, uten mulighet for å få det ned. Sollys morgen og kveld gjennom leiligheten, og øverst i midten gir mye varme! Et par av vinduene skal kles med varme-reflekterende film på utsiden, og kanskje stuevinduet på innsiden (umulig å komme til på utsiden). Dette kan kanskje gi noen graders reduksjon, men det blir på ingen måte stabilt om sommeren.

Finnes det noen som helst (veldig) små skap som kan romme 1-2 stk 12L speidel gjæringskar og holde en jevn temperatur fra 10-22 grader, alt etter hva man brygger?

Evt. blir det å snakke med vaktmesteren her for å få stikkontakt i boden med fast strøm + billig mini-kjøleskap og den UT-200 saken som jeg ser blir skrytt opp i himmelen her på forumet :)
Har rett og slett ikke plass til mini-kjøleskap på kjøkkenet med løsningen som er her, så det beste hadde vært noe smått som kan stues unna utenfor gjæring.
 
Du vil trenge et lite kjøleskap, og helst kunne feste temperatursensoren til karet. Det er temperaturen i karet som er viktig, og spesielt under stormgjæringen kan den være betydelig høyere enn i rommet rundt.
 
10-Literen høres absolutt mest interessant ut med tanke på plassbruk. Men gjæringen er jeg litt spent på, hvordan kan jeg fikse det på en grei måte? Det er vel kanskje pils som er vanskeligst i forhold til å jevnt kunne holde 10 grader... Jeg tror bodene våre i kjelleren fortsatt er 15 grader selv om vinteren.. (Kanskje jeg skal loggføre temp for å sjekke...)
I leiligheten kan jeg enkelt få et av soverommene til å holde ca 16-17 grader konstant om vinteren, uten at det påvirker de andre rommene særlig (godt isolert). Men om sommeren er det litt tungvint, da temperaturene kommer godt oppunder 25 grader i leiligheten, uten mulighet for å få det ned. Sollys morgen og kveld gjennom leiligheten, og øverst i midten gir mye varme! Et par av vinduene skal kles med varme-reflekterende film på utsiden, og kanskje stuevinduet på innsiden (umulig å komme til på utsiden). Dette kan kanskje gi noen graders reduksjon, men det blir på ingen måte stabilt om sommeren.

Finnes det noen som helst (veldig) små skap som kan romme 1-2 stk 12L speidel gjæringskar og holde en jevn temperatur fra 10-22 grader, alt etter hva man brygger?

Evt. blir det å snakke med vaktmesteren her for å få stikkontakt i boden med fast strøm + billig mini-kjøleskap og den UT-200 saken som jeg ser blir skrytt opp i himmelen her på forumet :)
Har rett og slett ikke plass til mini-kjøleskap på kjøkkenet med løsningen som er her, så det beste hadde vært noe smått som kan stues unna utenfor gjæring.

Speidels gjærkar har en form som ikke er serlig egnet i et mindre kjøleskap. Du vil finne 15L spann som f.eks dette
https://www.bryggselv.no/utstyr-til.../Gjæringsbøtte-15-L-m-lokk-400208-p0000000519 som ikke bygger like mye i høyden. Et kjøleskap som står i romtemperatur vil du ved hjelp av UT-200 kunne holde stabilt lavere temperatur enn i rommet under gjæringen. Men fortvil ikke, du er allerede på god vei. For mange Ales er det fint å starte gjæring (les stormgjæring) på 16-17c (som på et soverom) for så å flytte det til et rom med 20c+ for utgjæring. Så i vinterhalvåret er du godt igang. Om sommeren blir det litt vel varmt hos oss uten kjeller, da må man finne andre løsninger. Skal man brygge Lager typer er det liten vei utenom, her er temp under 12c svert viktig for resultatet. Når det er sagt kan man også "jukse litt" og brygge et nesten lager Ved å meske et lager preget øl og tilsette en nøytral Ale gjær (f.eks US-05 tørrgjær) sett det på gjæring i kjeller/bod som holder 14-15 grader og la det stå i minimum 14 dager (helst 20) Det blir ikke en perfekt lager -men mange blir positivt overasket!

Igjen -se mulighetene du har, ikke begrensningene. Det finnes alltid en løsning. Les bøkene godt og bruk forumet fornuftig. Bor du nært en pub med godt utvalg så smak mye forskjellig, finn ut hva du liker og fokuser på det. Selv skulle jeg i ren iver " nå over alt" for noen år siden, noe som gav stor frustrasjon og mye rart på lager.

Lykke til videre med en fantastisk hobby!
 
Tilbake
Topp