Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

@Staro: Kult at du fikk skikk på den. Det er vel egentlig ingen god grunn til å ikke ta med trub med ned i gjæringskaret, iallefall hvis det er brukt humleposer. Det kan jo være effektivitetsboost.

Personlig har jeg gammel BM20 og tenkte å kjøpe inn det lille maltrøret så jeg kan lage noen flere batcher på under 10l. Jeg er litt lei av jallautstyret jeg bruker på 5l-pilotene mine.
 
Testet en batch på BM10 uten å skylle.
Fylte opp kjelen med 15 liter vann.
Varmet opp til innmesk temp.
Måtte ta ut 2.5 liter I en kjelen før påfylling av malt fordi maltrøret kom under vann.
Fylte i malt og helte tilbake litt over 2 liter vann.
Som dere ser på bilde var det ikke plass til så mye mer...
16210-66e1284b369e9ff8e7b0708dbd1d66df.jpg


Etter mesk måtte jeg tappe ut litt før jeg kunne løfte opp maltrøret.

Effektivitet ble 74%
Men det ble kun 8 liter i gjæringsbøtta.

Tror jeg går tilbake til skylling :)
 

Vedlegg

  • 20150816_164454.jpg
    20150816_164454.jpg
    190,1 KB · Sett: 200
@Staro: Kult at du fikk skikk på den. Det er vel egentlig ingen god grunn til å ikke ta med trub med ned i gjæringskaret, iallefall hvis det er brukt humleposer. Det kan jo være effektivitetsboost.

Personlig har jeg gammel BM20 og tenkte å kjøpe inn det lille maltrøret så jeg kan lage noen flere batcher på under 10l. Jeg er litt lei av jallautstyret jeg bruker på 5l-pilotene mine.

Jeg har ikke brukt humleposer i 10litern så langt, men kommer nok til å gjøre det med tanke på utbyttet. Jeg er ikke gjerrig på noen måte, men jeg bryr meg om utbyttet i forhold til å brygge kraftige øltyper, da jeg skal i gang med noen juleøl nå. Er no dritt å måtte dobbeltmeske for å nå en OG på 70. Men heller dobbeltmesk enn DME.
 
Testet en batch på BM10 uten å skylle.
Fylte opp kjelen med 15 liter vann.
Varmet opp til innmesk temp.
Måtte ta ut 2.5 liter I en kjelen før påfylling av malt fordi maltrøret kom under vann.
Fylte i malt og helte tilbake litt over 2 liter vann.
Som dere ser på bilde var det ikke plass til så mye mer...
16210-66e1284b369e9ff8e7b0708dbd1d66df.jpg


Etter mesk måtte jeg tappe ut litt før jeg kunne løfte opp maltrøret.

Effektivitet ble 74%
Men det ble kun 8 liter i gjæringsbøtta.

Tror jeg går tilbake til skylling :)

Når jeg mesker i 60min med 13,5liter så når vannet nesten akkurat opp til bunnen på maltrøret når jeg løfter det opp. Så når jeg skyller med 2 liter så står vannet et stykke opp i maltrøret, er det slik for deg også? Jeg har vurdert å lage et eget stativ å henge maltøret fra slik at jeg får det høyere.
 
Når jeg mesker i 60min med 13,5liter så når vannet nesten akkurat opp til bunnen på maltrøret når jeg løfter det opp. Så når jeg skyller med 2 liter så står vannet et stykke opp i maltrøret, er det slik for deg også? Jeg har vurdert å lage et eget stativ å henge maltøret fra slik at jeg får det høyere.
Heisann
Det stemmer at vannet/vørter går over maltrøret når jeg skyller.
Det du kan gjøre er å legge en ovnsrist på toppen av kjelen og sette maltrøret på toppen :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
en annen ting jeg har lagt merke til er at nåre jeg lager oppskrifter i BeerSmith2 og konverterer mellom BeerBreew30 og Speidel 10 så dividerer jeg maltet med 2,5 På juleølet mitt gir dette 6600g i bb3 og 2640g i speidel 10. Men BS2 mener at estimert OG er 74 i BB30 og 64 i Speidel 10l.

Man får jo ikke veldig mye mer malt i en speidel 10 enn dette, så det ser ut som den har klare begrensninger. Jeg har ikke klart å presse ut høyere OG enn 65 og det ser ut som om BeerSmith er enig.
 
For sterkere øl justerer jeg alltid med DME. Det er smaksnøytralt. Koster litt kanskje, men ikke mer enn et par kroner pr liter ferdig øl. Speidelen har sine begrensninger, men om man tar hensyn til dette er det en fantastisk maskin. I oppskriften bruker jeg det den ber om av spesialmalt, og så fyller jeg på med basemalt slik at totalen blir optimal i forhold til Speidelen. For min del er dette mellom 4 og 5 kilo for 20 literen. Jeg gidder som regel ikke å skylle heller. Bruker bare så mye vann slik at mengden i gjæringskaret blir etter oppskrift. Mot slutten av kok tilsetter jeg den mengden DME beersmith ber om. Typisk mellom 300 og 600 gram for Apa/Ipa. For "normal" styrke pils er det som regel perfekt uansett. Har blitt fan av no sparge brygging i det siste etter å ha lest mye bra om det på forumer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er OG grensen for 10L (eller hva man får ut av den)?

Ut ifra hva andre sier og mine egne tall etter 7 brygg ser det ut til at Grensen går ved 65OG

De siste bryggene mine har endt med et utbytte på ca 73%

DME bruker jeg aldri, da dobbeltmesker jeg heller.
 
Brygget juleøl i går. Startet med 8 liter og 2.7 kg malt. Skylte med ca 3 liter og endte opp på 8 liter igjen før koking. Kokte i 90 min og endte på ca 6 liter, hvorav 5 gikk i gjæringsdunken. OG på 1.090, skulle vært 1.094 ihht oppskriften.
 
Heisann
Det stemmer at vannet/vørter går over maltrøret når jeg skyller.
Det du kan gjøre er å legge en ovnsrist på toppen av kjelen og sette maltrøret på toppen :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Jeg bruker en ovnsrist om vørteren står for høyt. Det går helt fint.
 
Brygget juleøl i går. Startet med 8 liter og 2.7 kg malt. Skylte med ca 3 liter og endte opp på 8 liter igjen før koking. Kokte i 90 min og endte på ca 6 liter, hvorav 5 gikk i gjæringsdunken. OG på 1.090, skulle vært 1.094 ihht oppskriften.
Ja det lar seg sikkert brygge sterke saker bare man går langt nok ned på volum. Når jeg skrev at jeg mener grensen går ved OG 65 så er det med target på 10 liter i spannet.
 
Hei,

Jeg er nettopp blitt den lykkelig eier av en Speidel 10L. Har eid en Speidel 20L tidligere, men solgte den etter ca 2 års bruk da jeg ikke hadde nok tid til bruke den så often som jeg skulle ønske

Jeg gjennomførte første brygg (Petits Juleøl) sist søndag og kan ikke huske å ha en bedre bryggedag. Størrelsen på 10 literen er perfekt for meg både med tanke på sluttvolum, håndtering, rengjøring og lagring. Størrelsen er faktisk slik at den bedre halvdel foreslo vi bare kunne ha den i boden i leiligheten og ikke i boden kjelleren:)

Siden det var første brygg fokuserte jeg ikke så veldig på utbytte etc, men jeg havnet ca på OG (1.054) som settet til Petit oppgav. Rørte heller ikke i mesken underveis. Lot Speidelen selv gjennomføre meskestoppene sine, slik at hele meskeprosessen fikk gå sin gang mens jeg gjorde andre ting. Alt i alt veldig sytalaust. Kjørte innmesk på 38, 5 min på 52, 90 min på 66, 15 min på 73 og så 15 min på 78.

Under kok kom ikke Speidelen opp i mer enn 99 grader. For å få rullende kok hadde jeg derfor lokket liggende halvveis på. Kan dette være tegn på feilkalibrering av temperaturelementet? Eller har det, som jeg tror, med med de kun 1000W som skal koke 12 liter vørter kokende er litt veikt? Hadde uansett noenlunde forvente avkok selv med lokk halvveis på.

Regner med å poste litt flere erfaringer etterhvert som jeg gjennomfører flere brygg.

Alt i alt passer Speidel 10L veldig bra til mitt formål.
 
13,5 liter er maks så lenge du har noen millimeter fall ned på utsiden av maltrøret. Da kan du etterfylle opp til 14 etter at vann har trukket inn i malten. Hvordan den funker dersom du fyller vann så det går over maltrøret vet jeg ikke.
 
Sist redigert:
Hei

Noen av dere som har dette gjæringskaret? Hadde første runde med Speidelen i dag, men har ikke målt opp litersmerker enda. Noen som har gjort dette og kan si ca. hvor mye vørter jeg har fått i karet?

På forhånd takk

Mvh

Andreas
 

Vedlegg

  • 20151119_134725_resized.jpg
    20151119_134725_resized.jpg
    85,3 KB · Sett: 156
Hadde første runde med 10L Speidelen i går. Denne er nettopp ankommet fra fabrikken (via Petit) og firmware ser ut til å være utbedret, ingen hikkups her ivertf.
Det er nok i "grenseland" med 1000w til koking av vørter, så også jeg måtte ha lokket 3/4 på for god rullende kok (temp satt til 102c -lå på 100->100,5c under kok)
Jeg har ikke isolasjonskappe på kjelen dog. Uansett var avkok på en time som forventet.
Vedr effektivitet havnet jeg "spot on" med beregnet 75% ingen røring i masken med en god skylling.
 
Hadde første runde med 10L Speidelen i går. Denne er nettopp ankommet fra fabrikken (via Petit) og firmware ser ut til å være utbedret, ingen hikkups her ivertf.
Det er nok i "grenseland" med 1000w til koking av vørter, så også jeg måtte ha lokket 3/4 på for god rullende kok (temp satt til 102c -lå på 100->100,5c under kok)
Jeg har ikke isolasjonskappe på kjelen dog. Uansett var avkok på en time som forventet.
Vedr effektivitet havnet jeg "spot on" med beregnet 75% ingen røring i masken med en god skylling.
Hva er en god skylling? tall?
 
Hva er en god skylling? tall?
Skyller med 1,5 liter med maltrøret i. Løfter det så av og setter på en rist over en kumme, "rufser til" maltsenga og fortsetter skyllinga med vel en liter.
Dette går tilbake i speidelen før oppkok.
 
Tilbake
Topp