Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

Da var Speidel 20 solgt og 10-litern blev sendt fra Petit i dag. Brygging til helga hvis den kjem frem i tide :)
 
Hm... Har kjøpt 10 liter Speidel og laget en IPA - fikk ca 9 liter og OG 1.061 (perfekt). MEN; Nå skal jeg i gang med noe Barlywine. Da blir det for mye malt i røret, hva gjør dere andre som har Speidel?
Deler dere hele mesken, vann og korn, i to, eller lar dere hele væskemengden gå gjennom to omganger med malt? Eller er der andre lure måter å gjøre dette på.
Mvh
svein j
 
Hm... Har kjøpt 10 liter Speidel og laget en IPA - fikk ca 9 liter og OG 1.061 (perfekt). MEN; Nå skal jeg i gang med noe Barlywine. Da blir det for mye malt i røret, hva gjør dere andre som har Speidel?
Deler dere hele mesken, vann og korn, i to, eller lar dere hele væskemengden gå gjennom to omganger med malt? Eller er der andre lure måter å gjøre dette på.
Mvh
svein j


Jeg dobbeltmesker med samme vann og to maltbatcher. Det gir noe lavere utbytte, så ta høyde for det. Jeg regner ca 71% meskeeffektivitet. Tenk også på pH. Mål og juster etter første batch.

Jeg pleier å ta brorparten av basemalten i første batch, resten + spesialmalt i andre batch.

Jeg mesker som vanlig men uten mash out først. Så fjerner jeg maltrøret, kjøler ned til under innmeskingstemperatur, og starter opp igjen - med ny maltbatch og samme meskesekvens men denne gangen med mash out.

Jeg mener jeg en gang hadde mash out også på første batch. Det gir bedre utbytte fordi du lettere skyller ut sukkeret, men det dreper enzymene, så om du skal gjøre det slik må passe på at det er nok basemalt i batch 2 til å konvertere fullt ut.
 
Jeg dobbeltmesker med samme vann og to maltbatcher. Det gir noe lavere utbytte, så ta høyde for det. Jeg regner ca 71% meskeeffektivitet. Tenk også på pH. Mål og juster etter første batch.

Jeg pleier å ta brorparten av basemalten i første batch, resten + spesialmalt i andre batch.

Jeg mesker som vanlig men uten mash out først. Så fjerner jeg maltrøret, kjøler ned til under innmeskingstemperatur, og starter opp igjen - med ny maltbatch og samme meskesekvens men denne gangen med mash out.

Jeg mener jeg en gang hadde mash out også på første batch. Det gir bedre utbytte fordi du lettere skyller ut sukkeret, men det dreper enzymene, så om du skal gjøre det slik må passe på at det er nok basemalt i batch 2 til å konvertere fullt ut.

Takk for svar!! Planlegger å skylle ut også etter første basisbatch, men oppbevare denne mesken og tilsetter denne (kanskje et par liter) først når alt skal kokes. Skal gi beskjed om resultat - brygger om noen uker.
Alt det beste!
sveinj
 
Jeg har kjøpt meg en speidel 10L, og har av erfaring skaffet meg beersmith 2 for å kunne skalere oppskrifter til SB10. Prøvde å finne en profil som passer til SB10, etter litt Google søk så finner jeg ingen. Noen som har erfaring med å skalere oppskrifter på SB10 eller har en profil/anbefalinger til bruk av beersmith 2?

Når jeg kjøpte BM10 så kjøpte jeg den med et startkit. Fikk da med meg en enkel corona maltmølle. Noen erfaringer med denne? Hørte rykte om st den var dårlig og at kverningsgraden gjør at man får lavt utbytte.
Jeg leser at noen har kvernet på 1,5mm og andre med 1mm. Noen erfaringer om hva som fungerer best?

Er ellers interessert i en post hvor oppskrifter til speidel 10l kunne postes. Flere som er interessert i det? Jeg kunne vertfall tenkt meg et "delingsforum". Jeg er i startfasen av brygging og ønsker i starten å brygge brygg jeg vet fungerer. Regner med at det finnes mange nybegynnere som har gått til innkjøp av SB10.
 
Du kan gå inn på profiles/equipment og så add. Lag deg en ny equipment profil som passer til Speidelen din. Blir litt ca til å begynne med, men etter hvert så finner du ut av det. Legge inn korrekt avdamping og forventet liter til gjæring osv.
Har gjort det med den 17 liters kjelen jeg bruker og treffer spot on på de fleste brygg nå.
Effektiviteten må du og legge inn, men det er vel et erfaringstall som du finner ut av . Hvis du brygger et brygg og legger inn inngrediensene i Beersmith så vil den vise forskjellig etter hva slags effektivitet du legger inn. Juster effektiviteten til du treffer rett i forhold til det som du målte når du brygget. Legger du inn rett liter til gjæring og har funnet ut av avdampingen så kan du justere effektiviteten til du treffer rett OG.
 
I en speidel 10L-profil ville jeg lagt inn avdamping på 1.9 l/t og en mash efficiency på 78% (du vil nok klare bedre etterhvert men greit å starte litt lavt). Jeg har laget/tilpasset mange oppskrifter til 10L, men jeg bruker BeerAlchemy-software.
 
En fordel med 10-literen er at du kan brygge mye. Jeg brygget min alle første øl den 17. oktober i fjor. I dag brygger jeg batch no 34. Det er 3 bryggedager i måneden. Og masse forskjellig øl.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Har hatt denne noen uker nå, og må si meg meget fornøyd. Har bare rukket å brygge et par ganger, og begge bryggene står nå til gjæring. Så lite arbeid og så enkelt renhold. Særlig hvis man bruker humleposer.

2,6-2,8 kg malt medfører jo noen begrensninger. OG på 1070 er innen rekkevidde, og det holder stort sett for meg. Med en dobbelmesk eller en liten dæsj spraymalt så har man også lett en solid imperial stout/ipa.

Maks kokevolum er også helt oppe i 15-16L, så jeg kan fint brygge en 13L batch med OG 1045-1050, uten tilsetning av spraymalt. Dog merker jeg da at den sliter litt med å holde rullende kok. Helt avhengig av varmekappe og ikke altfor kald omgivelsestemperatur. Til vinteren kan det nok derfor bli hardt å koke såpass mye.
 
Sist redigert:
Kok med lokket på, men med en god glipe til å få ut damp. Da er det vel ikke noe problem å få god kok? Så lenge dampen får slippe ut er det greit.
 
Har hatt denne noen uker nå, og må si meg meget fornøyd. Har bare rukket å brygge et par ganger, og begge bryggene står nå til gjæring. Så lite arbeid og så enkelt renhold. Særlig hvis man bruker humleposer.

2,6-2,8 kg malt medfører jo noen begrensninger. OG på 1070 er innen rekkevidde, og det holder stort sett for meg. Med en dobbelmesk eller en liten dæsj spraymalt så har man også lett en solid imperial stout/ipa.

Maks kokevolum er også helt oppe i 15-16L, så jeg kan fint brygge en 13L batch med OG 1045-1050, uten tilsetning av spraymalt. Dog merker jeg da at den sliter litt med å holde rullende kok. Helt avhengig av varmekappe og ikke altfor kald omgivelsestemperatur. Til vinteren kan det nok derfor bli hardt å koke såpass mye.

Du må huske å regne med effektivitetstap ved høyere OG. Du kan ikke bare gange opp et brygg med OG på f.eks 1.050 til 1.070, hvis det er det du har gjort.
 
Så klart. Det var ene og alene basert på erfaringene jeg har med de to bryggene jeg har satt. Henholdsvis 10,5L Bock med OG 1065, og 12,5L APA med OG 1051. De var jo forskjellig type malt, og forskjellig meskeskjema også. Begge med utgangspunkt i 2,7 kg malt.
 
Hei! Jeg investerte i 10 literen sommer og har brygget fem brygg på den. Det første var et sett fra Petit - Oregonian som fulgte med. Den bryggingen endte med noe som ikke minnet om det det skulle være. Og og Fg stemte, men humlen må ha vært både feil og gammel. Deretter har jeg laget dark mild, ordinary bitter, juleale og en APA. Disse har jeg kalkulert i Beercalk og justert etter tidligere erfaringer. Alle disse har truffet der jeg ville ha dem, og de er rene på smaken - til og med dark mild på vel 3% :) Jeg beregner slik at jeg sitter igjen med 10 liter i "flaskebøtten". Dermed får jeg ca 30 små 1/3 l flasker.
Nå skal jeg snart lage en barely wine, og da trengs mye malt. Har ikke helt bestemt meg hvordan jeg gjør det, sannsynligvis to batcher. Har fått noen tips, men har du noen gode tips er det bare å komme med dem.
svein j
 
Hei! Jeg investerte i 10 literen sommer og har brygget fem brygg på den. Det første var et sett fra Petit - Oregonian som fulgte med. Den bryggingen endte med noe som ikke minnet om det det skulle være. Og og Fg stemte, men humlen må ha vært både feil og gammel. Deretter har jeg laget dark mild, ordinary bitter, juleale og en APA. Disse har jeg kalkulert i Beercalk og justert etter tidligere erfaringer. Alle disse har truffet der jeg ville ha dem, og de er rene på smaken - til og med dark mild på vel 3% :) Jeg beregner slik at jeg sitter igjen med 10 liter i "flaskebøtten". Dermed får jeg ca 30 små 1/3 l flasker.
Nå skal jeg snart lage en barely wine, og da trengs mye malt. Har ikke helt bestemt meg hvordan jeg gjør det, sannsynligvis to batcher. Har fått noen tips, men har du noen gode tips er det bare å komme med dem.
svein j

To batcher i en dunk vil fungere.
 
Hei.
Har akkurat fått Speidel 10L i hus og har et nybegynnerspm. Det står i bruksanvisningen at den ikke skal flyttes under brygging, håndtakene er bare laget for å flytte den tom.

Jeg har litt problem med å få koblet kjølespiralen på blandebatteriet på kjøkkenet, og er derfor avhengig av å flytte den til badet for å kjøle den med kjølespiral der.

Ryker håndtakene da?

Jeg kan jo kjøre hele bryggeprosessen på badet......men det er litt hyggeligere på kjøkkenet :)
 
Hei.
Har akkurat fått Speidel 10L i hus og har et nybegynnerspm. Det står i bruksanvisningen at den ikke skal flyttes under brygging, håndtakene er bare laget for å flytte den tom.

Jeg har litt problem med å få koblet kjølespiralen på blandebatteriet på kjøkkenet, og er derfor avhengig av å flytte den til badet for å kjøle den med kjølespiral der.

Ryker håndtakene da?

Jeg kan jo kjøre hele bryggeprosessen på badet......men det er litt hyggeligere på kjøkkenet :)

Blir bunnen så varm da?
 
Hei.
Har akkurat fått Speidel 10L i hus og har et nybegynnerspm. Det står i bruksanvisningen at den ikke skal flyttes under brygging, håndtakene er bare laget for å flytte den tom.

Jeg har litt problem med å få koblet kjølespiralen på blandebatteriet på kjøkkenet, og er derfor avhengig av å flytte den til badet for å kjøle den med kjølespiral der.

Ryker håndtakene da?

Jeg kan jo kjøre hele bryggeprosessen på badet......men det er litt hyggeligere på kjøkkenet :)
Flytt den forsiktig over i en murerstamp og bær i den. De tåler alt! Og du slipper å brenne av deg noe du er glad i, hvis det skvulper over.
 
Tilbake
Topp