Erfaring med WLP051

God dag bryggevenner,

Trenger deres kloke råd!

Satte en Ægir IPA klon på torsdag. Endte opp med 50 liter med OG 1.064. Akkurat som planlagt. Så langt alt vel.

Hadde to dager i forveien satt en gjærstarter med 2,7 liter og 270 grams spraymalt, samt to ferske rør WLP051. Tilsatte gjærnæring. Denne sto ett døgn på magnetrøreren og ett døgn i kjølekskap til bunnfelling. Dette er litt for lite ihht MrMalty.. Burde hatt 3,5 liter.

Etter endt brygging (torsdags kveld) pitchet vi gjæren etter dekantering. Har ikke utstyr til å tilsette ren oksygen i vørter, så brukte den klassiske "riste på spannet"-metoden.

Morgen etter, fredag, var det godt med liv i dunken. Dette har vedvart frem til i dag morges (lørdag). Nå har den begynt å roe seg. Tok akkurat en SG-måling og kunne lese 1.038.

Synes dette var lovlig høyt med tanke på at det kan se ut som at aktiviteten på gjæren er på retrett. Målet er FG på 1.015.

Dunken står på 19 grader.

Er det RDWHAHB, eller er det grunn til "bekymring". Det har jo gått forholdsvis kort tid.. Jeg har ikke så mye erfaring med WLP051..

Noen tanker?

Sent from my iPad using Tapatalk

Hei,
Jeg brygget en Ægir IPA klon med WLP051 nå 16/2. Denne hadde en OG på 1060.
20/2 hadde den en SG på 1017
25/2 hadde den en SG på 1015
FG (2.mars) ble på 1013
Men jeg har altså ikke flere målepunkter enn dette.

Merk at temperatur første døgn var oppe i 24C.
Temperaturkurve som målt utenpå dunk uten isolasjon er vedlagt.

Håper dette er til hjelp

A

Vedlegg

• IPA#1.JPG
    IPA#1.JPG
    140 KB · Sett: 423
Hei igjen,
Bare litt for artig, gjorde jeg en liten beregning på hva du kan forvente av utvikling, basert på mine observerte tall (under helt andre forhold).
Jeg laget en power-trendlinje over tallene mine, og fikk sånn passe tilnærming. Hvis forløpet følger trendlinjen, går det nok litt tregt i starten, og litt for fort (og langt) på slutten.

Det betyr at du trolig skal forvente en kraftigere reduksjon av SG i starten enn det jeg har beregnet (og det du observerer), og at det kommer en utflating tidligere, slik at FG ikke nås så tidlig som jeg har beregnet. Dette kan peke i retning av at du har en litt treg start, men magefølelsen min sier RDWHAHB.

Men bare så det er sagt, dette er teori og spekulasjoner. Vent til noen med ekte knowhow og mye erfaring fra 051 dukker opp.

A

Vedlegg

• IPAberegning.JPG
    IPAberegning.JPG
    31,5 KB · Sett: 411
WLP051 har litt lågare attenuasjon enn 001. Snakka med Evan Lewis om utgjæring med denne gjæren og hans råd er det som man alltid kjem tilbake til: Nok frisk gjær og rein O2 i vørteren, så gjærar den godt ut.

protto skrev:
WLP051 har litt lågare attenuasjon enn 001. Snakka med Evan Lewis om utgjæring med denne gjæren og hans råd er det som man alltid kjem tilbake til: Nok frisk gjær og rein O₂ i vørteren, så gjærar den godt ut.

Ren O2 er selVfølgelig best, men jeg fikk 78 % attenuasjon (mot oppgitt 70-75%) med 051 av en god pitch (riktignok på 15 grader) og risting av dunken. Den lave temperaturen kan ha gitt mer O2 i løsning. Tror likevel jeg ville stresset mer med O2 hvis det var snakk om OG i imperial-området. Tenker å skaffe meg O2 til juleølet skal brygges i sommer.

A

Brygget en øl med samme-ish OG for 13 dager siden, den var ned i 1.017 i går, target: 1.013. Den plopper fremdeles, så den skal få stå i 17 dager.

Min erfaring at den er følsom på temperatur. Etter stormgjæring så stoppet den helt til jeg økte tempen, da satt den avgårde igjen... Den må økes ytterligere gjennom gjæringen. Jeg måtte opp i 20 grader på slutten av gjæringen for å få den helt ut.

Takk for mange gode innspill!

Ser egentlig at jeg har tre valg.
1. Vente og se hva som skjer..
2. Forsøke å øke temperaturen, selv om dette er i et 20 kvadratmeter stort rom.. Må bruke en vifteovn..
3. Sette en ny aktiv starter med fersk gjær..

Kommer vel uansett til å vente noen dager og ta en ny måling..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men er Wlp051 en saktejobbende gjær? Kan jeg ha håp om at den gjærer helt ut?

Kan oppdatere tråden med en SG i morgen, da burde man vel få et bedre bilde..

Dagens SG sier 1.022, så kanskje går dette riktig vei.. Skal helst ned 7-8 punkter til og det virker tilnærmet dødt i dunken. Er det håp? Smakte i overkant søtt nå..

Spennende å følge med på. Skal sette en starter med WLP051 i morgen selv...

Ølet ditt har vel kun stått fire døgn til gjæring, og skal enda stå en stund til, så skulle tro det fortsatt var håp...

Du skriver i første innlegg at dunken står på 19 grader. Har du temperaturstyring? Etter hva jeg har lest så er det vanlig at man ved gjæring av ale starter ved 18 grader og øker gradvis opp til 20 grader, og lar den gjære ut der. Dersom du har temperaturstyring så ville jeg økt den til 20 grader dersom du ikke allerede har gjort det. Kanskje det kan hjelpe?

EDIT: tolker ett av de siste innleggene dine som at du ikke har eget gjæringsskap. Da vil jeg anta at temperaturen i vørteren under stormgjæringen har vært over 20 grader, gitt en temperatur i rommet på 19 grader, for så å falle etter at stormgjæringen har avtatt. Dette er en litt motsatt temperaturutvikling av det man ønsker da man gjerne skal starte "lavt" og øke etter hvert. Om det kan være en årsak til treg utgjæring kan kanskje noen andre svare på :)

Jeg ville gått på finn.no og fått meg et gratis kjøleskap, kjøpt en stc 1000 og et enkelt varmeelement  :ilike:

Takker alle for gode tips og råd.

Nei, har ikke gjærskap.. Skulle gjerne hatt det med det vil i såfall bli en lang kamp med fruen. Hun mener jeg okkuperer nok av kjelleren som det er.. Øleskapet kom inn på nåde..

Har et rom som svinger mellom 17,5 og 19,5 grader mellom natt og dag.. Det er det beste jeg har. Har forsøkt å øke tempen litt med en vifteovn, men den er litt scetchy å ha kjørende hele natta.. Det blir med andre ord litt temperatussvingninger..

Personlig ville jeg prioritert gjæringsskap foran øleskap, eventuelt tatt kampen med fruen ;)

Etter å ha lest forumet her en stund fant jeg ut at temperaturstyring under gjæring er en av de viktigste faktorene for et godt øl. Selv om temperaturen i rommet er nokså stabil så vil temperaturen i vørteren øke ganske mye under stormgjæring for så å falle etterpå.

Jeg merket stor forskjell på smak fra mine to første batcher, hvor jeg gjæret uten temperaturkontroll, til min tredje batch hvor jeg hadde stc 1000 og kjøleskap  :biersmile:

Skjønner godt at du ikke vil ha en vifteovn stående å gå til en hver tid..

Marius K. skrev:
Personlig ville jeg prioritert gjæringsskap foran øleskap, eventuelt tatt kampen med fruen ;)

Etter å ha lest forumet her en stund fant jeg ut at temperaturstyring under gjæring er en av de viktigste faktorene for et godt øl. Selv om temperaturen i rommet er nokså stabil så vil temperaturen i vørteren øke ganske mye under stormgjæring for så å falle etterpå.

Jeg merket stor forskjell på smak fra mine to første batcher, hvor jeg gjæret uten temperaturkontroll, til min tredje batch hvor jeg hadde stc 1000 og kjøleskap  :biersmile:

Ser den. Ideelt sett bør man ha begge deler.. Men jeg må ha et kjøleskap til Corny-fatene. Kan jo ikke drikke varm øl :)

Ingemarh skrev:
Marius K. skrev:

hva endte denne på?

Jeg satte min til gjæring tidlig lørdag kveld, og her bobler det jevnt i gjærlåsen enda.

Ser den. Ideelt sett bør man ha begge deler.. Men jeg må ha et kjøleskap til Corny-fatene. Kan jo ikke drikke varm øl :)

Marius K. skrev:
Ingemarh skrev:
Marius K. skrev:

hva endte denne på?

Jeg satte min til gjæring tidlig lørdag kveld, og her bobler det jevnt i gjærlåsen enda.

--------------

Hei,

Dagen etter jeg målte 1.022, så målte jeg 1.020. Deretter har jeg ikke målt. Den har stått to uker i morgen og iom at jeg er på påskeferie nå så skjer det ikke noe før til uka. Det har imidlertid bært rolig aktivitet over flere dager, så tror den har gjæret godt nok ned. Blir spennende å se.

Skal gi en oppdatering når dommen er klar!

Til de som ønsket å følgenutviklingen!

Dagens måling viste 1.014. Target var 1.015, så det må man jo si seg fornøyd med. Nå er det bare å få hevet den over på fat og karbonert den. Deretter skal det kun nytes!

Ingemarh skrev:
Til de som ønsket å følgenutviklingen!

Dagens måling viste 1.014. Target var 1.015, så det må man jo si seg fornøyd med. Nå er det bare å få hevet den over på fat og karbonert den. Deretter skal det kun nytes!

:ilike:

Tilbake
Topp