Erfaringer med gjær fra WHC Lab

PetterL

Norbrygg-medlem
Hvilke erfaringer har folket her inne med gjær fra WHC Lab?

Brewshop har fått inn et godt utvalg derfra i både 11g og 500g pakker.

11g:

500g:
 
Jeg gjærer brown ale med Bond nå, så får vi se om det ligner WLP007 etterpå eller S-04. Picha 22g tørt rett oppå 22 liter med 1,048 OG vørter og kom greit i gang og gjærer i engelsk stil, nesten ferdig nå etter 3 døgn :p
 
Jeg gjærer brown ale med Bond nå, så får vi se om det ligner WLP007 etterpå eller S-04. Picha 22g tørt rett oppå 22 liter med 1,048 OG vørter og kom greit i gang og gjærer i engelsk stil, nesten ferdig nå etter 3 døgn :p

Ferdiggjæra på 4 døgn, som forventet av sultne engelskmenn :)

Lar den selvsagt stå noen dager til for å rydde opp før jeg kaldkræsjer og kegger. Eller det blir nok boksing rett fra Fermzilla'en denne gang. Alle kraner i hus er opptatt :p
 
Jeg gjærer brown ale med Bond nå, så får vi se om det ligner WLP007 etterpå eller S-04. Picha 22g tørt rett oppå 22 liter med 1,048 OG vørter og kom greit i gang og gjærer i engelsk stil, nesten ferdig nå etter 3 døgn :p

Ser denne har en alkoholtoleranse på 14%, ingen av de nevnte er vel så høye?
Denne gjærstammen er ren, aggressiv, utgjærende, alkoholtolerant og svært flokkulerende. Den beste husgjæren for mange mikrobryggerier, og gir ryggraden til alt fra IPA til stouts og barley wine.
  • Pitch rate: 5-13g per 10L. Minimum 5g/10L ved OG 1.045
  • Celler: >1,0E+9 CFU per gram
  • Anbefalt gjæringstemperatur: 16-21°C
  • Flokkulering: Høy
  • Utgjæring: 76-80%
  • Alkoholtoleranse: 14%
Jeg hadde nok tippet Nottingham utfra beskrivelsen.

Min umiddelbare reaksjon er at disse var dyre mtp at det koster ikke mange kronene å få velprøvde alternativer fra Lallemand og Fermentis. Det er bra noen tester, er det noen som vet om disse er unike eller om dette er gjær som produseres på lisens?
 
Ser denne har en alkoholtoleranse på 14%, ingen av de nevnte er vel så høye?

Jeg hadde nok tippet Nottingham utfra beskrivelsen.

Min umiddelbare reaksjon er at disse var dyre mtp at det koster ikke mange kronene å få velprøvde alternativer fra Lallemand og Fermentis. Det er bra noen tester, er det noen som vet om disse er unike eller om dette er gjær som produseres på lisens?
Nottingham har vel vel høyere utgjæring enn det som oppgis for Bond, og Bond er vel et veldig greit hint mot WLP007. Men WLP007 har ikke kommet som tørrgjær tidligere så spørs om den tåler det. S-04 som skal være tilsvarende er langt vekke på slektstreet som har kommet i senere tid. Den som intet våger, intet vinner tenker jeg. Har fått til godt øl med Nottingham også, men jeg har spart meg grå hår ved å konsekvent unngå MJ gjær :p
 
Tenkte å brygge en weiss til påske og vurderer å bruke Banana Split som stammer fra Weihenstephan.
Er ikke så mye erfaring å finne på nettet, og det er vel ingen her som har rukket å prøve den heller?
 
Tenkte å brygge en weiss til påske og vurderer å bruke Banana Split som stammer fra Weihenstephan.
Er ikke så mye erfaring å finne på nettet, og det er vel ingen her som har rukket å prøve den heller?
Nei, men den der skal jeg prøve. Det må vel være "samme" som wlp 300?

Weissbier er noe jeg brygger sjelden, så en god tørrgjær til 45 spenn høres veldig greit ut.
 
Slengte med en pakke Banana Split på en bestilling tidligere i uka. Jeg har aldri brygga Hefe før så det blir spennende! (har ikke turt! :eek: )

Litt redd for å ikke bli fornøyd sånn at jeg havner i en nedadgående spiral hvor jeg bare brygger Hefe om att og om att og prøver å få den perfekt til jeg blir lei av brygginga og legger karrieren på hylla.... Det har vi jo sett skje før :p
 
Litt redd for å ikke bli fornøyd sånn at jeg havner i en nedadgående spiral hvor jeg bare brygger Hefe om att og om att og prøver å få den perfekt til jeg blir lei av brygginga og legger karrieren på hylla.... Det har vi jo sett skje før :p
Det er fortsatt bare ett forummedlem som har havnet i det kaninhullet der, og vi er mange weissbryggere som har klart oss rimelig bra her i livet. Så det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd :p
 
Jeg finner alltid noe å pirke på ved egne brygg så det er nettopp derfor jeg er redd for Hefeweizen som skal være så vanskelig å få til helt perfekt. Weihenstephaner sin er for meg den aller beste og noe jeg vil prøve å treffe. Det tror jeg ingen her på forumet har fått til. o_O
Det er vel det som er forbannelsen med denne hobbyen. Man sitter bare å leiter etter egne feil.

Jeg har en kort politisk karriere bak meg. Det er langt å foretrekke. Da leiter man bare etter andres feil!
 
Jeg finner alltid noe å pirke på ved egne brygg så det er nettopp derfor jeg er redd for Hefeweizen som skal være så vanskelig å få til helt perfekt. Weihenstephaner sin er for meg den aller beste og noe jeg vil prøve å treffe. Det tror jeg ingen her på forumet har fått til. o_O
Den er min favoritt, også - og så kjøper jeg den sjølsagt for å sammenligne når jeg har brygga en hefe sjøl. Går aldri bra:).

Men jeg synes da jeg får til noe som er noenlunde drikkbart i blant. Det jeg virkelig har gitt opp, er kølsch. Og altbier. Blir aldri godt:(.
 
Jeg finner alltid noe å pirke på ved egne brygg så det er nettopp derfor jeg er redd for Hefeweizen som skal være så vanskelig å få til helt perfekt. Weihenstephaner sin er for meg den aller beste og noe jeg vil prøve å treffe. Det tror jeg ingen her på forumet har fått til. o_O
Mulig det er en heftig dose rose tinted googles / nostalgi / bias ute å kjøre her, men jeg har aldri greid å kopiere batchen med "Paulaner" jeg lagde for snart 10 år siden
Husker fortsatt denne batchen den dag i dag. Husker kvelden jeg satt med en polversjon sammenliknet. Det var usedvanlig lite forskjell i smak. Min var en anelse overkarbonert sammenliknet med originalen, men smaken var der.
 
Tilbake
Topp