Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Høres rimelig ut for meg.Så da kan man anta at flaskene man tilsetter bretten mest sannsynlig vil karbonere som vanlig pga gjæra man hovedsakelig brukte også kommer bretten til å knaske "smuler" i ytterligere 1-3 måneder?
Jeg kan ikke svare veldig kunnskapsrikt på dette, men Brett produserer andre biprodukter enn alkohol og CO2 på samme måte som Saccharomyces cerevisiae, og det er mange av dem. Sukker er «ren mat» for begge gjærtyper. Jeg tror man kan gjære ganske rent med Brett, men det er mange vektorer som forårsaker Brett karakter. Temperatur er også her en viktig faktor.Høres rimelig ut for meg.
Maltotriose utgjør 10% av det gjærbare sukkeret, og hvis du bruker en gjær som ikke eter maltotriose kan det kanskje bli skummelt? (Jeg skal ikke prøve meg på det regnestykket.)
Siden vi er i tråden for dumme spørsmål: Er brettkarakteren proporsjonal med mengden næring den får? Eller er det andre faktorer som kan spille inn? (Jeg bruker ikke brett, og er ikke spesielt glad i den funky smaken, heller, så dette har jeg ikke satt meg inn i.)
Takk for grundig svar. Må jo prøve dette en gang, jeg også.Jeg kan ikke svare veldig kunnskapsrikt på dette, men Brett produserer andre biprodukter enn alkohol og CO2 på samme måte som Saccharomyces cerevisiae, og det er mange av dem. Sukker er «ren mat» for begge gjærtyper. Jeg tror man kan gjære ganske rent med Brett, men det er mange vektorer som forårsaker Brett karakter. Temperatur er også her en viktig faktor.
Og så spørs det jo hva man definerer som «Brettkarakter»? Er det bare fjøs og sånn? Hva med de fruktige smaker? Fenoler?
"Brettiness". "Volatile phenols can be considered as natural components in wines and
beer, or as spoilage compounds when present in excessive amounts" (84). Brettanomyces
species can produce both mousiness and, at low concentrations of volatile phenolics, also
"a distinct aroma described variously as cider-like, spicy, clove-like or phenolic... formed
toward the end of fermentation" (84). The ethyl phenols produced can exceed the sensory
threshold 16-fold (85), producing wines, at high concentrations of volatile phenolics, with
distinct "barnyard", "stable", and "animal" phenolic odors (85-87). Wines with high
concentrations of phenolic odors are deemed "Bretty" by tasters.
As early as 1964 it was recognized that 4-ethyl phenol and 4-ethyl guaiacol were
produced by yeast and bacteria during fermentation by the decarboxylation of the
hydroxycinnamic acids p-coumaric and ferulic acid (88). Later it was reported that among
yeast only Brettanomyces species possess the metabolic ability to enzymatically
decarboxylate hydroxycinnamic acids to produce ethyl derivatives (29, 89). Heresztyn was
the first to identify 4-ethyl phenol and 4-ethyl guaiacol as the major volatile phenolic
compounds formed by Brettanomyces yeast (84)»
Så det som gjerne omtales som «Bretty» er høye nivåer av phenoler. Stress er en faktor, derfor utvikles disse stoffene «i siste fase»; i flaska, ved lang lagring. Når det er «tyngere fordøyelig» mat, temp-endringer, pH har litt å si, men Brett har høy toleranse for alkohol og pH.
Mitt inntrykk er at maltotriosen også forsvinner relativt raskt, men Brett kan jobbe videre i årevis og omforme «aromastoffer» til nye. Jeg har gjæret en rå-NEIPA, og den ble først helt tørr, (etter noen mnd) men hadde fortsatt diacetyl mm. Men etter 2 år var ølet helt endret, ikke til å kjenne igjen. Brett omdanner estere, så noen gjærer ett esterrikt øl for å få mye Brettkarakter.
Sorry at jeg ikke kan være mer presis, lirer selv, når jeg har bedre tid skal jeg lese mue mer om dette. Jeg synes Brett er kjempegøy
Blir noen edits, sitter og leser nå. Det er jo det som er kult med at noen stiller spørsmål, man tenker «hmmm, det har jeg også lurt på … la meg prøve å finne ut».Takk for grundig svar. Må jo prøve dette en gang, jeg også.
Plastikkdunker, (cubes), er jo kjekke å kjøre Brettprosjekter på, da slipper man jo å la fat være okkupert over lengre tid, (jeg bruker både PET, PP, glass(ballong, gamle gjæri gsbøttwr, og stålfat …). De er fine å stable også. Tappekran er veldig praktisk for smaksprøver og begrensa oksygen-ingress, (men litt jevn oksygen tilgang kan hjelpe gjæren). Eller ha en Brettdedikert vintyv. Jeg «arver» ned gammelt utstyr til Brettprosjektene.Jeg digger Saison, fenoler, fjøs, fruktig, lyst, godt karbonert og tørt, wow. Har sett litt på youtube hvordan jeg kan dra stilen lenger og Brett kommer opp, men den gjæren er ny for meg. En kan brygge med 100% Brett, bruke en saison gjær og brett eller kun bruke Brett til etterkarbonering i lang tid.. Brett skal gi litt syre og ennå mer av godsmakene. Noen gjærer Brett på fat, men det vil vel fort tette stigerør hvis ikke en bruker slange med filter og flyteball. @Petter Mandt Har du noen tips til en brett nybegynner? Hvis jeg brygger til et 20l. fat, kan det da bli suksess om jeg tilsetter en pakke BE-134 og en pakke BR-8 samtidig og venter tolmodig i 3-4mnd ?