SafBrew BR-8

Kloakk

Norbrygg-medlem
Jeg ser det har kommet tørr brett.

På siden til Brewshop leser jeg dette:"Bruk:

Tilsett 5 til 10 gram sukker per liter øl for å oppnå en ekstra metning på 2,5 til 5,0 g/L CO2. Tilsett den rehydrerte gjæren.

Karbonering vil bli oppnådd i løpet av 1 til 3 måneders modning."

Så da blir mitt dumme spørsmål, hva er grunnen til at ikke den opprinnelige gjæra skulle spise sukkeret og karbonerer ølet på en til to uker som vanlig?
 
Jeg ser det har kommet tørr brett.

På siden til Brewshop leser jeg dette:"Bruk:

Tilsett 5 til 10 gram sukker per liter øl for å oppnå en ekstra metning på 2,5 til 5,0 g/L CO2. Tilsett den rehydrerte gjæren.

Karbonering vil bli oppnådd i løpet av 1 til 3 måneders modning."

Så da blir mitt dumme spørsmål, hva er grunnen til at ikke den opprinnelige gjæra skulle spise sukkeret og karbonerer ølet på en til to uker som vanlig?
Det er et veldig godt dumt spørsmål. Kan det være en killer strain?
 
Det er et veldig godt dumt spørsmål. Kan det være en killer strain?
Det hadde jeg ikke tenkt på, og jeg vet for lite om killer strains, hvor raskt fungerer de som har vært på markedet en stund. Om det er en killer så gir jo også denne delen av teksten til produktet mer mening :)

"Den tilbyr alle funky smaksfordelene til "vill" Brett-gjær, men med mer kontroll og pålitelighet, og eliminerer risikoen for overkarbonering."
 
Jeg ser det har kommet tørr brett.

På siden til Brewshop leser jeg dette:"Bruk:

Tilsett 5 til 10 gram sukker per liter øl for å oppnå en ekstra metning på 2,5 til 5,0 g/L CO2. Tilsett den rehydrerte gjæren.

Karbonering vil bli oppnådd i løpet av 1 til 3 måneders modning."

Så da blir mitt dumme spørsmål, hva er grunnen til at ikke den opprinnelige gjæra skulle spise sukkeret og karbonerer ølet på en til to uker som vanlig?

Jeg så også den. Hvis det er killer strain i den og den tar knekken på den opprinnelige gjæren er jo det greit, men hvordan stopper den bretten fra å bare spise sukker og ikke også gå løs på dekstrinene skulle jeg gjerne visst
En brett som bare spiser sukker høres jo ikke helt riktig ut..?
 
Jeg så også den. Hvis det er killer strain i den og den tar knekken på den opprinnelige gjæren er jo det greit, men hvordan stopper den bretten fra å bare spise sukker og ikke også gå løs på dekstrinene skulle jeg gjerne visst
En brett som bare spiser sukker høres jo ikke helt riktig ut..?
Nei det var nettopp det, jeg har jo holdt meg unna brett, men så ble det plutselig litt mer aktuelt om jeg kunne brukt den gjæra i et par flasker bare, men jeg forstår ikke hvordan de mener den fungerer så da blir det hele mer komplisert igjen :confused:
 
Det er et veldig godt dumt spørsmål. Kan det være en killer strain?
Nei, Brett er ikke en killer strain. Tror faktisk den kan pitches sammen med vanlig ølgjær. Men det er nok mest vanlig å tilsette den etter at primærgjæren er ferdig. Å tilsette opptil 10 g/l sukker sammen med Bretten – og så flaske – er noe man absolutt ikke skal gjøre. Det blir garantert flaskebomber. Bretten vil som regel ta ned ølet ganske mange poeng. Selv med tykke belgiske flasker ville jeg vært veldig forsiktig. Brett jobber sakte – og det bør den få gjøre i en beholder som ikke kan ødelegges. Ta den gjerne over på fat med en spundigventil.
 
Sist redigert:
Nei, Brett er ikke en killer strain. Tror faktisk den kan pitches sammen med vanlig ølgjær. Men det er nok mest vanlig å tilsette den etter at primærgjæren er ferdig. Å tilsette opptil 10 g/l sukker sammen med Bretten – og så flaske – er noe man absolutt ikke skal gjøre. Det blir garantert flaskebomber. Brett jobber sakte – og det bør den få gjøre i en beholder som ikke kan ødelegges. Ta den gjerne over på fat med en spundigventil.
Jeg visste ikke om noen variant av brett (det finnes flere) som hadde killer instinct fra før, men dette er jo såvidt jeg forstår noe nytt, ikke?
 
Min første tanke var at det kanskje var en blandingsgjær, en med killer insinkt som kunne ta knekken på alt som spiser dekstriner + brett, men det strider litt mot hverandre

En brett som kun spiser enkle sukkerartert hørest som sagt litt "kunstig" ut, men kunne jo vært artig å prøve på noen flasker lagringsøl man ikke er helt fornøyd med
 
En litt kresen variant, altså. Det gjør den jo litt mer forutsigbar. Brukt sammen med en vanlig ølgjær med god apetitt for maltotriose vil den neppe senke utgjæringen stort. Da gir anbefalingene om 5-10 g/l sukker mening. BR-8 er vel et isolat fra en mer kompleks vill variant, slik som de kommersielle kveikene er isolert fra gårdskveik.
 
En litt kresen variant, altså. Det gjør den jo litt mer forutsigbar. Brukt sammen med en vanlig ølgjær med god apetitt for maltotriose vil den neppe senke utgjæringen stort. Da gir anbefalingene om 5-10 g/l sukker mening. BR-8 er vel et isolat fra en mer kompleks vill variant, slik som de kommersielle kveikene er isolert fra gårdskveik.
Jeg lurer fortsatt på hvorfor ikke gjæra som ble brukt til hovedgjæringen ikke vil karbonere flaskene som vanlig?
 
Jeg tror primærgjæren vil jobbe parallelt med Bretten. Det er nok ikke så enkelt som at Brett bare setter primærgjæren til side og overtar scenen. Det foregår tilsynelatende mange kompliserte prosesser når man tilsetter Brett: http://www.milkthefunk.com/wiki/Brettanomyces
Blir det da sånn at primærgjær spiser karboneringssukkeret som vanlig, mens det som menes med produktbeskrivelsen er at bretten vil fortsette å spise, det ikke primærnæring gidder svelge unna, og at det derfor vil ta 3 måneder før man kan anta at all aktivitet er ferdig og først da, kan man si at karbonering er ferdig?

Mange dumme spørsmål nå, men ble nyskjerrig :)
 
Blir det da sånn at primærgjær spiser karboneringssukkeret som vanlig, mens det som menes med produktbeskrivelsen er at bretten vil fortsette å spise, det ikke primærnæring gidder svelge unna, og at det derfor vil ta 3 måneder før man kan anta at all aktivitet er ferdig og først da, kan man si at karbonering er ferdig?

Mange dumme spørsmål nå, men ble nyskjerrig :)

Nei, da ville vel ølet bli overkarbonert
Dette er vist som @Petter Mandt skrev en brett som kun spiser mono, di og trisakkarider
Hvordan den setter primærgjæren ut av spill vet jeg ikke
 
Ja, men kanskje ikke alt av maltotriosen?
Så da kan man anta at flaskene man tilsetter bretten mest sannsynlig vil karbonere som vanlig pga gjæra man hovedsakelig brukte også kommer bretten til å knaske "smuler" i ytterligere 1-3 måneder?
 
Tilbake
Topp